Hiilarihimoa vastaan voi taistella – pimeää vastaan ei

Kun illat piemenevät ja kylmä hiipii kroppaan, nousevat hiilari- ja sokerihimot pintaan. Näin käy monelle suomalaiselle taas tänä syksynä ja talvena – ja lisäkiloja kertyy. Vaikka pimeys ja kylmyys yllyttävät meistä monia mielitekoihin, asialle voi tehdä jotain.

Kuva: Anssi Leppänen / Yle

Muun muassa karhut tankkaavat ravintoa ja kerryttävät rasvaa talviunia varten, mutta käykö ihmisille samalla tavalla syksyn tullen. Laillistettu ravitsemusterapeutti Terhi Harju Vaasan kaupungilta vakuuttaa, että logiikka näissä ei ole sama. Ihmiselle talveen varustautuminen syömällä ei ole biologista, sillä kaikille ei käy niin.

– Täällä pohjolassa, uskaltaisinko sanoa, varmasti kolmasosa, miksei jopa puolet suomalaisista huomaa itsessään tätä syömishalujen muuttumista vuoden kierron mukaan. Ei ole kuitenkaan pystytty osoittamaan, että tämä olisi meillä biologinen ominaisuus, Harju sanoo ja jatkaa:

– Sen verran tiedetään, että kaamosmasennuksen lievempää muotoa kaamosväsymystä potee aika moni täällä pohjoisessa asuva, ja se vaikuttaa osaltaan aivan varmasti syömiseen ja siihen, minkälaista ruokaa meidän tekee mieli.

Mielihaluista voi kieltäytyä

Pimeys ja kylmä vaikuttavat siis mielitekoihin, mutta ravitsemusterapeutti muistuttaa, ettei ihminen ole kokonaan viettien vietävänä. Asialle on paljonkin tehtävissä. Kaikki lähtee itsensä tutkiskelusta ja mielihalujen tiedostamisesta.

Jos pelkästään halujensa mukaan syö, ravitsemuksellinen kokonaisuus ei välttämättä kovin hyväksi osu.

laillistettu ravitsemusterapeutti Terhi Harju

– On hyvä, jos itsestään huomaa, että "no nythän taas alkoi tämä pimeä aika" ja havaitsee, että "ahaa, nytpä tekee kauheasti mieli karkkia tai hiilihydraatteja".  Syömisen suunnitelmallisuus on tärkeää, koska jos pelkästään halujensa mukaan syö, ravitsemuksellinen kokonaisuus ei välttämättä kovin hyväksi osu, sanoo Terhi Harju.

Hyvä tapa taistella makean- ja hiilihydraatinnälkää vastaan on ateriarytmistä kiinni pitäminen, etenkin aamupalan syöminen on tärkeää. Lisäksi kun on kylmä vuodenaika, kannattaa syödä lämpimiä aterioita. Kasviksista, marjoista ja hedelmistä taas saa vitamiineja ja juuri oikeanlaista energiaa pimeydessä jaksamiseen.

Myös jotkin ruoka-aineet vähentävät tutkitusti hiilarihimoa.

– Rasvaa kannattaa syödä päivittäin. Uudet ravitsemussuositukset tuli tämän vuoden alussa ja siellä erityisesti kiinnitetään huomiota siihen, että päivittäin käytettäisiin esimerkiksi öljyä tai öljypohjaista salaatinkastiketta. Siitä on selkeää näyttöä, että jos syö liian vähän rasvaa, kostautuu se hiilarihimona.

Kuva: Anna Sirén / Yle

Muutkin elämäntavat kuin syöminen vaikuttavat siihen, että joillakin paino nousee talvisin.

– Fyysinen aktiivisuus talvella jotenkin automaattisesti hiipuu ja kesällä taas ollaan enemmän menossa ja kulutetaan. Monelle käy niin, että talvella kuin itsestään tulee muutama lisäkilo, mutta onneksi aika itsestään he saavat ne kilot pois valoisana vuodenaikana.

Kuuntele unentarvettasi

Unentarvekin vaihtelee monella vuodenkierron mukaan, ja unen määrällä on suora vaikutus syömiseen.

– Unentarvetta kannattaa ehdottomasti kunnioittaa ja pyrkiä nukkumaan riittävästi. Kannattaa laittaa telkkari ja kännykkä kiinni ajoissa, koska siitä tiedetään vallan tarkasti, että riittämätön ja huonolaatuinen uni vaikuttaa syömishimoihin ja syömisen hallintaan, ja se aiheuttaa taas sitä hiilarien himoa, muistuttaa laillistettu ravitsemusterapeutti Terhi Harju.

Periksi saatetaan antaa ajatuksella "onhan nyt talvi, nyt saakin tankata. Kesällä sitten". Ravitsemusterapeutti kannustaa kuitenkin taistelemaan.

– Jos aikoo jatkossakin Suomessa asua, niin talvi tulee niin usein ja on niin pitkä syksyineen, että tsemppiä vaan ja kannattaa taistella ehdottomasti!