Kännykkä vie huomion liikenteessä – tarkkaamattomuus joka kolmannen turman taustalla

Tarkkaamattomuus on tekijä joka kolmannessa liikenneonnettomuudessa Euroopassa. Älypuhelimilla on suuri rooli tarkkaavaisuuden herpaantumisessa liikenteessä.

Kotimaa
Autoilija näppäilee kännykkää ajaessaan.
Tarkkaamattomuus liikenteessä lisää onnettomuusriskiä. Silti moni kuljettaja miettii ajaessaan jotain aivan muuta kuin liikennettä. Mitä kaikkea ylimääräistä suomalaiskuljettajat ratin takana touhuavat ja kuinka vaarallista se on, siitä puhui Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Liikenneturvan selvityksen mukaan neljä kymmenestä matkapuhelinta ajon aikana käyttäneestä autoilijasta kertoi joutuneensa vaaratilanteeseen puhelimen käytön seurauksena. Etenkin viestien kirjoittaminen ja lukeminen lisäävät onnettomuusriskiä. Kännykän käytön vaikutuksista onnettomuuksiin ei kuitenkaan ole tarkkaa tietoa.

– Eihän sitä nyt ensimmäisenä mennä julkistamaan, että hupsista, ajoin sinun perääsi, kun puhuin tuossa juuri puhelua, kommentoi Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Ylen aamu-tv:ssä.

Liikenneturvan kolmivuotinen tarkkaamattomuus liikenteessä -kampanja lähtee käyntiin lokakuussa. Kun ajat, aja -sloganilla halutaan muistuttaa kuljettajia siitä, että ajon aikana keskitytään ajamiseen. Noin tuhat onnettomuutta kattanut tutkimus kertoo, että tarkkaamattomuus, eli huomion kiinnittyminen muuhun kuin ajamiseen, oli yhtenä riskitekijänä joka kolmannessa onnettomuudessa Euroopassa.

Matkapuhelinten lisääntyneet toiminnot ovat yksi syy tarkkaavaisuuden herpaantumiseen.

– Esimerkiksi kännykkä ei ole enää soittamista varten, vaan siellä on uutisvirtaa, somea. Kännykkä pirahtaa vähän väliä. Autoon on toki myös tullut muuta tekniikkaa, joka vie kuljettajan huomion, Valtonen sanoo.

Tarkkaavaisuuden herpaantumiseen ei myöskään aina tarvita mitään ulkoista ärsykettä, vaan ihmisillä on erilainen kyky keskittyä asioihin, Valtonen muistuttaa.

– Jotkut ovat hyvin lyhytjännitteisiä, toisilla se onnistuu paremmin. Voi vain alkaa haaveilemaan auton ratissa, ajatus keskittyy johonkin muuhun, vaikka näennäisesti ajaa autoa. Havainnointi unohtuu, kun pääkopassa tapahtuu jotain muuta, Valtonen sanoo.

Älypuhelimilla on kuitenkin suuri rooli tarkkaavaisuuden herpaantumisessa liikenteessä.

– Se on mediakeskittymä ja elämänhallintalaite, ihmisistä on tullut riippuvaisia – jotkut ovat jopa neuroottisia – siitä, että mitä sieltä nyt tuli, kun merkkiääni sieltä kilahtaa, ja se on pakko katsoa sitten välittömästi, Valtonen sanoo.

Liikenneturvan kampanjalla halutaankin kannustaa ihmisiä terveeseen itsekkyyteen. Valtosen mukaan ihmiset voisivat ottaa ajamiseen käytetyn ajan paremmin omaan käyttöönsä ja keskittyä nimenomaan vain ajamiseen.

– Voitaisiin ajatella, että "Hei, minä ajan nyt autoa, vastaan puhelimeen tai katson viestin vasta, kun ajotehtävä on suoritettu," Valtonen ehdottaa.

Tarkkaavaisuuttaan voi parantaa paitsi laittamalla puhelin äänettömälle tai laukkuun ajon ajaksi, myös tietoisesti keskittymällä ajotehtävään. Valtonen ehdottaakin kommentoivaa ajotyyliä:

– Yksi mahdollisuus on vaikka ääneen tai puoliääneen havannoida itselleen: "Olen tulossa tähän risteykseen, tuolta voi tulla jalankulkija, lähestyn suojatietä..." Se on tavallaan mentaaliharjoitusta koko ajan, Valtonen sanoo.