Malmin lentokentälle rakentamista eivät löydöt maaperästä estä

Helsinki kaavailee alueelle kotia jopa 30 000 ihmiselle.

Kotimaa
Helsinki-Malmin lentoasema
Helsinki-Malmin lentoasemaYle

Malmin lentokentän maaperästä löytyy monia erilaisia aineita, mutta rakentamisen estäviä myrkkyjä tai määriä siellä ei ole.

– Maaperässä on paikoitellen kohonneita metallipitoisuuksia, öljypitoisuuksia ja polyaromaattisia hiilivetyjä eli PAH-yhdisteitä, sanoo Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Jussi Reinikainen.

Alkuvuonna tehdyn uusimman selvityksen mukaan iso osa kentän alueesta voidaan yleisellä tasolla jopa rajata täysin pilaantumattomaksi. Toisaalta pilaantunutta maata voi olla ohjearvojen perusteella laskien muutamia kymmeniä tuhansia tonneja.

Erikoistutkija Jussi Reinikaisen mukaan määrät eivät ole poikkeuksellisen suuria, eivätkä ne siis ole este rakentamiselle.

– Ei missään tapauksessa. Nämä kohdistuvat aika lailla tiettyihin paikkoihin eivätkä koske koko lentokenttäaluetta, Reinikainen jatkaa.

Vaatii lisätutkimuksia

Maaperäkään ei ole liian vaikea kohde rakentamiselle. Vastaavanlaisia paikkoja ovat olleet Viikki Helsingissä ja Suurpelto Espoossa sekä saasteiden osalta Arabianranta.

– Paaluttaminen aina lähtökohtaisesti maksaa enemmän kuin maavarainen rakentaminen, mutta paaluttaminen on ihan normaali rakentamis- ja perustamistapa pääkaupunkiseudulla. Ei siitä siinä mielessä mitään erikoiskallista tule, sanoo Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö.

Reinikainen ja Syrjö muistuttavat, että alueesta pitää tehdä uudet, entistä tarkemmat selvitykset ennen rakentamisen aloittamista. Uudet tutkimukset pitäisi kohdentaa nyt tiedossa oleviin ongelmakohteisiin.

Korvaavaa paikkaa kentälle ei ole

Lentokentän päällikkö Ari Sireeni ei pidä selvityksiä kentän soveltuvuudesta rakentamiseen yllättävinä. Hän muistuttaa kuitenkin, että korvaavaa paikkaa Suomen toiseksi vilkkaimmalle kentälle ei ole.

Paaluttaminen lähtökohtaisesti maksaa enemmän kuin maavarainen rakentaminen mutta on normaali rakentamistapa. Ei siitä mitään erikoiskallista tule.

Paavo Syrjö

– Ei suoranaisesti korvaavaa paikkaa. Vaihtoehtoja on tietysti monta, mutta ei pääkaupunkiseudulla, Sireeni muistuttaa.

Salpauslento Oy:n koulutuspäällikkö Anssi Viljanen niputtaa kentän mahdollisen sulkemisen kahteen eri vaihtoehtoon.

– Meidän yritykselle on harkinnassa joko siirtyminen tai koulutustoiminnan lopettaminen, Viljasen toteaa synkästi ja muistuttaa, että sulkemisen jälkeen pääkaupunkiseudulla ei enää olisi nykyisenkaltaista tai laajuista lentokoulutusta.

Käytännössä ainoat sopivat vaihtoehdot Etelä-Suomessa ovat Turku, Tampere ja Kuopio, koska muualla ei ole koulutustoiminnan vaativaa lennonjohtotoimintaa.

Malmin kenttä on Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä. Se on tarkoitus sulkea, koska Helsinki haluaa rakentaa alueelle kodin 30 000 ihmiselle.