Viekö Vain elämää ravintoloiden asiakkaat?

Kotisohva ja sosiaalinen media ovat yllättäviä kilpailijoita ravintoloille. Etenkin perjantai-illat ovat paikoin hiljentyneet viime aikoina ruokaravintoloissa.

Kotimaa
Katettu ravintolan pöytä
YLE/ Juha-Pekka Inkinen

Kilpailu asiakkaista kovenee ruokaravintoloissa. Asiakasmäärät ovat laskeneet jo muutaman vuoden ajan. Suurin kato on käynyt henkilöstöravintoloissa, joissa myynti on laskenut pelkästään tämän vuoden aikana viitisen prosenttia viime vuoteen verrattuna.

– Jopa pikaruokaloissa, joissa kävijöiden määrä on noussut monta vuotta, on ollut selkää pudotusta, arvioi Matkailu-ja ravintola-alan paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Mika Moisander Kuopiosta.

Uusia ravintoloita on paikoin noussut kuin sieniä sateella, mutta se ei ole myynnin määrää kasvattanut. Potti jaetaan nyt useamman yrittäjän kesken, kun asiakkaat jakautuvat uudelleen.

– Yrittäminen on tällä hetkellä sellaista torjuntavoittojen tekemistä. Pitää olla tyytyväinen, jos ei viime vuoteen verrattuna menetä paljon tai puhumattakaan varhaisemmasta ajasta, huokaa itsekin ravintola-alan yrittäjänä toimiva Moisander.

Osa yrittäjistä tippuu kelkasta

Moisander uskoo, että kilpailun kiristyessä ”päitä alkaa putoilla”.

– Kyllä varmasti näin tulee käymään. Ravintola-alalla käy suuri turbulenssi, kun eletään tiukkoja aikoja. Taantumat ja lama vaikuttavat aina. Ne näkyvät ensimmäisenä juuri tällä alalla. Ei mikään ihme, jos jotkut yrittäjät joutuvat lopettamaan toimintansa, Moisander ennakoi.

Tilanteella tulee olemaan vaikutuksia myös alan työllisyyteen.

Ei mikään ihme, jos jotkut yrittäjät joutuvat lopettamaan toimintansa.

Mika Moisander

– Harva uskaltaa rekrytoida täysiaikaisia työntekijöitä ennen kuin on jonkinlaista näkymää. Näiden paikkojen määrä vähenee ja osa-aikaisten pätkätöiden määrä kasvaa.

Epävarmoina aikoina kuluttajat säästävät sellaisista asioista, joista on helppo säästää, ja ravintolassa käyminen on juuri sitä. Tämä näkyy Moisanderin mukaan esimerkiksi lounasmyynnissä. Eväiden tekemisestä on tullut monille osa arkipäivää.

Yllättäväksi vaikuttajaksi Moisander mainitsee sosiaalisen median. Sen läpilyömisen uskotaan myös vaikuttavan kuluttajien ravintolakäyttäytymiseen, koska ravintoloiden kaltaisille kohtaamispaikoille ei ole enää yhtä suurta tarvetta.

– Ihmiset verkostoituvat muuta reittiä. Tämä on yksi isoimmista kysyntään vaikuttavista seikoista ja sitä ei osattu odottaa, puntaroi Moisander.

Kilpailu kotisohvan kanssa käy kovana

Moisanderin mukaan yksi ravintolayrittäjän suurimmista kilpailijoista on kotisohva. Kilpailu vapaa-ajasta on tiukkaa.

– Ei voida ajatella, että olisimme ainoastaan laman uhreja. Kyllä alakin saa katsoa itseään peiliin esimerkiksi somen suhteen. Olisiko jotain voinut tehdä? Moisander pohtii.

Viime aikoina on tehty jonkin verran havaintoja siitä, että esimerkiksi perjantai-iltoina kävisi vähemmän asiakkaita ja lauantai puolestaan olisi vilkastunut aiemmasta. Moisander terävöittäisi tätä ajatusta vielä sillä, että asiakkailla ravintolakäyntien määrä on vähentynyt.

Jos joku ohjelma kerää miljoonia katsojia, niin pakkohan sen on näkyä.

Mika Moisander

– Väkisin se näkyy jonkun illan kohdalla, ja perjantaihan on perinteisesti ollut sellainen kohtuu hyvä päivä, koska seuraava päivä on yleensä vapaa.

Moisander pitää myös hyvin mahdollisena sitä, että tietyt tv-ohjelmat vaikuttavat ravintolassa käymiseen.

– En hämmästyisi, jos esimerkiksi Vain elämää-sarja vaikuttaisi perjantai-iltoihin. Jos joku ohjelma kerää miljoonia katsojia, niin pakkohan sen on näkyä, Moisander hymähtää.