Asetehdas rakensi peliohjaimen jotta museossakin voi ampua hirviä

Suomen metsästysmuseossa, Riihimäellä, pääsee kohta hirvimetsälle. Ei aivan oikeasti, mutta uusi eettisiä arvoja korostava hirvenmetsästyssimulaattori tuo museovierailijoille aavistuksen siitä, mitä kaikkea metsästäjän pitää tietää ennen kuin laukaus kajahtaa ja mitä luoti saa eläimessä aikaan.

Kotimaa
Tähtäimessä kävelee hirvi.
Metsästysmuseon simulaattorissa hirveen pitää osua oikein, jotta kaato onnistuisi.Ville Välimäki / Yle
Tähtäimessä kävelee hirvi.
Suomen metsästysmuseossa, Riihimäellä, on otettu käyttöön uusi eettisiä arvoja korostava hirvenmetsästyssimulaattori. Sen pitäisi tuoda museovierailijoille aavistus siitä, mitä kaikkea metsästäjän pitää tietää ennen kuin laukaus kajahtaa ja mitä luoti eläimessä aiheuttaa.

Parin viikon kuluttua Riihimäellä avattava hirvenmetsästyssimulaattori on paitsi viihdettä niin myös opetusväline. Eettinen metsästäjä -riistasimulaattori on tehty yhteistyössä Suomen metsästäjäliiton kanssa. Mukana on myös asetehdas Sako, jonka tietotaitoa tarvittiin, jotta ohjain saatiin toimimaan aseen kanssa.

Suomen metsästysmuseon amanuenssi Vesa Anttila korostaa, että simulaattori ei yritä kilpailla kaupallisten, miljoonilla tehtyjen videopelien kanssa:

– Me painimme ihan eri sarjassa suurten pelitalojen kanssa. Meillä on pedagoginen näkökulma. Emme halunneetkaan, että simulaattorimme olisi näyttävä, väijy, vaani ja ammu -peli. Meillä on opettavia elementtejä, joilla valaistaan metsästyksen perusteita.

Peli pyrkii matkimaan mahdollisimman hyvin aitoa tilannetta metsässä. Hirvi on tehty 3D-mallinnusta hyödyntäen. Laukauksen jälkeä ja vaikutusta voi jälkikäteen tarkastella.

Simulaattorista yleisömagneetti

Suomalaisen Tunnel Vision Oy:n valmistama simulaattori opastaa, millainen on hyvä riistalaukaus, mitkä ovat metsästyslakien ja määräysten velvoitteet ja missä tilanteessa saa tai kannattaa ampua. Ensi kertaa peliaseen käteensä saavan toivotaan oppivan simulaattorista vilauksen siitä, mitä oikea hirvimetsällä olo on.

Ei Vesa Anttila toisaalta tyrmää sitäkään, että simulaattorin avulla toivotaan uusia kävijöitä:

– Totta kai simulaattori on tätä päivää. Ihmiset pystyvät omalla tekemisellään ja kokemisellaan oppimaan asioita. Kun avaamme simulaattorin kahden viikon kuluttua, odotamme ryntäystä museoon.

Ohjelmaa hiotaan vielä

Simulaattoria kokeilemaan päässyt kokenut metsästäjä Erkki Kauppi piti uutta laitetta lupaavana. Aivan valmis se ei kuitenkaan vielä Kaupin mielestä ole:

– Kyllä tässä vielä on hiomista. Simulaattori ei ole aivan toden tuntuinen. Kunhan vähän hiotaan, niin sitten tämä vetää varmaan ihmisiä. Toisaalta, nuorethan ovat tällaisissa peleissä paljon meitä vanhempia parempia, joten he kaiketi pitävät simulaattorista jo nyt, arvioi sata hirveä kaatanut Erkki Kauppi.

Asetehdas saa simulaattorilla mainosta

Metsästysmuseolle simulaattori on kallis laite. Ilman museon lähellä sijaitsevan Sako Oy:n rahallista tukea se ei olisi ollut mahdollinen. Yhtiö toteutti aseen peliohjaimen. Sakolle simulaattori on tietysti ennen kaikkea bisnestä. Sen avulla riihimäkeläistehdas saa markkinoitua tuotteitaan.

Eikä tehtaalle ole haittaa siitäkään, että simulaattori innostaa yhä uusia ihmisiä, erityisesti nuoria, metsästyksen pariin. Sehän toisi taas lisää asiakkaita, naureskelee Sako Oy:n tuotekehitysjohtaja Kari Kuparinen:

– Nuoret, koululaiset ja opiskelijat vierailevat museolla usein etenkin keväisin, ja museon uuden näyttelyn idea on varsin moderni. Samalla tämä simulaattori kiinnostaa ja tuo lisää vierailijoita museolle ja toivottavasti myös metsästysharrastuksen pariin.