Moottoritie on valmis robottiautoille – myös kylätiet sopivat testiajoihin

Robottiautot huristelevat teillämme jo muutaman kuukauden päästä, mikäli liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmat etenevät aikataulussa. Moottoritien lisäksi testiympäristöksi sopii myös maaseutumainen liikenne, sanoo Robotics Finland -hankkeen edistäjä Cristina Andersson. Myös pääministeri Alexander Stubb otti robotisaatioon kantaa talous- ja veropoliittisessa katsauksessaan.

liikenne
Testinukke kävelemässä auton eteen koeajoradalla.
Koeajossa auton eteen säntäsi lapsinukke, jolloin auto jarrutti voimakkaasti vaikka kuljettaja ei ehtinyt reagoimaan tilanteeseen millään tavalla.Yle

Eri puolilla Eurooppaa on käynnissä hankkeita, joissa halutaan päästä testaamaan robottiautoja liikenteessä. Esimerkiksi Iso-Britanniassa robottiautojen haaveillaan olevan ajossa vuodenvaihteessa. Hollanti puolestaan aikoo tuoda robottikuorma-autot liikenteeseen seuraavien viiden vuoden aikana. Myös Ruotsissa ollaan asiassa pitkällä. Suomessa on oltu muihin maihin verrattuna jälkijunassa ja strategiset linjaukset robotisaatiosta ovat puuttuneet. Muutos tuli kuitenkin keskiviikkona, kun pääministeri Alexander Stubb (kok.) otti asiaan kantaa talous- ja veropoliittisessa katsauksessaan.

Robotisaatio on yksi Suomen talouden kasvutekijöistä

Alexander Stubb

– Stubb totesi, että robotisaatio on yksi Suomen talouden kasvutekijöistä. Tämä tuli aivan kreivin aikaan, koska merkittävien poliitikkojen linjaukset ovat vaikuttavia ja ihmiset alkavat silloin ottaa asioita vakavasti, sanoo Robotics Finland -hankkeen edistäjä, tietokirjailija ja yrittäjä Cristina Andersson.

Kanta-Hämeen kylätiet testipaikaksi?

Kolmosmoottoritie ja moottoritie Helsingistä Turkuun voisivat olla hyviä testipaikkoja, pohtii Andersson.

– Molemmat ovat turvallisia, hyviä teitä ja itseasiassa aika valmiita jo robottiliikenteelle. Jos olisin päättäjä, sallisen sen kyllä näillä teillä.

Toisaalta robottiautoille olisi hyvä antaa testikentäksi sellaisia alueita, joilla on haastavaa liikennettä. Anderssonin mukaan esimerkiksi Saksassa Mercedes-Benzin robottiauto ajoi autonomisesti 150 kilometriä.

Tulevaisuudessa me ihmetellään, että ovatko ihmiset saaneet joskus oikeasti ajaa autoa

– Siinä oli kylätietä, kaupunkia, moottoritietä ja valtatietä. Siis kaikenlaisia mahdollisia liikenneolosuhteita ja se pärjäsi aivan omin avuin. Kuski oli koko ajan valmiina tarttumaan hallintalaitteisiin, mutta ei kertaakaan tarvinnut napata. Mielestäni myös täällä pitäisi testata robottiautoja sellaisissa ympäristöissä, joissa autoilun haasteet ovat aika suuria.

Andersson sanoo, että testaus olisi oivallista esimerkiksi Suomen pienemmissä kaupungeissa, kuten Hämeenlinnan seudulla, koska ne ovat myös hyvin lähellä maalaismaisemaa ja -liikennettä.

Cristina Andersson listaa robottiautojen eduksi säästöt.

– Ne säästävät rahaa, ympäristöä ja ihmishenkiä. Ennen kaikkea turvallisuus on tärkeää - robottiauto on turvallisempi kuin ihminen. Robottiauto näkee ympärilleen ensinnäkin 360 astetta, kun ihminen näkee sen kapean sektorin verran ja välillä kurkkaa peiliin, jos muistaa. Jyrki Kasvi on sanonut monta kertaa haastattelussa, että tulevaisuudessa me ihmetellään, että onko ihmiset saaneet joskus oikeasti ajaa autoa.

Robottiautoihin täytyy vain luottaa

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan lakimuutosta, joka mahdollistaa ilman kuskia liikkuvat robottiautot rajatuilla alueilla yleisessä tieliikenteessä. Kyse on kokeilulaista, joka alkaisi suunnitelmien mukaan vuodenvaihteessa. Robottiautojen testaus tehdään Trafin luvalla.

Cristina Andersson kertoo, että robottiautoja on jo nyt Suomen teillä, mutta tällä hetkellä ne eivät vielä kuitenkaan saa ajaa autonomisesti.

– Minä nyt anarkistina kuitenkin ajoin ihan ilman käsiä. Oli se kyllä aika jännä kokemus, kun tiukassa kaarteessa tuntui, että kyllä mun nyt täytyy tarttua rattiin. Mutta ei tarvinnut, kyllä se auto hoiteli homman. Ymmärsin siinä ajaessa, että se on oppimisprosessi. Pitää oppia luottamaan siihen, että se laite toimii niiin kuin sen pitää.