Finnairin lentoemännät luopuvat harvinaisesta edusta – kuukausipalkan sai ennen 95 tunnin töillä

SLSY:n sopimussihteeri Anu Hietala sanoo, että matkustamohenkilökunnan työn luonne selittää verraten vähäisiä kuukausitunteja: kaukoliikenteessä paljon työskentelevä joutuu väkisin viettämään paljon aikaa perillä kohteissa.

politiikka
Lentoemäntä työssään.
Martti Kainulainen / Lehtikuva

Finnairin ja sen matkustamohenkilökuntaa edustavan Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen (SLSY:n) välinen säästösopimus lisää lentoemäntien kuukausittaista työaikaa 95 tunnista 110:een eli lähes 16 prosentilla.

Aiemmin matkustamohenkilökunnalle maksettiin palkanlisää tietyn kertoimen mukaan, kun kuukausittaisten työtuntien määrä oli 95–110. Kun tunteja tuli enemmän kuin 110, lisät laskettiin korkeamman kertoimen mukaan.

SLSY:n sopimussihteerin Anu Hietalan mukaan eilen maanantaina hyväksytyssä sopimuksessa alempi lisätyökorvaus poistuu. 110 tunnin ylittävältä työmäärältä lisät maksetaan edelleen entisen suuruisina.

Hietala selittää alhaista kuukausituntimäärää lentotyön luonteella. Hänen mukaansa työtunteja ei kerry kuukaudessa kovin paljon, koska lentokohteissa vietettyä aikaa ei lasketa työajaksi.

– Jos on paljon kaukoliikenteessä, siinä ollaan aina perillä vähintään 24 tuntia.

Finnairin osavuosikatsauksen mukaan matkustamohenkilökunnan laskennallinen mediaanipalkka oli 4 152 euroa, johon on laskettu mukaan lisät, mutta ei verottomia etuja tai esimerkiksi päivärahoja.

– Kyllä se kuulostaa todella korkealta, mutta emmehän me sitä millään faktalla pysty kiistämään, Hietala sanoo.

Hietalan mukaan lentoemäntien peruspalkka on korkeimmassakin palkkaluokassa ollut noin 2 500 euroa. Mutta koska Finnair ei ole seitsemään vuoteen palkannut matkustamohenkilökuntaa Suomesta, kaikki työntekijät sijoittuvat ylimpiin palkkaluokkiin.

Uuden työehtosopimuksen on laskettu pudottavan lentoemäntien palkkoja 7–10 prosenttia. Työajan pidennyksen ohella säästöjä tulee useiden eri lisien leikkauksista.