Mikä marja on tehokkain terveyspommi? Näin vastaavat asiantuntijat

Ylen haastattelemat terveysasiantuntijat eivät päässeet yhteisymmärrykseen siitä, mikä kotimainen marjamme on aamiaispöydän kunkku. Eniten ääniä saavat hilla ja marja-aronia. Pakastaminen ja kuivattaminen kohottavat erikoislääkäri Antti Heikkilän mukaan marjojen ravintosisältöjä.

Kotimaa
marja-aronia
Satu Haapanen / Yle

Usein superterveelliseksi marjaksi puhuteltu mustikka ei yllättäen esiinny Yle Oulun haastattelemien terveysasiantuntijoiden ykkösmarjana aamiaispöydässä. Asiantuntijat suosivat marjojen monipuolista käyttöä.

Antti Heikkilä: Hilla, puolukka ja karpalo tutkitusti terveellisimmät

Takavuosina karppaustohtoriksikin tituleerattu, vähähiilihydraattisen ruokavalion puolesta puhuva Antti Heikkilä kerää Posion kesäasunnon ympäristössä mielellään hillaa.

- Hilla, puolukka ja karpalo. Nämä ovat kovimmat sanat ainakin tutkimusten mukaan. Mustikka on hyvä ja terveellinen marja, mutta itse välttelen sen sokeripitoisuutta, Heikkilä toteaa.

– Ja jos suunnittelette pihamaalle marjankasvatusta, huippumarja on marja-aronia, Heikkilä sanoo.

Sikke Sumari: Marja-aroniaa pakkasessa

– Marja-aronia on terveellisin. Sen jälkeen tulee tyrni, mutta itse syön eniten mustikkaa, sanoo ravintoloitsija ja keittokirjailija Sikke Sumari.

Sumari sanoo, että suomalaiset marjat ovat suomalaisille huomattavasti etelän hedelmiä tärkeämpiä ravinnon lähteitä.

– Ne minä unohdan kokonaan.

Sumarin pakaste on tälläkin hetkellä täynnä marjoja.

– Erityisesti mustikkaa ja aroniaa sieltä löytyy. Marjoja sekoitan joka aamu aamupirtelöön, Sumari kertoo.

Patrik Borg: tärkeysjärjestystä on vaikea sanoa

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg ei lähde laittamaan marjoja tärkeys- tai terveellisyysjärjestykseen.

– Niissä kaikissa on hyvät puolensa. En voi antaa ykkösääntä oikeastaan millekään marjalle.

– Mustikkaa syön kuitenkin eniten. Sitä saa niin helposti, Borg toteaa.

VTT:n Puupponen-Pimiä: omasta pöydästä löytyy paljon hillaa

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tutkija Riitta Puupponen-Pimiä ei myöskään lähde laittamaan suomalaisia marjoja tärkeysjärjestykseen.

– Omasta pöydästä löytyy paljon hillaa. Sitä me VTT:lläkin olemme paljon tutkineet. Hillassa on paljon tanniineja ja antimikrobisia vaikutuksia.

– Toki mustikka ja puolukka ovat hyvin terveellisiä. Niissähän on paljon antosyaanisia väriaineita.

Puupponen-Pimiä suosittelee ihmisiä käyttämään marjoja monipuolisesti ja säännöllisesti, jolloin niiden terveysvaikutukset ovat merkittävimpiä.

– Marjat eivät ole lääkkeitä, vaan niiden terveysvaikutukset perustuvat ennaltaehkäisyyn. Sen vuoksi marjojen syönti pitäisi aloittaa jo hyvin nuorena, Puupponen-Pimiä neuvoo.

Pakastaminen lisää marjojen terveysvaikutuksia

Erikoislääkäri Antti Heikkilä kertoo pakastavansa ahkerasti marjoja. Heikkilä muistuttaa, vedoten viimeaikaisiin tutkimuksiin, että pakastaminen jopa parantaa marjojen ravintosisältöä.

– Pakastettaessa marjojen antioksidanttipitoisuudet nousevat. Myös kuivattaminen lisää viimeisten tietojen mukaan marjojen antioksidanttipitoisuuksia.

– Tällaisissa tutkimustiedoissa piilee suuri mahdollisuus koko maan ruokatuotantoa ajatellen, Heikkilä sanoo.

Heikkilän mukaan suuri ongelma Suomessa on, ettei ”jengi mene metsään.”

– Ihmiset pelkäävät mennä metsään. Marjanpoiminnan esipuhujaksi pitäisi saada joku julkisuuden henkilö, kuten on kalastuksen puolella Jasper Pääkkönen, Heikkilä sanoo.