1. yle.fi
  2. Uutiset

Otava aloittaa liikennöinnin Kuutsaloon – Kaunissaaren suunnitelmat alkavat selkiytyä

Yhteysalus Otava aloittaa keskiviikkona liikennöinnin Kotkan Kuusisesta Kuutsaloon. Otavan oli tarkoitus aloittaa liikennöinti myös Pyhtään Kaunissaareen heti Kymenlaaksoon saavuttuaan, mutta Kaunissaaren satama oli isolle alukselle liian ahdas. Kaunissaareen Otava on tarkoitus saada liikennöimään viimeistään ensi kesäkaudesta lähtien.

Kotimaan uutiset
Uusi yhteysalus Otava Kotkassa.
Yle / Juha Korhonen

Yhteysalus Otava aloittaa keskiviikkona liikennöinnin Kotkan Kuusisesta Kuutsaloon. Muutos tulee voimaan uuden saaristoliikenteen talviaikataulun myötä. Elokuussa Kotkan saariston liikennöinnin aloittanut uusi yhteysalus ei tähän asti ole liikennöinyt Kuutsaloon matalan veden vuoksi. Liikennettä sinne on hoitanut Kymen Saaristoliikenteen Tekla 1. Otava on saanut tähän asti tyytyä suhaamaan vain Haapasaareen ja Kirkonmaalle.

Otavan oli tarkoitus aloittaa liikennöinti myös Pyhtään Kaunissaareen heti Kymenlaaksoon saavuttuaan, mutta Kaunissaaren satama oli isolle alukselle liian ahdas. Pyhtään kunnanjohtajan Olli Nuutilan mukaan monelle saarelaiselle oli iso pettymys kun uusi hieno yhteysalus ei aloittanutkaan liikennöintiä saareen.

Kunta kutsui viranomaiset käynnille Kaunissaareen

Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Liikenneviraston edustajat kävivät kunnan kutsumina tutustumassa Kaunissaareen syyskuun puolivälissä. Keskusteluissa etsittiin ratkaisuja siihen, miten Otava saataisiin liikennöimään myös Kaunissaareen. Nuuttilan mukaan nopeana ratkaisuna päädyttiin siihen, että vierasvenesataman toista laituria voitaisiin lyhentää, jotta Otavalle saataisiin lisää tilaa yhteysaluslaiturin ympärille.

Nuuttila kertoo, että vierasvenesatama käy jo nyt kesäisin ahtaaksi, joten vierasveneille on saatava korvaavia paikkoja.

– Vierasvenepaikkojen määrä ei ainakaan saa vähentyä, Nuutila toteaa.

Tämä voisi onnistua Nuuttilan mukaan esimerkiksi siirtämällä vierasveneitä tuurimoottorien käyttämään laituriin. Tuurimoottorit puolestaan siirrettäisiin käyttämään yhteysaluksen käyttämää uutta laituria.

Otava Kaunissaareen viimeistään ensi kesäkaudeksi

Saaristoliikenteen hoito on Suomessa keskitetty Varsinais-Suomen ELY-keskukseen Turkuun. ELY-keskuksen saaristoliikenteen hankintavastaavan Kari Höglundin mukaan ainakaan heillä ei olisi mitään sitä vastaan, että tuurimoottorit käyttäisivät yhteysaluksen kanssa samaa laituria. Höglund uskoo, että alusten liikenne on soviteltavissa siten, että laiturin yhteiskäyttö onnistuu. Höglund lisää kuitenkin, että nämä asiat on sovittava liikennöitsijöiden kanssa.

Vierasveneiltä saatava alue pitää myös ruopata, jotta Otava siitä hyötyisi. Höglundin mukaan kyse ei ole mistään suuresta ruoppauksesta. Ruopattavan alueen koko olisi karkeasti 20 metriä kertaa 30 metriä, josta ruopattaisiin noin 650 kuutiota maata. Höglundin mukaan töitä pitää tehdä vielä esimerkiksi ympäristölupien kanssa paljon ennen kuin kaivinkoneet pääsevät töihin. Tavoitteena on kuitenkin, että ruoppaus voitaisiin tehdä talven aikana. Höglund kertoo, että ruoppauksella saataisiin Otavalle lisää pelivaraa satamassa, varsinkin tuulisella kelillä, kun tuuli painaa alusta.

Myös ELY-keskuksen saaristoliikenteen hankinnan asiantuntija Tapani Jaakkola kertoo, että tavoitteena on saada tehtyä tarvittavat parannukset hyvissä ajoin ennen seuraavaa kesäkautta.

Aallonmurtajan muokkaus ratkaisisi ahtauden

Olli Nuutila painottaa, että ratkaisu on kuitenkin väliaikainen. Nuuttilan mukaan lopullisesti asia on tarkoitus ratkaista laajentamalla satamaa aallonmurtajan muotoa muuttamalla. Se on kuitenkin huomattavasti kalliimpi operaatio kuin sataman ruoppaaminen ja muuta väliaikaiset ratkaisut. Nuuttila kuitenkin uskoo, että rahat siihen löytyvät, koska matkailua ja sen kehittämistä pidetään tärkeänä koko seudun kannalta.

Liikennöintiä Kaunissaareen hoitaa toistaiseksi Kymen Saaristoliikenteen Tekla 1

Lue seuraavaksi