1. yle.fi
  2. Uutiset

Valtio ei ole vähentänyt kuntien velvotteita – Espoon kaupunginjohtaja patistaa normitalkoisiin

Valtion lupaukset vähentää kuntien tehtäviä eivät ole toteutuneet, sanoo Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä, ja vaatii valtiota ja kuntia yhteisiin normitalkoisiin.

Kotimaan uutiset
Karttakuva länsimetrosta sekä mahdollisesta länsimetron jatkeesta.
Karttakuva länsimetrosta sekä länsimetron jatkeesta.Länsimetro

Espoon kaupunginvaltuusto teki maanantaina isoja päätöksiä. Kaupunki rahoittaa itse länsimetron jatkorakentamisen Matinkylästä Kivenlahteen. Espoo rahoittaa rakentamisen aluksi itse, valtio maksaa 30 prosentin osuutensa vasta vuonna 2017. Kaupungin osuus jatkorakentamisesta on ainakin 580 miljoonaa euroa. Koko hankkeen kustannusarvio on noin 800 miljoonaa euroa.

Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä sanoo metrolinjan mahdollistavan kaupungin kehittymisen, mutta perää valtiota normitalkoisiin, jossa purettaisiin kuntien tehtäviä ja rahareikiä.

– Meillä kaikilla kunnilla ja kaupungeilla on tiukka paikka, että mielestäni kunnille on sälytetty liikaa velvotteita ja meidän pitäisi yhdessä valtion kanssa tarkentaa sitä, että kaupunki on hyvä silloin, kun se tekee vain niitä asioita mitä sen pitää, sanoo Mäkelä.

Hän ei ole huomannut valtion keventäneen kuntien taakkaa vielä ollenkaan lupauksista huolimatta.

– Enemmän on oltu velvotteiden puolella kuin sillä, että olisi päästy näitä normeja purkamaan ja olen ihan varma siitä, että meidän pitää vielä tämmöiset normitalkoot läpikäydä, toteaa Mäkelä.

Länsimetron jatkeen hintaa arvosteltu

Nykyisen länsimetrotyömaan rakentaminen ja valmistumisaikataulu on venynyt työn edetessä. Siihen ovat vaikuttaneet monet seikat metron automatisoinnista kasvaneisiin rekennuskustannuksiin.

Espooseen ulottuvan mterolinjan arvioidaan nyt maksavan yli miljardi euroa. Siihen nähden espoolaisten päättäjien hyväksymä jatkolinjan kustannusarvio vaikuttaa optimistiselta. Kaupunginjohtaja Mäkelä kuitenkin vakuuttaa sen pitävän.

– Kyllä se on laskettu niin hyvin ja niin tarkasti kuin pystytään ja se on sidottu maanrakennusindeksiin. Tämä metron jatko on välttämätön Espoon kaupunkirakenteen kannalta, vakuuttaa Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Lue seuraavaksi