IBAN-tilinumeron toimittaminen laskuttajan vastuulla, vanhan tilinumeron käyttö poistumassa

Marraskuun alussa tulee täyteen kolme vuotta siitä, kun Suomessakin otettiin käyttöön yhteiseurooppalaiset IBAN-tilinumerot. Lähitulevaisuudessa IBAN-tilinumero on ainoa tilinumero, jolla rahat löytävät laskuttajien tileille.

Kuva: Kuvakaappaus www.laskurini.fi

S-Pankki luopui nettipankissaan vanhojen tilinumeroiden muuntamisesta IBAN-tilinumeroiksi jo alkuvuodesta, Danske Bankilla muutos astuu voimaan vielä tämän vuoden puolella ja OP-Pohjolan pankit eivät nettipalveluissaan hyväksy vanhoja tilinumeroita enää ensi vuoden alkupuolella. Osa pankeista tarjoaa nettisivuillaan linkkejä erilaisiin muunto-ohjelmiin, mutta tulevaisuudessa laskuja maksaessa on tiedossa oltava laskun saajan nykyaikainen tilinumero.

Kainuun Osuuspankin henkilöasiakkaista vastaavan pankinjohtajan Hanna Niskasen mukaan muuntopalvelusta luopumisen taustalla on järjestelmien yksinkertaistaminen.

– Kolme vuotta kestäneellä siirtymäajalla on ollut käytössä kaksi järjestelmää, jolloin maksaminen on onnistunut niin vanhalla kuin nykyisellä tilinumerolla. Nyt on sen aika, että vanhoja järjestelmiä lopetellaan ja siirrytään pelkästään IBAN-tilinumeroiden käyttöön.

IBAN-tilinumerot tulivat Suomessa käyttöön 1. marraskuuta 2011. Useammat säännöllistä laskutusta tekevät yritykset olivat kärkipäässä IBAN-tilinumeroiden käytössä, eivätkä ne Niskasen mukaan aiheuta enää juuri hämmennystä asiakkaissakaan.

– Kuluttajat ja asiakkaat ovat aika hyvin tottuneet ja IBAN-tilinumeroiden käyttöön. Vanha, lyhyempi tilinumero on tietysti kuluttajalle helpompi ja ystävällisempi ratkaisu käyttää, ja siksi osa asiakkaista on viivytellyt IBAN-muotoisten tilinumeroiden käyttöönottoa.

Laskuttaja kertoo mihin maksu suoritetaan

Useimmat laskut sisältävät jo laskuttajan IBAN-tilinumeron, mutta mukaan mahtuu niitäkin laskuttajia, jotka eivät IBAN-tilinumeron käyttöön ole vielä tarttuneet. Niskanen kertoo vastuun oikeiden laskutustietojen välittämisestä olevan laskuttajalla.

Lähtökohtaisesti vastuu oikean tilitiedon toimittamisesta on laskuttajalla.

Outi Haunio-Rudanko

– Pankit ovat tehneet parhaansa tiedottaakseen kaikkia laskuttajia siitä, että IBAN-tilinumerot löytyisivät laskuista. Laskuttajalla on velvollisuus antaa laskun saajalle tilinumero, jota hän pystyy kulloinkin käyttämään. Toki on ystävällistä olla yhteydessä laskuttajaan ja selvittää tilinumeroa, jos asianmukaista numeroa ei löydy.

Apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko Kilpailu- ja kuluttajavirastosta on samalla linjalla.

– Lähtökohtaisesti vastuu oikean tilitiedon toimittamisesta on laskuttajalla. Hyvä on kuitenkin huomioida, että vaikka laskussa olisi virheellinen tilinumero, ei se poista maksajan maksuvelvollisuutta. Jos laskunmaksaja joutuu itse selvittämään oikeaa tilitietoa yli eräpäivän, ei maksajalta voi vaatia viivästysvelvoitetta. Väärämuotoinen tilinumero haittaa erityisesti maksunsaajaa, joten uskon että laskuttajilla on intressi toimittaa oikeita tietoja.