1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Trentemøllerin musiikissa kaikuvat ambient, post punk ja krautrock

Tanskalaisen elektroartistin Trentemøllerin Euroopan kiertue ulottui Suomeenkin saakka. Elektronisen musiikin rajoja venyttänyt multi-instrumentalisti on hyödyntänyt ilmaisussaan niin tietokoneita kuin vaihtoehtorockiakin. Trentemøllerin musiikki taas on inspiroinut tunnettuja elokuvaohjaajia ja muotisuunnittelijoita.

Anders Trentemøller Kuva: Yle

Trentemøllerin musiikillinen matka vuosituhannen vaihteen indie-rockista nykyiseen, tuoreella Lost-abumilla kuultavaan ambientin, post punkin ja krautrockin yhdistelmään on ollut pitkä mutta looginen.

- Monien mielestä musiikkini on aina ollut elokuvamaista, vaikka en sitä tehdessäni visuaalisia asioita ajattelekaan: minulle tällainen elokuvamaisuus  on aivan luonnollista, Anders Trentemøller kertoo.

- Vaikutteita olen aina ottanut muualtakin kuin musiikista: esimerkiksi keskustelusta jonkun toisen ihmisen kanssa, joskus jopa näkemistäni unista. Toisinaan  taas melodianpätkä saattaa välähtää mieleeni, kun pyöräilen kotikaupunkini halki.

Almodóvarista Audiardiin

Ei olekaan ihme, että  Trentemøllerin musiikkia on kuultu muun muassa Oliver Stonen, Jacques Audiardin ja Pedro Almodóvarin elokuvissa, jonka Iho jossa elän-filmissä kuullaan Trentemøllerin Shades Of Marble-kappaletta.

- Almodóvar halusi pilkkoa koko biisin pieniin osiin. Hän halusi kuulla basson erikseen, rummut erikseen, syntikat erikseen ja niin edelleen. Hän tahtoi miksata _Shades Of Marblen _aivan uusiksi, jotta se sopisi elokuvaan niin hyvin kuin mahdollista,  Anders Trentemøller muistelee.

- Minusta on ollut hauskaa, että muutama vuosi sitten tekemäni musiikki on löytänyt tiensä elokuvaan ja jopa saanut sieltä ikään kuin pienen roolin. Toisinaan musiikkini tunnelma on tosin muuttunut  aivan erilaiseksi kuin mitä olin alunperin tarkoittanut

Avaruuskoirasta hevoseen

Harvalle artistille juolahtaisi mieleen kuvittaa musiikkiaan avaruuteen lähetetyllä Laika-koiralla, mutta kunnianhimoisista musiikkivideoistaan tunnetulle Trentemøllerille tällainen idea on ollut täysin luonteva.

- Jotenkin tuntui tuolloin kornilta lähteä tekemään perinteistä poika rakastaa tyttöä-videota, joten oli hauskaa kohdistaa Moan-kappaleen tarina Laika-koiraan, joka kaipaa isäntäänsä ja on yksin jossakin kaukana avaruuden tyhjyydessä, Anders Trentemøller kertoo.

Myös Trentemøllerin tuore Deceive-musiikkivideo, jossa laulaa Raveonettes-yhtyeen Sune Rose Wagner, on visualisoitu eläimen avulla. 

- En halunnut, että video liittyisi mitenkään biisin sanoitukseen, joka koostuu vain neljästä lauseesta. Halusin että video olisi  samaan aikaan sekä voimakkaan jäntevä ja  herkän läpikuultava. Päädyimme sitten lähikuviin hevosesta,  ja tämä oli mielestäni parempi ratkaisu kuin se että olisimme kertoneet tarinan joka alkaa kohdasta a ja päättyy kohtaan b, Trentemøller toteaa.

Vibskovista vodka-paukkuun

Trentemøller on tehnyt yhteistyötä myös tunnetun tanskalaisen muotisuunnittelijan Henrik Vibskovin kanssa, joka itse asiassa soitteli yhtyeessä alun perin rumpuja. Sittemmin hän on työstänyt  Trentemøllerille levynkansia ja visualisoinut tämän konsertteja.

- Alkuaikoina minulla ei ollut aavistustakaan  että Henrik suunnitteli myös vaatteita, hänhän oli meillä vain rumpalina. Sitten huomasin Kööpenhaminassa eräässä kaupassa että vaatteissa luki Henrik Vibskov, siis meidän rumpalimme olikin muotisuunnittelija...

Tällä hetkellä eloisa tanskalaisartisti on potenut sitkeää flunssaa.

- Ehkäpä siihen tehoaisi Red Bull- vodka-paukku ennen keikkaa. Mutta yksi vain!