Nuoret piirtäjät luottavat animaatio- ja pelimaailmaan: "Uskon, että löytyy duunipaikka mullekin"

Vaikka Rovio ilmoitti torstaina käynnistävänsä yt-neuvottelut, uskoo vuoden ikäinen kasvuyritys Gigglebug Entertainment Oy yrityksensä kasvuun.

kulttuuri
Gigglebug animaatioharjoitus
Videossa animaation nopeustestin tekee Gigglebugin taiteellinen johtaja Joonas Utti. Testissä havainnollistetaan liikkeen jatkuvuutta. Toimittajana Elina Partio.

Animaatiopiirtämisestä kiinnostuneet nuoret olivat torstaina jännän äärellä Mikkelissä. Viimeisen vuoden aikana Kikattavan Kakkiaisen tv- ja pelimaailmaan läpilyönyt Gigglebug Entertainment Oy kasvattaa toimintaansa avaamalla Helsingin toimipisteensä jatkoksi animaatioyksikön Mikkeliin ja etsii animaatiostudioonsa paikallisia kykyjä.

– Me järjestetään täällä koulutus, jotta me löydettäisiin henkilöitä, jotka ovat piirrustustaitosia. Sellaisia, jotka unelmoivat siitä, että voivat työllistyä piirrustustaitonsa kautta, kertoo Gigglebugin toimitusjohtaja Anttu Harlin.

Torstaina aamupäivän aikana 12 kokelasta esitteli piirrustustaitojaan Gigglebugin luovalle johtajalle Joonas Utille. Koulutukseen ja rekrytointitilaisuuteen oli hakenut kaiken kaikkiaan yli 60 animaattoriksi halajavaa. 12 kokelaasta töitä saa mahdollisesti muutama, mikäli taidot ovat riittäviä.

Animaatioharjoitus
Gigglebugin animaatiokoulutuksessa harjoiteltiin perinteisellä tekniikalla hahmon jatkuvutta.Pekka Havukainen/Yle

– Gigglebugissa käytetään käsinpiirrettävää animaatiota. Hahmoissa on sellaista, mitä ei nähdä paljoa kiiltävässä vektoripohjaisessa kliinisessä karkkimaisessa animaatiossa. Ihan perinteisen animaation tyyli saattaa vedota moneen, Harlin sanoo.

"Vienti on elintärkeää"

Nuori yritys uskaltaa epävarman taloustilanteen keskellä uskoa unelmiinsa. Mahdollisuutena nähdään, että liikevaihto voi kasvaa viidessä vuodessa 50 000 eurosta 20 miljoonaan euroon. Kikattava Kakkiainen tunnetaan nyt 11 maassa, mutta tavoitteena on viedä se oheistuotteineen lähes sataan maahan. Vienti onkin alalla menestyksen edellytys.

– Kotimaan markkina on hyvä paikka kehitellä ideoita, mutta jotta siitä tulee järkevää liiketoimintaa ja pitkäkestoista liiketoimintaa, niin vienti on elintärkeää, Harlin sanoo.

Haasteita toki nuoren yrityksen tiellä piisaa. Rahan tuomien haasteiden lisäksi matkalla haastavat myös rekrytoinnit sekä koulutus.

– Suomessa on sen verran pienet markkinat, että rahoitusinstrumentit ovat verrattain pienet. Varsinkin, jos vertaa esimerkiksi Jenkkeihin, Britteihin ja Ranskaan. Lisäksi rekrytointi on haastavaa, koska animaatiokoulutusta voisi olla Suomessa enemmänkin. Kilpailutilanne on maailmalla myös tiukka.

Koulutukseen osallistuneet nuoret ovat luottavaisia animaatio- ja pelialan tulevaisuuteen.

– Kyllä minä pidän työllistymismahdollisuuksia periaatteessa ihan hyvänä. Koko ajan tulee uusia yrityksiä. Tuntuu, että täällä on hitaasti herätty siihen, että pystyttäisiin tekee työpaikkoja ja rahaa Suomelle pelialalla esimerkiksi. Uskon, että löytyy joku duunipaikka mullekin, Severi Paalanen kertoo.

_3.10.2014 klo 15:58 Täsmennetty lausetta, jossa kerrotaan liikevaihdon kasvusta. _