50 vuotta moottoritietä Hämeenlinnassa: lintukosteikon tilalle tuli ostoskeskus – video

Moottoritien valmistuminen vuonna 1964 oli tapaus Hämeenlinnassa. Television arkistomateriaali kertoo ajasta 50 vuotta sitten, kun pikkukaupunki pääsi metropolimeiningin makuun. Moottoritien avaama railo kaupungin sydämeen on nyt paikkautunut kannella ja pian avattavalla ostoskeskuksella. Kateajatus esitettiin ensi kerran kuitenkin jo vuosikymmeniä sitten.

Kotimaa
Kuva Hämeenlinnan keskustasta vuodelta 1964
Hämeenlinnan matkailuasiamies Ailo Linnakangas kertoo arkistopätkässä Turuntien sillalla tehdyssä tv-haastattelussa, että Hämeenlinnassa on monia kiinnostavia ja houkuttelevia matkailukohteita. Ilmakuvan on ottanut 1960-luvulla Kalle Kultala.

Millaista oli meno moottoritiellä 50 vuotta sitten Hämeenlinnassa? Yhden vastauksen saa tv-arkiston elokuvanpätkistä. Nykyisen moottoritietunnelin ja kauppakeskus Goodmanin paikalla oli 1960-luvulla hyvin harvakseltaan liikennöity moottoritien pätkä.

Moottoritie Hattelmalasta Ojoisille oli valmistuessaan ja sen jälkeenkin ylpeyden aihe vuosia Hämeenlinnassa.

– Kun ajattelee, että ensimmäinen moottoritie Helsingin ulkopuolelle tehtiin Hämeenlinnaan ja se oli kilometrien mittainen, niin kyllähän se rintaa röyhisti silloisessa pikkukaupungissa, muistelee 70-vuotias Hämeenlinnan eläkkeellä oleva kaupunginjohtaja Veikko Syyrakki.

Veikko Syyrakki tuntee moottoritien vaiheet alusta nykyiseen
Eläkkeellä oleva Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Veikko Syyrakki tuntee moottoritien vaiheet alusta nykyiseen. Kari Mustonen/ Yle

Tien rakentaminen on aikanaan ollut kovaa työtä. Veikko Syyrakki asui nuorukaisena 1960-luvun alussa vanhan ammattikoulun tuntumassa Myllymäen kulmilla, ja katseli ikkunoistaan lähes päivittäin, kuinka moottoritietä Hattelmalasta Ojoisille rakennettiin.

– Tien rakentaminen oli toisaalta aika hienoa, mutta samalla aika rypemistä mudassa. Tässä oli nykyisen moottoritien paikalla todella syvät ja pehmeät paikat, ja niin sanotut kuivat sillat johtivat leveän kosteikon yli kaupunkiin ja Turuntien suuntaan Poltinaholle ja Kaurialaan.

Moottoritien paikalla saattoi soudella

Ennen moottoritien tuloa 1950-luvun lopussa esimerkiksi Lukiokadun sillan kohdalla Hämeenlinnassa saattoi tulvien aikaan soudella. Nykyisen moottoritieväylän kohdalta meni kosteikkojen yli kolme kuivaa siltaa. Sillatkin lainehtivat usein keväällä ja kesällä 1950-luvulla Hämeenlinnassa.

– Oli se aika viisas teko päättäjiltä silloin, kun sitä vertaa esimerkiksi Riihimäkeen ja Hyvinkääseen, joissa tie vedettiin ohi kaupungin, pohtii Syyrakki. Riihimäki ja Hyvinkää ovat nyt osin syrjässä maan valtaväylästä.

Idea moottoritien kattamisesta Hämeenlinnassa syntyi aika pian, muutama vuosi moottoritien valmistumisen jälkeen. Ensimmäinen opinnäytetyö, jossa esitettiin idea moottoritien kattamisesta, oli Pirjo Närväsen diplomityö asiasta Teknisessä korkeakoulussa vuonna 1970.

Esitys kuitenkin hautautui, eikä siitä keskusteltu pitkiin aikoihin. Siihen aikaan Hämeessä ajateltiin, että ei sitä pidä niin suuria ajatella, että täytellään ja rakennetaan moottoritielle kannet ja muut, muistelee Syyrakki asiaa.

Syyrakin puumerkki

Sittemmin Veikko Syyrakki on itsekin jättänyt kunnon puumerkin Hämeenlinnan moottoritien katteen toteuttamiselle ja avattavalle kauppakeskukselle, vaikka vähättelee rooliaan hankkeessa.

Havainnekuva moottoritien lasikatteesta
Entä tulevaisuudessa? Huippuarkkitehtiryhmä Urbego visioi äskettäin moottoritien katteen päälle lasikaton.

– Erään toisen henkilön aloitteesta otin viitisentoista vuotta sitten työkseni tehdä sellaiset pohjapaperit tai pohjakalvot asiasta, miten tämä moottoritien kansi voidaan rakentaa. Ja onhan sitä siihen suuntaan aika hyvin sittemmin tehtykin.

Hämeenlinna on moottoritien myötä kaupunkina nykyään hyvin erilainen kuin 50 vuotta sitten. Veikko Syyrakki heittää lopuksi leikillään pohdittavaksi, olisiko sittenkin ollut parempi, että olisi edelleen entinen kosteikko ja lintuparatiisi keskellä kaupunkia.

Kauppakeskus Goodman avautuu vesilintuparatiisin paikalle moottoritien katteelle Hämeenlinnassa lokakuun lopussa 2014.