1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Äidin tarina – poika avautui kiusaamisesta tyhjällä koulun pihalla

Tieto lapsen koulukiusaamisesta järkyttää ja tekee vanhemmalle voimattoman olon. Kiusatun pojan äiti kertoo, millaiseen tunnemyrskyyn yllättävä viesti vei. Tapahtumien selvittelykään ei ole ihan yksinkertaista, koska tarinoita on aina vähintään kaksi.

Kotimaan uutiset
Lapsi istuu kiikussa.
Jukka Koski / Yle

Kaikki lähti Wilma-viestistä.

Äiti sai koululta viestin, jossa kerrottiin hänen ekaluokkalaisen poikansa käyttäytyneen huonosti toista poikaa kohtaan. Pojan kotona tunteet kuumentuivat. Äidin ääni nousi. Tilanteen purkautuessa ekaluokkalainen alkoi kertoa, mitä kaikkea huonon käytöksen taustalla oli.

Tulikin tunne, että ehkä se asia ei ollutkaan niin kuin siinä viestissä luki, kiusatun äiti sanoo.

Miksi en ole nähnyt sitä aikaisemmin?

Kiusatun äiti

Kiusatun perhe kyselee kuulumiset ekaluokkalaiselta joka päivä. Vanhemmat ovat kiinnostuneita, miten koulussa on mennyt ja onko ollut kavereita. Epäusko valtasi äidin mielen, kun totuus alkoi selvitä.

– Tulee voimattomuus, kun oma lapsi alkaa kertoa tapahtumista. Miksi en ole nähnyt sitä aikaisemmin?

Miten lapseni voi tehdä tällaista?

Tapahtumista on vaikeaa saada selkeää kuvaa. Kuka on aloittanut ja kuka jatkanut? Sillä ei tuntunut enää olevan merkitystä. Syyllisen etsiminen ei auttaisi ketään. Äiti päätti selvittää kiusaamisen taustat.

Hirveä kiukku tuli ensin. Miksi oma lapsi tekee toiselle lapselle näin?

Kiusatun äiti

– Hirveä kiukku tuli ensin. Miksi oma lapsi tekee toiselle lapselle näin? Miksi potkii ja lyö? Sen jälkeen tuli tunne, että nyt tämä täytyy selvittää.

Kiusaaja oli kuudesluokkalainen isompi poika, joka kävi samaa pientä koulua. Kiusaaminen oli lähinnä fyysistä.

Äidille ei ole selvinnyt tarkkaan, kuinka pitkään kiusaamista on jatkunut. Oman lapsen mielestä sitä oli jatkunut jo pidempään, mutta äiti tiedosti, että pienen ekaluokkalaisen voi olla vaikea arvioida kiusaamisen todellista kestoa. Äiti päätti selvittää totuuden hyvin käytännöllisesti.

– Mietin, minkälaisia ne tilanteet ovat olleet. Kävimme jopa koulun pihalla viikonloppuna pojan kanssa läpi, mitä oli tapahtunut ja missä kohtaa. Lapsi kertoi esimerkiksi, että tuossa se tarttui pyörääni kiinni.

Se oli lapselle huojentava kokemus. Oli helpompaa kertoa oikeissa paikoissa, mitä oli tapahtunut.

Lapsi luottaa aikuisiin

Kiusaaminen ei ole vaikuttanut ekaluokkalaisen kouluintoon. Kouluun on edelleen hänen mielestään kiva mennä.

Hän luottaa nyt ihan selkeästi aikuisiin ja opettajiin, että asia ratkeaa.

Kiusatun äiti

– Hän luottaa nyt ihan selkeästi aikuisiin ja opettajiin, että asia ratkeaa.

Vanhemmat ottivat yhteyttä kouluun ja toisen pojan vanhempiin. Pojan luokanopettaja ja rehtori reagoivat välittömästi asiaan. Tuoreen tilanteen selvittämiseksi on nyt sovittu tapaaminen toisen perheen kanssa.

– Ainoa asia, mitä ihmettelimme mieheni kanssa oli se, että koulusta tuli ehdotus, että asian voisi ratkaista sillä, etteivät pojat olisi hetkeen tekemisissä keskenään.

Äiti selittää pojalleen, että myös hänen toimintaansa tullaan käymään läpi, mutta ketään ei syyllistetä. Äidin piti myös itse ymmärtää, että hänen pojallaan on oma roolinsa siinä, miksi asia on edennyt niin pitkälle.

Toisen perheen kohtaaminen jännittää

Äiti hankki taustatietoa kiusaamisesta muilta vanhemmilta. Ovatko he kuulleet ongelmasta? Tuntevatko he tätä toista lasta? Mistä kiusaaminen voisi johtua?

– Se vahvisti joitain epäilyksiäni, mutta tietyt asiat ovat vielä auki. Nyt jännitän sitä kohtaamista. Miten me ymmärrämme toisiamme ja miten me vanhemmat pystymme siinä tilanteessa pysymään rauhallisina ja fiksuina.

Kiusaajan ja kiusatun perheet tapaavat tänään.

Lue seuraavaksi