1. yle.fi
  2. Yle Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Rehtori haukkuu numerouudistuksen: "Kuin maitotölkin korkki – loistava ratkaisu ongelmaan, jota ei ole"

Alakoulun rehtorin mielestä numeroiden ja kirjainten samankaltainen kirjoitusasu ei ole opettajien vaan vanhempien ongelma. Yläkoulun matematiikan opettaja pitää poikkiviivan paluuta hyvänä asiana.

Kuva: Yle

Opettajat ovat tulevasta numero- ja kirjainuudistuksesta kahta mieltä. Tulevia muutoksia pidetään alakoulussa turhina.

– Nyt puhutaan asiasta, jota voi verrata maitotölkin korkkiin: loistava ratkaisu ongelmaan jota ei ole, kuittaa rehtori Pekka Lipiäinen Mansikka-ahon koulusta Kouvolasta.

Lipiäisen mukaan numeroiden yksi ja seitsemän sekoittuminen keskenään ei ole opettajien ongelma.

– Lapset ovat tehneet koko ajan tietynlaista ykköstä ja seiskaa, joten ero on täysin selvä. Vanhemmilla on sen sijaan jonkin verran hankaluuksia tunnistaa omien lastensa tekemiä numeroita, koska he ovat oppineet tekemään ne eri lailla.

Lipiäinen sanoo, että numeroiden ja kirjainten kirjoitusasu on lähinnä mielipidekysymys.

– Samalla tavalla voi kysyä, että onko ladon seinä kauniimpi keltaisena vai punaisena. En ole puhunut näistä kenenkään opettajan kanssa tästä ainakaan viiteen vuoteen. Ongelmasta varmasti keskusteltaisiin, jos se olisi olemassa.

Ongelmia joka kokeessa

Yläkoulussa poikkiviivan paluuta pidetään erittäin hyvänä asiana etenkin numero seitsemän kohdalla, koska se aiheuttaa eniten tulkintaongelmia.

– Seiskan voi tulkita helposti ykköseksi. Toiset taas tekevät ykköseen pitkän väkäsen, toteaa matematiikan, fysiikan ja kemian opettaja Pekka Hovi Haminan Pappilansalmen koulusta.

Hovin mukaan tulkintavaikeuksia tulee jokaisen matematiikan kokeen yhteydessä.

– Yhdellä silmäyksellä ei voi olla ihan varma, mitä numeroa oppilas tarkoittaa. Numeroa pitää verrata oppilaan ykkösiin ja katsoa, miten ne eroavat toisistaan.

Yläkoulun koepapereissa tapaa sekä viivatonta että viivallista seiskaa.

– Valtaosa oppilaista ei viivaa käytä, koska se on jäänyt jo alakoulussa pois.