1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Lapsen rusinapaketti on melkoinen sokeripommi

Paketti rusinoita tai juotava jogurtti on monessa lapsiperheessä tuttu välipala. Niissä on kuitenkin yllättävän paljon sokeria. Naposteluun kannattaa suosia porkkanaa.

Kotimaan uutiset
Rusinoita ja sokeripaloja
Näin paljon sokeria on pienessä rusinapaketissa.Minna Rosvall / Yle

Viime viikonlopun ruokamessuilla moni törmäsi yllättävään infoon ruokien sokeripitoisuuksista. Tämä oli osa valistusta, jota ruokamessuille toivat Länsi-Suomen maa- ja kotitalousnaiset.

Toiminnanjohtaja Mari Mäenpää kertoo, että harva pohtii ruokien sokeripitoisuuksia. Valistustyötä tekevät naiset haluavat pysäyttää esimerkeillään ja moni pysähtyikin pohtimaan oikeita ruokailutottumuksia.

– Rusina ja viinirypäle on periaatteessa sama tuote. Kun se on kuivattu eli rusina, siinä on paljon enemmän sokeria kuin tuoreessa viinirypäleessä. Sadassa grammassa rusinoita on 28 sokeripalaa, kun energia on muutettu sokeriksi. Isossa kokispullossa sokeripaloja on 64, kertoo Mäenpää.

Puoli kiloa kasviksia tuntuu isolta määrältä

Päivittäin tarvittavaa kasvisten määrä on monen vaikea hahmottaa, kertoo Mäenpää.

Päivän kasvikset
Päivän kasviksetMinna Rosvall / Yle

– Aika moni sanoo, että puoli kiloa kasviksia on paljon päivässä. Kun se on purkeissa, se on aika pieni määrä, kertoo Mäenpää ja viittaa pieniin kulhoihin, joihin on annosteltu päivittäiset kasvikset.

Kasviksia ei tietenkään tarvitse syödä raakoina, vaan lounaalla syötävät paprika ja parsa voivat olla vaikka keitto. Naposteluun suositellaan porkkanaa. Se sopii myös välipalaksi lapsille.

– Että kun sen vaikka kuorii ja ei tarvitse edes paloitella. Se menee lapsille nopeasti.

Päivän kasvikset voisi laittaa kulhoihin valmiiksi päivää varten tai vanhemmat voisivat esivalmistella koululaisille kasvikset valmiiksi, että ne olisivat helposti otettavissa.

Uudet ruokasuositukset sallivat myös herkuttelun

Maa- ja kotitalousnaisilla on esillä myös ruokasuosituksia selventävä kolmio. Ydin eli perusta ovat kasvikset, vihannekset ja marjat. Sen jälkeen tulevat pastat, perunat ja riisit ja uutena pähkinät. Välitasossa ovat proteiinit ja palkokasvejakaan ei saa unohtaa. Uutuutena ravintokolmion huipulla ovat sattumat eli herkut.

Niitä ei suositella, mutta herkkuja on lupa syödä silloin tällöin.

Mari Mäenpää

– Niitä ei suositella, mutta herkkuja on lupa syödä silloin tällöin. Se on kyllä aika pieni kolmion huippu siellä, naurahtaa Mäenpää.

Toiminnanjohtaja Mäenpää kertoo, että riippuu vanhempien taustoista, miten paljon lapset tietävät asioista.

– On hyvin valveutuneita lapsiakin. Näitä opitaan yleensä sen esimerkin kautta.

Lue seuraavaksi