"Peliala ei missään tapauksessa ole kupla"

Asiantuntijan mielestä peliala muistuttaa muotialaa: uutta on luotava jatkuvasti. Disney on poikkeus, mutta muuten viihdealan keksinnöt elävät yleensä vain hetken.

pelit
Angry Birds
Rovio Mobile

OP-Pohjolan analyytikko Hannu Rauhala katsoo, että peliyhtiö Rovion yt-neuvottelut kertovat enemmän viihde- ja pelialan myrskyisyydestä kuin yhtiöstä itsestään.

Ennakointi on vaikeaa, ja panostukset ovat suuria, ja niihin liittyy riskejä. Kopioimalla voi päästä eteenpäin vain kotvan. Silti asiantuntija uskoo alaan:

Kun elinkaari päättyy, pitää keksiä jotain uutta. Se on koko viihdeteollisuuden ikuinen haaste.

Hannu Rauhala

– Peliala ei missään tapauksessa ole kupla.

Rauhala muistuttaa, että maailma on muuttunut melkoisesti siitä, kun kaksi iltapäivälehteä kilpaili keskenään. Nyt kilpailu viihdekentässä on raakaa.

– Jotain Disneytä lukuun ottamatta viihdealan tuotteiden elinkaari on suhteellisen lyhyt. Kun elinkaari päättyy, pitää keksiä jotain uutta. Se on koko viihdeteollisuuden ikuinen haaste.

Rauhala rohkaisee suomalaisia nuoria edelleen monien mahdollisuuksien pelialalle.

Peliala on kuin muotiala: koskaan ei tiedä, mikä nousee suosion huipulle

Rauhala sanoo, että Rovion aie vähentää jopa 130 työntekijää oli yllättävä uutinen, vaikka sillekin löytyy helposti selitys.

– Roviolla on hyvin laaja liiketoiminta-alue, johon heikko taloustilanne heijastuu. Sille tuskin mikään sektori on immuuni.

Analyytikko Rauhala ei lähde ennakoimaan sitä, tuleeko pelialalta lisää huonoja uutisia. Hänen mielestään peliala muistuttaa muotialaa: joskus joku asia vain on toista suositumpi.

– Peliala ei ole valtavia resursseja vaativa ala. Organisaatio voi olla kevyt, mutta osaavat ihmiset pitää löytää. Suomen maine yhtenä pelialan kehityspaikkana on kiirinyt ympäri maailmaa, ja tänne on saatavilla ulkomaisia pelinkehittäjiä.

Rauhala kiittelee Rovion kykyä laajeta pelien ulkopuolelle. Mikään markkinasyy ei hänen mukaansa estä tulevaa menestystä.

– On hyvin vaikea sanoa, mikä tulee olemaan seuraava hitti, joka on kaikilla puhelimessa tai pelikonsoleissa.