Onko sama ajokortiton insinööri suunnitellut kaikkien kaupunkien liikennejärjestelmän? "Samaa kerrottiin edeltäjästänikin"

Ainakin Kuopiossa, Joensuussa, Mikkelissä ja Jyväskylässä kerrotaan tarinaa ajokortittomasta suunnittelijasta, jonka syytä huonosti toimivat liikennevalot tai katujärjestelyt ovat. Otimme selvää, onko sama ammattitaidoton insinööri voinut olla asialla monessa kaupungissa.

Kotimaa
Liikenteen valoja yöaikaan.
Toni Pitkänen / Yle

Kuopiossa hänen kädenjälkensä näkyvät huonosti toimivissa liikennevaloissa. Jyväskylässä hänen kontolleen on pantu vääränlainen katusuunnitelma. Joensuussa häntä on syyttäminen siitä, että liikennesuunnittelu syrjii yksityisautoilijoita kevyen liikenteen kustannuksella. Myös Mikkelissä hän on työskennellyt – jos ei enää, niin ainakin takavuosina.

Tarinoita ajokortittomasta kaupungininsinööristä tuntuu löytyvän melkein joka kaupungista ja niitä kerrotaan totena vieläkin.

– Ei ole kovin pitkä aika, kun viimeksi kuulin sen asiakkaalta, kertoo kuopiolainen taksiautoilija Juha Laaksonen.

Onneksi asian voi tarkistaa. Kysymys huvittaa hiukan Kuopion liikennevalojen suunnittelusta vastaavaa Jouko Häyristä. Kyllä, hänellä on ajokortti. On ollut myös silloin, kun hän tuli kaupungin palvelukseen parikymmentä vuotta sitten.

Välistä tuntuu siltä, että kyllä se legenda voisi olla tottakin.

Juha Laaksonen

– Kuulin tämän silloin ensimmäistä kertaa. Samaa kerrottiin edeltäjästäni ja silloisesta pomosta, Häyrinen muistelee.

Kevyen liikenteen suosiminen on polttoainetta pahoille puheille

Jyväskylän liikenneinsinööri Timo Vuoriainen ei ole törmännyt itsestään kertoviin ajokortittomuuspuheisiin, vaikka innokas pyöräilijä onkin. Sen sijaan tarinaa kerrottiin hänen edeltäjästään – ja Vuoriaisella on siihen syy.

– Legenda kertoi, että edeltäjälläni ei ollut ajokorttia, mutta kyllä hänellä se oli. Hän ei omistanut autoa, mutta se johtui muunlaisista arvoista kuin siitä, että hänellä ei olisi ollut korttia.

Kun vielä Joensuun kortittomaksi väitetty liikenneinsinööri Jarmo Tihmalakin ilmoittautuu autoilijaksi, alkaa vaikuttaa siltä, että legendalta putoaa pohja.

Mutta miksi autoilijat uskovat niin helposti tarinaan ajokortittomasta liikennesuunnittelijasta? Jyväskylän Timo Vuoriainen arvaa juttujen leviävän sellaisten autoilijoiden keskuudessa, jotka ovat pettyneet autoliikennettä rajoittaviin ratkaisuihin.

Samaa kerrottiin edeltäjästäni ja silloisesta pomosta.

Jouko Häyrinen

– Sitten tavallaan vedetään johtopäätöksiä. Mutta luulen, että ihmisten ajattelumalli on muuttunut ja nykyään ymmärretään, että suosimalla kevyttä ja kestävämpää liikennettä saadaan keskustoja kehitettyä turvallisemmaksi, hän pohtii.

Myös Kuopion suunnitteluinsinööri Jouko Häyrinen sanoo, että huhupuheita kantautuu korviin entistä harvemmin. Autoilijoiden keskuudessa uskomukset kuitenkin elävät – ainakin silloin kun vihreään aaltoon ei tunnu pääsevän millään.

– Välistä tuntuu siltä, että kyllä se legenda voisi olla tottakin, puuskahtaa taksiautoilija Juha Laaksonen Kuopiosta.