Facebook ei kuole, vaikka virta vie epäkaupallisempaan Elloon

Vauhdilla käyttäjämääräänsä lisäävä Ello on lähtenyt haastamaan Facebookin. Samaan aikaan monien mediaa seuraavien tuntuma on, että osa perinteisistä facettajista joko on jättämässä Facebookin tai ainakin haluaa pitää sen käytössä pausseja. Mutta Facebook ei kuole pitkään aikaan, uskoo tutkija.

media
Kuvakaappaus Ellon etusivusta
Nina Keski-Korpela / Yle

Facebookin käyttäjiä huolestuttaa, etteivät he mitenkään tiedä, mitä ja miten heistä kerättyjä tietoja kaupataan ja käytetään. Tavallinen Facebookin käyttäjä tietää lähinnä, että yhtiö myy palveluidensa käyttäjätietoja eteenpäin. Pari vuotta sitten Instagramin käyttäjät raivostuivat, kun palvelun ostanut Facebook ilmoitti myyvänsä Instagramin kuvia mainostajille. Niinpä uusi sosiaalinen media, joka ei mainosta eikä myy tietoja, leviää vauhdilla.

Uusi Ello on kertonut, että he saavat joka tunti 30 000-40 000 uutta jäsenhakemusta, ja jäsenyydestä on jopa tullut kovahintaista kauppatavaraa, eräänlaista mustaa pörssiä. Vanha jäsen voi kutsua Elloon kavereitaan, ja tätä kautta vyöry kasvanut kasvamistaan. Sinänsä Facebookissa ja Ellossa voi tehdä lähes samanlaisia asioita.

Osa sosiaalisen median, lähinnä Facebookin, käyttäjistä on tympääntynyt mainoksiin ja mainoskarjana oloon. Osa taas kokee huonoa omaatuntoa somen käytöstään. He käyttävät sen parissa mielestään liikaa aikaa ja käyvät liian usein tarkistamassa, mitä uutta somessa liikkuu. Eli he ovat riippuvaisia ja haluavat tai yrittävät pitää siitä pausseja.

Osa alkuperäisistä facettajista sai tarpeekseen

Vaikka virta kävisi Facebookista ulos, 10-vuotiaan Facebookin kuolemaa ei nähdä lähitulevaisuudessa, arvelee tutkija Esa Sirkkunen Tampereen yliopistosta. Facebookin asema on vahva sekä sosiaalisena että kaupallisena mediana.

– Jossakin määrin Facebook tuntuu menettävän alkuperäistä käyttäjäkuntaansa, mikä on ollut suuntana jo jonkin aikaa. Instagramin kaltaiset palvelut ovat ottaneet heistä osansa. Nyt näyttävät mainoksettomat palvelut lisäävän suosiotaan. Toinen asia, mihin ihmiset ovat kiinnittäneet huomiota, on käyttäjätietojen myyminen eteenpäin, mikä on Facebookin liiketoimintamallin ytimessä. Se on saanut ihmisiä miettimään muita vaihtoehtoja.

Kummalla haluat maksaa, rahalla vai yksityisyydellä?

– Sosiaalisen median avainkysymyksiä on ansaintalogiikka. Jollei se tapahdu Facebookin tapaan mainoksin ja käyttäjien tietoja muille toimijoille myymällä, käyttäjien on oltava valmiita maksamaan joistakin ominaisuuksista tai palvelun osista. Massapalvelujen ylläpito on valtavan kallista, jonkun se on maksettava, sanoo Esa Sirkkunen.

– Facebookin alkuaikoina kaikki tuntui olevan ilmaista. Nyt ansaintamallit tulevat esiin. Ihmiset joutuvat miettimään, onko maksuna raha vai heidän yksityisyytensä menettäminen. Monen sosiaaliset suhteet ja liiketoimintamallit perustuvat Facebookiin. Jos Facebookin purkautumista alkaisi massamitassa tapahtua, se olisi iso ja pitkä prosessi.

Mikä sitten selittää Facebookin menestyksen?

– Facebookin kehitys oli aivan poikkeuksellista, historiallisesti ainutlaatuista. Kukaan ei olisi osannut ennustaa miljardipalvelua. Ilmiötä ruokki alkuvaiheen jälkeen käyttäjämassa, joka levitti myönteistä käyttäjäkokemusta. Siitä tuli vetovoimatekijä, joka tuntui siltä, että ollakseen olemassa, oli oltava Facebookissa. Muulla ei tuntunut voivan rakentaa vastaavaa sosiaalista verkostoa. Yksi käyttäjien tavoite on ollut oman profiilin ja identiteetin luominen. Haluttiin olla selvillä siitä, mitä muille tapahtuu.

– Mikä Facebookissa onkin ollut kiinnostavaa, on ollut tapa, miten ihmiset ovat voineet lisätä omaa sosiaalista pääomaansa ja yhtiö omaa taloudellista pääomaansa. Se on kyennyt yhdistämään sosiaalisen ja taloudellisen toiminnan, summaa Esa Sirkkunen.