Sakari Oramo pitää kasassa orkesterin, suhistuspuun, pukinsarvet ja korkealta laulavat lapset

Mitä saadaan, kun laitetaan samalle lavalle 150 esiintyjää korkealta laulavista lapsista kamariorkesteriin sekä pukinsarvet, suhistuspuu, shamaanirumpu ja maailmankuulu kapellimestari Sakari Oramo? Saadaan tulkinta harvoin kuullusta Pehr Henrik Nordgrenin suurteoksesta Taivaanvalot, jossa kalevalaiset myytit vievät kauas menneeseen.

musiikki
Sakari Oramo.
Sakari Oramo.Raila Paavola / Yle

Pehr Henrik Nordgrenin harvoin esitetty suurteos Taivaanvalot kuullaan Kokkolassa lauantaina kapellimestari Sakari Oramon johtamana. Esiintyjiä on lähes 150; mukana ovat Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri, Keski-Pohjanmaan Kamarikuoro ja Mäntykankaan musiikkiluokkien lapsikuoro sekä solistit sopraano Meeri Pulakka ja tenori Markus Nykänen.

Sakari Oramo sanoo, että ainutlaatuisen teoksen rakentamisesta tekee vaativaa jo elementtien eli esiintyjien iso määrä. Lauluosuudet ovat nekin haastavia aikuisten kamarikuorollekin. Myös lapset laulavat todella korkealta. Puhtaasti unisonossa laulaminen on vaikeaa ja vaatii lihastyötä ja opettelua, sanoo Oramo.

Lähes 150 esiintyjää täyttää lavan Sakari Oramon johdolla Taivaavalot-teoksessa. Kuva harjoituksista.
Lähes 150 esiintyjää täyttää lavan Sakari Oramon johdolla Taivaavalot-teoksessa. Kuva harjoituksista.Pekka Kuusansalo

– Se vaatii tietysti opettelua ja lihastyötä, mutta se kehittää ihan eri tavalla – kun saa oikeasti käyttää lapsen ääntä. Yleisesti ottaen lapset laitetaan nykyään laulamaan ihan liian pienellä äänialalla, harmittelee Oramo.

Omien osuuksiensa välissä lapset ovat lavalla hiljaa yli puoli tuntia. Se onnistuu kyllä, uskoo kapellimestari:

Yleisesti ottaen lapset laitetaan nykyään laulamaan ihan liian pienellä äänialalla

Kapellimestari Sakari Oramo

– Tarkoitus on pelotella heidät hiljaisiksi, jos ei se muuten toimi... Leikki leikkinä – lapset ne vasta osaavatkin olla paikallaan, jos on syytä siihen!

Pienet esiintyjät ovat saaneet ohjeen välttää maitotuotteita konserttipäivänä. Kyse on varautumisesta:

– Siellä tulee aika ahdasta siellä lavalla, varmaan tämä liittyy siihen. Ilmastohygienia pitää ottaa huomioon, nauraa Oramo.

Vanhaa kieltä ja muinaisia soittimia

Taivaanvalot perustuu kalevalaisiin myytteihin. Teos alkaa Kalevalan kohdasta, jossa maailma syntyy. Samaa tekstiä on käyttänyt myös esimerkiksi Sibelius Luonnottaressa.

Taivaanvalot vie kauas suomalaisen historian hämäriin myös kielellään, joka Lönnrotin suomeakin vanhempaa ja Oramon mukaan osin karjalaa. Omia arkaaisia sävyjään monikerroksiseen teokseen tuovat perinteiset kansansoittimet: pukinsarvi, ruokopilli, tuohihuilu, suhistuspuu, lepenälauta, shamaanirumpu, kannel ja jouhikko.

Soittimet kuulostavat oikeasti vanhoilta ja tuovat tuulahduksen ajasta, joka on niin kaukana, ettemme tajuakaan

Kapellimestari Sakari Oramo

– Ne tuovat kokonaisuuteen erikoisen aikaperspektiivin. Soittimet kuulostavat oikeasti vanhoilta ja tuovat tuulahduksen ajasta, joka on niin kaukana, ettemme tajuakaan, kuvaa Oramo.

Aivan vaivatta kansansoittimia ei mukaan saatu. Osa stemmoista oli teillä tietymättömillä, ja niiden etsimiseen valjastettiin iso joukko väkeä. Noin vain eivät löytyneet myöskään vanhat soittimet:

– Kyllä niitä on haettu kissojen ja koirien kanssa ympäri Suomea!