1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenne

Kemi-Oulu -tien parantamisaikataulu kiinni rahoitusmalleista

Kun valtion rahakukkaron nyörit ovat tiukalla, ei valtatie 4:n Kemi-Oulu -välin parantaminen ole lähivuosien asia. Jos parlamentaarinen työryhmä löytää uusia rahoituskeinoja, saattavat perusparannustyöt alkaa nykyisiä suunnitelmia aiemmin.

Kuva: Risto Koskinen / Yle

Kemi-Oulu -valtatien perusparantaminen saattaa toteutua aiottua aiemmin. Valtatie 4 Kemi-Oulu -välin suunnittelu on tällä hetkellä ajoitettu vuosiin 2016 - 2022.

Eduskunnan liikennevaliokunta on tänä vuonna perustanut työryhmän selvittämään Suomen maanteiden korjausvelkaa. Parlamentaarisen työryhmän tehtävänä on myös miettiä uusia rahoitusmalleja.

– Tämä saattaa nopeuttaa myös Kemi-Oulu -välin korjaamista, sanoo liikennevaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Kalle Jokinen (kok.).

Jokinen kuitenkin muistuttaa, että valtakunnasta löytyy paljon muitakin isoja toteuttamistaan odottavia hankkeita.

Pohjois-Suomessa lähes kaikki liikenteeseen ja infrastruktuuriin liittyvät hankkeet ovat sidoksissa kaivossuunnitelmien toteutumiseen.

Valtatie 4:n etuna on lisäksi se, että tie kuuluu Euroopan laajuiseen TEN-T -liikenneverkkoon (Trans-European Transport Networks). Jokisen mukaan TEN-T -verkkoon kuuluminen pitää huolen, että valtatie 4:n kunnostamista ei unohdeta.

Liikennemäärät kuin eteläisessä Suomessa

Liikenneviraston liikennemäärätilastojen mukaan Kemin ja Oulun välinen tieosuus kuuluu pääosin toiseksi korkeimpaan vilkkausluokkaan niin kokonaisliikenteen kuin raskaan liikenteenkin osalta.

Viime vuodelta olevien tilastojen mukaan tieosuudella on keskimäärin 6 000 - 12 000 autoa vuorokaudessa. Niistä raskasta liikennettä on samaisten tilastojen mukaan 1 200 - 2 000.

Lähellekään yhtä vilkkaita yli sadan kilometrin tieosuuksia ei löydy lainkaan Iisalmi-Kokkola -linjan pohjoispuolelta. Kemi-Oulu -väli muistuttaa liikennemääriltään lähinnä eteläisen Suomen vilkkaimpia teitä.