1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Erityisopettaja kiusaamisesta: Opettajan työnkuva on veteen piirretty viiva

Kiusaaminen on enimmäkseen henkistä ja sitä tapahtuu paljon sosiaalisessa mediassa, missä voi kiusata myös nimettömänä. Opettajan resurssit ja oikeudet puuttua oppilaidensa kiusaamistilanteisiin ovat rajalliset.

Kotimaan uutiset

Kajaani Hauholan koulun erityisopettaja Toni Sutinen sanoo, että on viime vuosina joutunut puuttumaan lähes päivittäin kiusaamiseen.

– Koulullamme pyritään kitkemään kiusaamista pois, mutta silmiä ei ole tarpeeksi huomaamaan kaikkea. Kiusaamista tapahtuu paljon siellä, missä opettajia ei ole. Kiusaaminen sosiaalisessa mediassa on lisääntynyt somen yleistymisen myötä, ja siellä voi kommentoida nimettömänkin.

– Pääsääntöisesti kiusaaminen on henkistä väkivaltaa, vain harvoin on koulussamme fyysistä väkivaltaa, että käytäisiin käsiksi toiseen, Sutinen kertoo.

Erityisopettajana hän tekee paljon yhteistyötä esimerkiksi sosiaalitoimen kanssa, ja sanookin, että opettajan työnkuva on kuin veteen piirretty viiva.

– Päätyöni on opettaminen ja työpaikkani koulullani. Jos näen omien oppilaiden kiusaamista kouluajan ulkopuolella, niin siinä on jotenkin välikädessä, että mihin pystyn puuttumaan ja mitä tekemään, Toni Sutinen sanoo.

– Toisaalta se on turhauttavaa, mutta jos olisi kaikki oikeudet puuttua ja tehdä, niin se olisi myös aika rankkaa. Mihin esimerkiksi iltaisin pitäisi opettajana puuttua jotain nähdessään?

Oppilaiden ryhmässä kiusaamiseen puuttuminen tehokasta torjuntaa

Erityisopettaja Toni Sutinen sanoo, että tehokkainta kiusaamisen torjuntaa olisi, että oppilaat tekisivät kiusaamisesta lopun kun sitä kohtaavat.

– Se vaatii toki rohkeutta, enkä tiedä olisinko itsekään yläkouluikäisenä ollut valmis puuttumaan kiusaamiseen. Siinä olisi ollut pelko siitä, että joutuu itse kiusatuksi.

Se vaatii toki rohkeutta, enkä tiedä olisinko itsekään yläkouluikäisenä ollut valmis puuttumaan kiusaamiseen.

Toni Sutinen

– Kiusaaminen tosin tapahtuu pääsääntöisesti julkisesti koulun käytävillä tai koulualueella, ja yleensä tilanteen näkee useampi oppilas. Kun uskallettaisiin siinä tilanteessa isolla porukalla puuttua kiusaamiseen, niin kukaan ei leimautuisi rollikelloksi, ja kantaisi yksin vastuuta puuttumisesta, Toni Sutinen pohtii.

Koulun ja vanhempien välinen yhteydenpito ei aina ole mutkatonta kiusaamisasioissakaan.

– Useinkaan kiusaamistilanne ei ole ihan niin yksioikoinen, että on kiusaaja ja kiusattu. Kun asiaa ruvetaan setvimään, niin voi paljastua, että kiusattukin on saattanut sanoa pahasti. Nämä ovat arkoja juttuja, ja varsinkin kotiin päin pitää olla hyvinkin varovainen näiden asioiden suhteen, Sutinen sanoo.

Lue seuraavaksi