Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

"Mayday, mayday, Estonia please"

Iso aalto heilauttaa laivaa hieman ennen kello yhtä yöllä. Vain 55 minuuttia myöhemmin alus on uponnut. Mitä tapahtui Estonialla 20 vuotta sitten?

Myrskyää. M/S Estonia irtoaa Tallinnan laiturista suuntana Tukholma. On tiistai 27. syyskuuta 1994 kello 19.15. Lähtö on vartin myöhässä. Laivalla matkaa 989 henkilöä.

Komentosillalla tutkaillaan Viron ja Ruotsin meteorologien lähettämiä säätietoja. Myös rannikkoasemat raportoivat, mitä tuleman pitää.

Radion sääennusteessa kerrotaan, että luvassa on kunnon syysmyrsky. Merellä luvataan tuulta jopa 21 metriä sekunnissa.

Sääennuste 27.9.1994 klo 17.59

Alkumatkasta tuuli puhaltelee vielä maltillisesti. Matkustajat nauttivat voileipäpöydän herkuista ravintola Poseidonissa kannella kuusi.

Sää ei huoleta, sillä ruotsinlautat ovat suuria ja turvallisia, eikä niille ole koskaan tapahtunut mitään vakavaa. Sitä paitsi myrskyt kuuluvat syksyyn.

Heti sataman jälkeen Estonia kyntää aaltoja täydellä 19 solmun matkanopeudella. Viron suojaava rannikko jää taakse, tuuli yltyy. Keskiyöllä lounaistuuli nousee puuskissa jopa 20 metriin sekunnissa.

Ravintolat sulkevat ovensa. Merenkäynti voimistuu, moni voi pahoin. Tallinnanristeilylle lähtenyt Thure Palmgren näkee joka puolella oksentelevia ihmisiä.

Moni luovuttaa ja menee hyttiin, keikkuvassa laivassa on vaivalloista liikkua. Sitkeimmät jatkavat juhlimista neloskannen yökerhossa. Myös vitoskannella sijaitsevassa Café Neptunuksessa ja Pub Admiralissa riittää asiakkaita.

Tottuneen merenkulkijan mielestä keliin nähden laiva ajaa aivan liian kovaa.

Estonia hidastaa, avomerellä matka taittuu 14 solmun nopeudella. Suomenlahden toisella puolella matkaavat myös Silja Europa ja Mariella.

Estonialla ja Silja Europalla on yksi yhteinen piirre, molemmat on rakennettu Meyerin telakalla Papenburgissa Saksassa.

Vain muutaman tunnin päästä Silja Europa johtaa pelastusoperaatiota. Mariella puolestaan on ensimmäinen alus, joka saapuu Estonian uppoamispaikalle.

Estonia on tuttu alus Suomen merillä. Sama alus tunnetaan myös nimillä Viking Sally, Silja Star ja Wasa King. Tuhannet suomalaiset ovat astelleet sen kannella. Estonia siitä tuli vuonna 1993.

Näin kovassa merenkäynnissä alus on silti matkannut vain muutamia kertoja. Nyt aallonkorkeus on neljä metriä, paikoin paljon enemmänkin. Ajassa mitattuna Estonian keula on halkonut tällaisia aaltoja alle 20 tuntia.

Matkustaja Vilho Itäranta makoilee hytissä, hän on huolissaan. Tottuneen merenkulkijan mielestä keliin nähden laiva ajaa aivan liian kovaa.

00.55
Ensimmäinen täräys

Noin kello 00.55 Estonian keula iskeytyy valtavaan aaltoon. Laivan etupäästä kuuluu metallinen pamaus ja laiva heilahtaa rajusti.

Päivystävä matruusi käynnistää tutkimuksen rysäyksen aiheuttajasta. Estonian komentosillalta ei näe laivan keulaa. Hetken päästä hän raportoi puhelimitse, että mitään syytä täräykseen ei löydy. Kaikki näyttää olevan kunnossa.

01.05
Metalliset äänet jatkuvat

Monet matkustajat kuitenkin ihmettelevät keulasta kuuluvaa outoa ääntä. Ääni ei ota loppuakseen, sitä jatkuu kymmenisen minuuttia. Jättiaallon vaurioittama keulavisiiri irtoaa kiinnikkeistä. Mennessään se rikkoo rampin. Aallot pääsevät suoraan avoimesta keulasta laivan uumeniin. Tilannetta yritetään pelastaa kääntämällä laiva niin, että aallot eivät löisi keulasta sisään. Vesi hyökyy Estonian autokannelle. Alus kallistuu välittömästi.

01.15
Keulavisiiri irtoaa, kallistuma 15°

Laivalla vallitsee hämmennys. Jotkut menevät paniikkiin, toiset seisovat lamaantuneina paikallaan. Petter Ehrnsten herää hytissä rytinään ja tajuaa, että nyt on tosi kyseessä.

Laivan käytävillä on mahdoton liikkua. Huonekalut ja matkatavarat telkeävät hyttien ovet, ihmiset ovat nalkissa. Vilho Itäranta raivaa tien käytävään ja huomaa, että monille urakka on liian raskas.

Pub Admiralissa pullot ja lasit lentelevät ympäriinsä. Kent Härstedt näkee, kuinka ihmiset paiskautuvat päin seiniä, moni murtaa kätensä ja jalkansa.

01.20
Koneet pysähtyvät, kallistuma 30°

Estonian koneet pysähtyvät yksi kerrallaan. Konehuoneessa yritetään pumpata vettä ulos laivasta. Pumput eivät kuitenkaan toimi, ne imevät vain ilmaa. Tilannetta pahentaa myös se, että laivan lasti on kuormattu epätasaisesti. Alus kallistuu lisää.

Pumput eivät toimi, ne imevät vain ilmaa.

Matkustajat auttavat toisiaan, mutta huomaavat pian tilanteen toivottomuuden. Paniikki yltyy, kannelle on päästävä hinnalla millä hyvänsä.

Myös Kent Härstedt auttaa ihmisiä, mutta huomaa pian, että laivassa vallitsevat viidakon lait.

Noin kello 1.20 laivan kaiuttimista kuuluu hento näisääni “häire, häire, laeval on häire” (“hälytys, hälytys, laivalla on hälytys”). Hetkeä myöhemmin kaiuttimista kuulutetaan hälytys miehistölle ja pian tämän jälkeen annetaan yleinen pelastusvenehälytys.

Estoniassa on 10 pelastusvenettä ja 63 pelastuslauttaa. Niihin mahtuu reilusti yli 2000 ihmistä. Se on yli tuplasti enemmän kuin laivalla on nyt matkustajia.

Laivan kallistuminen kuitenkin estää pelastusveneiden laskemisen. Myös pelastuslauttoja on vaikea laskea mereen.

Estonian ja lähialusten radioliikenne

Ensimmäisestä mayday-kutsusta Estonian radion hiljenemiseen kului noin kahdeksan minuuttia. Alla voit katsoa Onnettomuustutkintakeskuksen videon tapahtumista ja kuunnella radioliikenteen. Voit siirtyä videossa valitsemalla kohdan radiokeskustelusta.

01.22
Mayday, kallistuma 35°

Estonian toinen perämies Tormi Ainsalu lähettää hätäkutsun VHF-radiolla, “Mayday, Mayday”. Avunpyyntö lähtee liian myöhään, yksikään lähistön laiva ei ehtisi paikalle ajoissa auttamaan. Samalla myös kaksi muuta laivan pääkonetta sammuvat. Laivalta menevät sähköt, lamput sammuvat, Estoniassa on blackout. Aallot rikkovat yläkannen ikkunat ja laivaan tulvii vettä 20 tonnia sekunnissa.

01.24
Uusi Mayday, kallistuma 40°

Toinen hätäkutsu lähtee Estonian komentosillalta. Kutsun antajalla on vaikeuksia kertoa auttajille aluksen tarkkaa sijaintia, koska laivalla vallitsee blackout.

Estonialla vallitsee täysi paniikki, yksikään matkustaja ei poistu laivalta organisoidusti. Onnekkaimmat ovat päässeet kannelle, mutta heillä on suuria vaikeuksia pukea pelastusliivejä ylle, koska ne on sidottu kolmen nipuiksi.

01.29
Radio hiljenee, kallistuma 60°

“Todella pahalta, todella pahalta näyttää nyt tässä kyllä”, sanoo kolmas perämies Anders Tammes radiolla Silja Europalle. Tämän jälkeen radiosta kuuluu vain joitakin epämääräisiä sanoja. Estonian radio vaikenee.

01.35
Alus kyljellään, kallistuma 80°

Estonia kellahtaa ja koko styyrpuurin puoleinen kylki on veden alla. Myös puolet komentosillasta joutuu veden varaan.

Noin 300 matkustajaa on päässyt kannelle, ja he hyppivät kellahtaneen laivan kyljeltä hyiseen mereen. Kent Härstedt tapaa kannella Sara Hedreniuksen. He päättävät ennen hyppäämistä mennä syömään yhdessä ravintolaan, kun pääsevät takaisin Tukholmaan.

Korkeiden aaltojen seasta pilkistää pelastuslauttoja. 160 ihmistä onnistuu kiipeämään lautalle. Moni kuolee kylmyyteen, merivesi on vain kymmenasteista. Vilho Itäranta onnistuu tarrautumaan ohikiitävän pelastuslautan köyteen.

01.50
Estonia uppoaa

Estonia katoaa tutkasta. On kulunut vain 55 minuuttia siitä, kun laiva iskeytyi jättiaaltoon. Mariella saapuu ensimmäisenä aluksena onnettomuuspaikalle kello 02.12. Ankaran merenkäynnin vuoksi merestä laivoihin saadaan pelastettua vain muutamia. Suurin osa pelastetaan helikoptereilla.

Suomen rajavartioston Super Puma OH-HVG saapuu Estonian uppoamispaikalle kello 03.05. Estonian uppoamisesta on kulunut tunti ja 10 minuuttia.

Suomessa heräillään koleaan syysaamuun. Ihmiset kuuntelevat epäuskoisina aamun uutisia.

Viimeiset eloonjääneet pelastettiin yhdeksän aikaan aamulla.

Pintapelastajat Juho Ala-Lahti ja Heikki Maskulin kokivat avuttomuuden tunteita pelastustöissä. Kun kävi ilmi, ettei pelastettavien joukossa ole enää eloonjääneitä, helikopterissa vallitsi syvä hiljaisuus.

Onnettomuudessa kuoli 852 ihmistä.
Tekijät: Patrick Holmström, Petri Kola, Pekka Mommo, Ville Juutilainen, Juho Salminen.
Lähteet: Onnettomuustutkintakeskus, Estoniasamlingen, Yleisradion arkisto.