Laitilan Kukko-tölkki pois näkyviltä – lainvastainen vuodenvaihteessa

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalta 8-tielle näkyvän jättioluttölkin kyljestä pitää poistaa tuotemerkin nimi vuodenvaihteessa voimaan tulevan alkoholilain vuoksi. Purkki on tehtaan vesivarasto.

Kotimaa
Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan vieressä on jättikokoinen oluttölkki.
Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan oluttölkin väreissä oleva vesisäiliö muuttuu lainvastaiseksi vuodenvaihteessa.Rami Aarikka / Laitilan Wirvoitusjuomatehdas

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalle on koitumassa päänvaivaa tehtaan kyljessä kohoavasta jättiläismäisestä oluttölkistä. Tölkki mainostaa tehtaan tunnettua tuotetta ja on vuodenvaihteessa voimaan tulevan uuden alkoholilain vastainen.

Vastaavanlainen uutinen kuultiin jokin aika sitten Keravalta, Lahdentien varrella olevasta Sinebrychoffin mainostölkistä.

– Ihmiset ovat kyselleet, miten tölkin käy. Kyllä nyt näyttää siltä, että asialle täytyy tehdä jotain. Itse tölkkiä ei voi poistaa, sillä se on tehtaan välivesivarasto, kertoo Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka.

Vesisäiliö, johon investoitiin pari miljoonaa

Runsas vuosi sitten rakennettu 250 000 litraa vetävä säiliö oli Aarikan mukaan puolentoista miljoonan euron investointi.

Rami Aarikka selittää, että tehdas käyttää Laitilan vesijohtoverkon vettä ja joutuu välillä ottamaan käyttöön ison määrän yhdellä kertaa. Näitä kulutushuippuja varten on varastossa vesireserviä.

– Muuten esimerkiksi suihkussa olevat laitilalaiset saattaisivat kokea hämmästyksen hetkiä.

Vesivarasto sopi muotonsa puolesta luontaisesti tehtaan tunnukseksi, ja se oli yksikertaista teipata Laitilan oluttölkiksi.

Uuden lain vaatimia muutoksia on Aarikan mukaan jo alustavasti pohdittu. Ehdotuksiakin on kertynyt, osa ehdotuksista on kitkerähkön huumorin sävyttämiä.

– Tölkkimme väri on niin tunnettu, että tunnistaa, vaikka nimi peitetään. Jos nimen tilalle maalaisi vaikka "Sensuuri", Aarikka ideoi.

Mutkikas tulkittava

Toimitusjohtaja Aarikka laskee, että Laitilan Wirvoitusjuomatehdas pääsee varsin vähällä vuodenvaihteen muutoksissa. Heillä ei esimerkiksi ole autoja tai muuta kalustoa, joihin pitäisi tehdä uusi ulkoasu. Aarikka sanoo hieman sävähtäneensä Sinebrychoffin ilmoittamia kuluja, jotka isommalle kilpailijoille muutoksesta koituvat.

Aarikka arvelee, että lainsäädäntötyössä ei ole ymmärretty kaikkia käytännön seuraamuksia. Miten mainospaitojen kanssa pitää toimia? Mitä pitää tehdä ilmapalloiluyhdistyksen, jonka muinoin sponsoroidussa kuumailmapallossa on panimon logo? Miten toimii tunnettu panimo, jonka nimi on sama kuin panimon oluella?

Laki tuntuu Aarikan mielestä muutenkin hullusti painotetulta.

– Lailla pyritään suojaamaan nuoria, ja kuitenkin urheilutapahtumissa alkoholi on edelleen sallittu. Sen panimon yhteydessä asia ei saa näkyä.