Kova penkki ja taukomakkara eivät enää riitä – urheilun uudet yleisöt vaativat enemmän

Urheiluseuroilla on kova työ pitää yleisö katsomossa ja ennen kaikkea tavoittaa uusia yleisöjä. Niin markkinointia kuin pelitapahtumia tulisi kehittää roimasti.

urheilu
Yleisöä pesiskatsomossa.
Katja Oittinen / Yle

Kehitystä kaivattaisiin monella alueella, myöntää usea pohjoissuomalainen urheiluseura, mutta keinot eivät ole täysin selvillä.

Yksi markkinointikeino pohjoisessa on ollut alueellisen aseman korostaminen.

– Jos miettii Oulun Kärppiä, he voivat tosiaan markkinoida itseään koko pohjoisen joukkueena. RoPSin jälkeen seuraava pohjoinen Veikkausliigajoukkue on Pietarsaaressa, joten meidän miltei voidaan ajatella olevan puolen Suomen joukkue, sanoo jalkapallon Veikkausliigassa pelaavan rovaniemeläisen RoPSin toimitusjohtaja Petri Jaatinen.

Puolen Suomen alueella ainoana sarjassaan pelaavia joukkueita on pohjoisessa runsaasti. RoPSin lisäksi muun muassa koripallon I-divisioonan A-sarjan Oulun NMKY ja naisten Mestaruusliigan Pölkky Kuusamo eivät omalla alueellaan koe liialti kilpailua katsojista.

Pölkky Kuusamon manageri Harri Määttä pitää Koillismaan tilannetta joukkueelleen hyvänä.

– Kuusamossa katsojat löytävät kyllä otteluihin. Täällä lentopallon ympärillä on hyvä kuhina, Määttä pohtii.

Myös Suomen maajoukkueiden menestyksellä nähdään olevan positiivinen vaikutus seuroille.

– Kyllä koripallomaajoukkueen eli Susijengin menestys kaksissa EM-kisoissa ja hieno näkyvyys MM-kisoissa on lisännyt kiinnostusta lajiin. Maajoukkueen menestys näkyy meidänkin katsomossa, sanoo Oulun NMKY:n puheenjohtaja Pekka Ruottinen.

Sama positiivinen vaikutus on havaittu myös lentopallon pohjoisissa joukkueissa.

Ottelutapahtuman kehitys on tutulla tolalla

Pohjoissuomalaisten seurojen ottelut ovat päällisin puolin hyvin perinteisiä. Joukkueita aktiivisesti seuraavat katsojat ovat katsomossa, mutta uusia katsojia perinteinen meno ei houkuta.

– Ottelupaikalle tultaessa pitää saada katsojille kylmät väreet ja se tunne, minkä me toivomme heidän saavan, sanoo pitkään pesäpallojoukkue Sotkamon Jymyn markkinoinnista vastannut Jimi Heikkinen.

Suomifanit.
Suomen koripallomaajoukkueen fanit nostivat tunnelman oman joukkueen MM-otteluissa kattoon. Suomalaisfanit kiinnivät huomiota myös muiden maiden koripalloväessä sekä mediassa.Lehtikuva

RoPSin toimitusjohtaja Petri Jaatinen jatkaa Heikkisen näkökulmaa.

– Peleissä pitää olla muutakin kuin vain ilmoitus lehdessä ja paikalla kahvia ja makkaraa, Jaatinen täräyttää.

– Ottelutapahtuman pitää olla jatkuvasti kehittymässä, sillä kaikille itse ottelu ei riitä syyksi tulla paikalle vaan siellä pitää tapahtua enemmän, toteaa Heikkinen.

Seurat ovat jossain määrin heränneet katsojien muuttuneisiin toiveisiin. Elämykset ja tunteiden kokemiset ovat korostumassa urheilullisen menestyksen lisäksi. Otteluiden olisi oltava katsojalle kokemus, josta ei haluta jäädä paitsi.

Oulun NMKY:n koripallo-otteluiden taustalla on vahva ajatus yhteisöllisyydestä.

– Ottelutapahtumamme on vauhdikas emmekä kalpene tunnelmassa edes Korisliiga-otteluille. Yhdessä energisen kuuluttajamme ja äänekkäiden faniemme kanssa olemme onnistuneet luomaan hyvän fiiliksen jokaiseen otteluun. Pyrimme järjestämään monipuolista ja vaihtelevaa oheisohjelmaa, jotta tunnelma ei lässähdä missään vaiheessa. Keskiössä on kuitenkin laadukas koripalloviihde, valottaa Oulun NMKY:n Ruottinen.

Jalkapallon Ykkösessä pelaavan AC Oulun pohjana on laatu.

– Ottelutapahtumamme on liigatasoinen, ja stadionimme tarjoaa oivalliset puitteet. Yleisö on huomioitu tarjoilumahdollisuuksien ja -paikkojen suhteen, AC Oulun seurajohtaja Juho Meriläinen kertoo.

Flying Monkey Jymy-fanin kanssa.
Oululaiset yleisönvillitsijät Flying monkiesit ovat tuttu näky muun muassa Oulun Kärppien sekä Sotkamon Jymyn peleissä.Katja Oittinen / Yle

Rovaniemellä ottelujaan järjestävän lentopallojoukkue Team Lakkapään puheenjohtaja Oiva Tapio pitää lajiaan intensiivisenä ja yleisöystävällisenä kokemuksena.

– Team Lakkapäällä ottelu on kokonaisuudeltaan sosiaalinen kokemus. Yleisö on lähellä kenttää, minkä vuoksi tunnelma on intiimi ja välitön, sanoo Tapio.

Team Lakkapää ja Oulun NMKY kertovat järjestäneensä aikaisempina vuosina otteluihinsa muun muassa tanssiesityksiä. Mestiskiekkoseura Kajaanin Hokki miettii paikallisten nuorisobändien ottamista mukaan peleihin.

Jymyssä tehdään somessa vahvaa työtä

Superpesiksen moninkertaisen mestarin Sotkamon Jymyn markkinointimies Jimi Heikkinen katsoo eteenpäin. Hän painottaa tärkeänä osa-alueena joukkueen toimialueen laajenemiseen kiinnostuksen synnyttämisen muissakin kuin lajin seuraavien kesken.

– Ihan ensimmäinen asia on, että seuralla pitäisi olla niin laaja fanipohja, että seuran omat kanavat riittäisivät mainostamiseen. Monesti ei riitä, että mainostaalehdissä ja eri medioissa – ensin täytyy synnyttää se kiinnostus ja halu lajia kohtaan, jotta se tavanomainen mainostus riittää, sanoo Sotkamon Jymyn Jimi Heikkinen.

Sosiaaliseen mediaan ei kannata laittaa kuvia vain kuvien laittamisen ilosta. Se on tärkeä kanava, mikäli sen hallitsee.

Jimi Heikkinen

– Kun teimme Polttolinja-ohjelmaa Youtubeen, otimme Twitterissä ja Instagramissa vastaan fanien kysymyksiä. Videoissa pelaajat sitten vastasivat saamiimme kysymyksiin, kertoo Heikkinen.

Jymyn Youtube-kanavalla (siirryt toiseen palveluun) on videoita tähän mennessä katsottu yli miljoona kertaa. Jymy herättää kiinnostusta myös Instagramissa, jonne kuvien laittaminen on seuralla aina tarkkaan harkittua.

– Sosiaaliseen mediaan ei kannata laittaa kuvia vain kuvien laittamisen ilosta. Se on tärkeä kanava, mikäli sen hallitsee. Sinne saammekin nuorilta faneiltamme eniten palautetta, Heikkinen sanoo.

Sotkamon Jymyn seuraprofilointi ja mainonta on ollut vuosikausien panostuksen tulos, jossa tavoitteena on toimia suunnannäyttäjänä ammattimaisessa urheiluseuratoiminnassa.

Pohjoisen muut seurat hyödyntävät vahvuuksiaan

Jymyn lisäksi pohjoisen seuroista muun muassa AC Oulu tekee vahvaa työtä somen parissa.

– AC on aktiivisesti esille somessa. Se on meidän selkeästi näkyvin paikka. Lisäksi Youtubeen (siirryt toiseen palveluun) tulevat kotiottelukoosteet, kertoo AC Oulun seurajohtaja Juho Meriläinen.

RoPSin valtti on oman tiedottamisen lisäksi näkyvä valmentaja niin perinteisessä mediassa kuin somessakin.

– Päävalmentajamme Juha Malinen osaa hyvin nuo hommat. Twitterissäkin hän on aktiivisesti esillä ja tuo sitä kautta näkyvyyttä myös seuralle, RoPSin Jaatinen sanoo.

Moni seura nojaa vahvasti edelleen sanomalehti- sekä televisio- ja radiomainontaan. Naisten salibandyliigaa pelaavan Kajaanin Papasin otteluita mainostetaan paikallislehdissä. Tällöin kyse on kuitenkin informaation lisäksi imagollisesta näkyvyyden lisäämisestä.

Papaksen joukkueenjohtaja Anni Hakkarainen täräyttää vanhoista käsityksistä luulot pois.

– Meillä on edelleen joukkueella omat kotisivut netissä, mutta eihän sinne oikeasti kukaan eksy. Facebook on se kanava, mitä me eniten käytämme mainostuksessa, ja jonkun verran Twitteriä. Some on tehokas keino linkittää meidän seuraajat kotisivujen uutisiin ynnä muihin.