Luvattomat autopurkamot ovat ympäristöriski

Jos posti tuo vero- tai vakuutuslaskun romuttamolle viedystä autosta, olet ehkä asioinut hämärämiesten kanssa. Vain luvallisen romuttajan todistus vapauttaa auton viimeisen omistajan vastuista.

luonto
Autopurkamolla Fusti Oy:n toimitusjohtaja Juha Vähäoja
Mauri Tikkamäki / Yle

Romuautoja ei tarvitse kauan etsiä: navetan takana, jättömaalla ja pusikossa niitä rönöttää.

– Näitä liikennekäytöstä poistettuja autoja riittää satoja tuhansia. Suurin osa on jo romumetallina tai viety Afrikkaan. Tilasto alkoi nollasta marraskuun alusta 2007, kertoo Arto Silvennoinen Suomen Autokierrätys Oy:stä.

Tällä hetkellä maassamme on Autopurkamoliiton mukaan 845 000 haamurekisterissä olevaa ajoneuvoa. Ne ovat rekisterissä, mutta eivät liikenteessä. Ja määrä kasvaa koko ajan.

Rekisteröinnin heikko kohta antaa tilaa hämäräbisneksellekin.

Jokainen haluaa romuautosta osansa

Romuauto on rautaa ja metallia, josta on hyvinä aikoina saatu noin 10 senttiä kilolta.

Autohajottamon pito vaatii kuitenkin ympäristöluvan. Virallisesti toimien maksetaan myös veroa. Ala houkuttaa kuitenkin hämärämiehiä, jotka vääristävät kilpailua.

Ilman valvontaa toimivat romuautojen ostajat saattavat päästää nesteet sinne, minne parhaaksi näkevät – vaikka luontoon.

Viimeinen omistaja maksumieheksi

Harmaat veijarit laittavat lehti-ilmoituksen, jossa on vain puhelinnumero ja sekin prepaid-liittymään. Heillä on selkeä kustannusetu, koska näitä yrittäjiä eivät verot ja muut maksut rasita.

Arto Silvennoinen

– Ympäristöluvan saamiseksi purkamon täytyy tehdä investointeja, suojata maakerroksia, rakentaa aitoja ja säiliöitä. Kustannukset nousevat helposti sataan tuhanteen, arvioi Suomen Autopurkamoliiton toiminnanjohtaja Kari Heikkilä Tampereelta.

Myös Arto Silvennoinen tietää alan helppoheikit.

– Harmaat veijarit laittavat lehti-ilmoituksen, jossa on vain puhelinnumero ja sekin prepaid-liittymään. Heillä on selkeä kustannusetu, koska näitä yrittäjiä eivät verot ja muut maksut rasita, Silvennoinen kertoo.

– Autosta voi maksaa kuluttajille muutaman kympin. Sitten luvataan hoitaa paperiasiat kuntoon vaan ei hoidetakaan. Kuluttaja sitten ihmettelee kun posti tuo ajoneuvoverolapun tai vakuutusmaksun.

Valvontaa voisi tiukentaa

– Luvattomien purkajien määrää on vaikea arvioida, mutta Pirkanmaalla niitä lienee kymmeniä, sanoo Juha Vähäoja Fusti Oy:stä.

Purkamoalan ammattilaiset romuttamolla
Laittomat romuttamot ovat myös ympäristöriski, muistuttavat Kari Heikkilä ja Juha Vähäoja.Mauri Tikkamäki / Yle

Häntä kismittää laittomien toimijoitten kustannusetu. Se vääristää kilpailua. Vähäoja toivoisi tiukempaa valvontaa.

– Jos autoja poistuu käytöstä vuodessa noin 40 000 kappaletta, niin kyllä romuista myrkkyjäkin tulee, hän huomauttaa.

– Yhdestä autosta tulee erilaisia nesteitä, öljyä ja muita 15 litran verran.

Vain luvanvaraiselta toimijalta saatu romutustodistus vapauttaa viimeisen käyttäjän kaikista vastuista.

Panttimaksu voisi auttaa

Purkamoala on ehdottanut erityistä rekisterissäpitomaksua – onhan euro paras konsultti.

Myös panttimaksu parantaisi tilannetta. Se toimisi kuin pulloja kierrätettäessä. Esimerkiiksi Tanskassa auton omistaja maksaa 12 euroa vuodessa. Se rahastoidaan ja viimeinen käyttäjä saa osapuilleen 240 euroa kun vie auton lailliselle romuttajalle.

Osa autoista laivataan Afrikkaan, jossa valvonta on olematonta. Sekin on osa Suomen romuautobisnestä.