Mammuttirekkaakin suurempi superrekka liikenteeseen Suomessa: "Kulkee niin, ettei huomaakaan"

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt poikkeusluvan Suomen suurimmalle puutavararekalle. Sen paino nousee syksyn kuluessa lähes 100 tonniin, minkä jälkeen se on suurin Suomessa liikennöivä rekka.

Kotimaa
superrekka
UPM

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt poikkeusluvan Suomen suurimman puutavararekan käyttöönottoa varten.

Kyseessä on kouvolalaisen Orpe Kuljetus Oy:n yhdistelmäajoneuvo, jonka pituus on 31 metriä ja kokonaispaino alkuvaiheessa enimmillään 88 tonnia. Myöhemmin paino nousee 94 tonniin, kun vetoauto vaihtuu.

Superrekka kuljettaa puutavaraa pääteitä pitkin UPM:n tehtaille reitillä Kotka – Kuusankoski – Savonlinna – Lappeenranta – Ristiina – Kuusankoski.

– Aloitamme maltillisesti, koska tärkeintä on saada yhdistelmä nyt tien päälle. Vetoauto vaihtuu vielä syksyllä. Täyspaino tulee täyteen, kun ajaa raskaita puulajeja, sanoo kehitysasiantuntija Janne Kukkura UPM:n puunhankinnasta ja metsätaloudesta.

Mammuttirekat kuljettavat merikontteja

Rekka aloitti liikennöinnin heti maanantaina.

– Lähdin Kuusankoskelta aamulla Savonlinnaan. Nyt ajelen Lappeenrantaan päin. Tämä kulkee niin, ettei huomaakaan. Lastina on kuitupuuta, kertoo Orpe Kuljetus Oy:n toimitusjohtaja Seppo Ora.

Poikkeuslupa on ensimmäinen kokonaismassaltaan yli 76 tonnia painavalle puutavarayhdistelmälle myönnetty lupa. Muut erikoissuuret yhdistelmäajoneuvot kuljettavat merikontteja. Poikkeuslupia on myönnetty yhteensä viisi kappaletta.

Kun puutavarayhdistelmän paino nousee 94 tonniin, siitä tulee suurin Suomessa liikennöivä rekka.

Yhdistelmä on vajaat kuusi metriä pidempi kuin nykyisin liikenteessä olevat suurimmat yhdistelmät. Se pystyy kuljettamaan kerralla neljä tukkinippua. Yhdistelmässä on vetoauto mukaan lukien 12 akselia, joiden päälle kuorman paino jakautuu.

Vaikutuksia tiestöön tutkitaan

UPM:ltä kerrotaan, että lupaprosessin aikana on varmistettu sekä teiden että siltojen soveltuvuus testaukseen.

Kokeilun aikana tutkitaan myös eri tekijöiden vaikutusta tiestöön.

– Testaus mahdollistaa logistiikan kehittämisen niin, että valtateillä kulkevien ajoneuvojen määrä sekä tyhjänä ajo vähenisivät. Myös käyntikerrat alemmalla tieverkolla vähenisivät, kun kaikki puutavaralajit voitaisiin kuljettaa metsästä lähimmän tehtaan puuterminaaliin ja sieltä edelleen pääteitä pitkin käyttökohteeseen, sanoo kehitysasiantuntija Janne Kukkura UPM:n puunhankinnasta ja metsätaloudesta.

Yhdistelmän testaus on osa Metsäteollisuus ry:n ja Metsäteho Oy:n hanketta. Tavoitteena on kehittää normaaliin päätieliikenteeseen sopiva, turvallinen ja tehokas puutavarayhdistelmä, jolla saavutetaan edullisempi polttoaineen käyttö ja pienemmät päästöt kuin nykykalustoa käytettäessä.

Viisivuotisen kokeilun aikana selvitetään muun muassa liikenneturvallisuutta, kuljetustehokkuutta, toimintatapaa sekä tierakenteen ja kaluston teknisten ominaisuuksien optimointia yhdistelmän ominaisuuksien lisäksi.