Sähkömoottoripyörä antaa kyydin, muttei motoristin kaipaamaa murinaa

Moottoripyöräalalla uskotaan, että sähkökäyttöinen moottoripyörä on muutaman vuoden kuluttua maanteillä tuttu näky perinteisen polttomoottoripyörän rinnalla. Monia tosin oudoksuttaa sähkökäyttöisen prätkän äänettömyys.

liikenne
Mies ja poika tutkivat menipeliä moottoripyörämessuilla 2. helmikuuta 2012.
Yle

Sähkökäyttöisiä moottoripyöriä on jo tarjolla muutamalla maahantuojalla, mutta myyntimäärät ovat vielä vähäiset.

MP-Kauppiaiden puheenjohtaja Niko Kantola kertoo, että tarjonta jakautuu kahteen luokkaan. Skootterityyppisissä pyörissä löytyy sekä mopoksi luokiteltavia että vähän isompia malleja. Sitten on myös enduroksi luokiteltavia yleiskäyttöpyöriä ja esimerkiksi katumoottoripyörä.

Kantola uskoo, että etenkin endurotyyppisillä sähkömoottoripyörillä on alkuvaiheessa suurin kysyntä.

Vastaavissa polttomoottoripyörissä ongelmana on voimakas moottorin ääni, mikä etenkin taajama-alueilla voi estää harjoittelun crossiradoilla.

Äänetöntä crossailua maastossa

Myös Orimattilassa sijaitsevan Motopalvelu Niemitalon ajoneuvomyyjä Leif Holmen näkee, että erityisesti motocrossin harrastajat hyötyvät sähkökäyttöisistä maastopyöristä.

– Suomessa suljetaan motocross-ratoja melun ja muiden juttujen takia, niin sähkökäyttöisellä pyörällä voi ajaa missä vaan. Ympäristöpäästöjä pyörästä ei lähde ja se on äänetön.

– Sähkökäyttöisillä motocross-pyörillä voisi ajaa kesäisin vaikka laskettelukeskuksissa. Jollekin, joka on ajanut vaikka alamäkipyöräilyä, tämä voisi olla varteenotettava vaihtoehto harjoitella, Holmen kertoo.

MP-Kauppiaiden Niko Kantola näkee, että toisaalta myös kaupunkityyppisille maantiepyörille voi olla kysyntää, koska ajomatkat eivät ole pitkiä.

– Normaalissa maantiekäytössä toimintasäteet ovat sähkökäyttöisille pyörille vielä liian pienet, jolloin ne eivät ole kuluttajille houkuttelevia.

Pienestä akusta saatava suuret tehot

Sähkömoottorien yleistyminen moottoripyörissä on ollut verrattain hidasta, koska pieneen tilaan on vaikea suunnitella tehokasta moottoria. Mitkään hybridiversiotkaan eivät onnistu kuten autoissa, pienen moottoritilan takia.

– Muutenkin, kun moottoripyörissä mennään kevyempään ja pienempään suuntaan, sähköpyörien akkuteknologia ei ole vielä ihan tähän kykenevää.

Akun hinta on myös korkea. Esimerkiksi noin 11 000 euron sähkökäyttöisessä enduropyörässä akun osuus hinnasta on yli 3 000 euroa. Ja akun laturikin maksaa lähes tonnin.

Kantola näkee sähkömoottoripyörän olevan monelle se toinen pyörä. Edelleenkin olisi ykkösmoottoripyörä, millä on totuttu ajamaan ja tämän lisäksi sähkömoottoripyörä.

Moottoripyörän äänettömyys voi nousta tosin yllättävän suureksi ongelmaksi ostopäätöstä mietittäessä. Aika harva kun haluaa äänettömän moottoripyörän.

– Jos ajatellaan vaikka Harley Davidsonia tai Ducatia, niissä on täysin tunnistettavat äänet. Äänettömän sähkömoottoripyörän ostaja voikin tuumata, että harrastuksesta on viety jotain pois.