1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

"Opettajan paheksuminen vain pönkittää kiusaajaa" – näin nuoret puuttuisivat kiusaamiseen

Kiusaaminen pitäisi kriminalisoida, kiusaamistilannetta ei saa jäädä katsomaan, kiusaaja pitäisi nolata luokan edessä – esimerkiksi näillä keinoilla nuoret itse torjuisivat koulukiusaamista. Yle Satakunta katsoi A2:n koulukiusaamis-illan uudestaan lukiolaisryhmän kanssa.

Kotimaan uutiset
Nuori istuu käytävällä.
Toni Pitkänen / Yle

Ajankohtaisen kakkosen koulukiusaamis-illassa pohdittiin tiistaina uusia keinoja koulukiusaamisen vähentämiseksi. Aihe puhutti kiihkeästi sosiaalisessa mediassa, jossa monet toivoivat, että opettajat esittäisivät tärkeään aiheeseen tarttuvan ohjelman myös koululuokissa.

Tapasimme Porin suomalaisen yhteislyseon lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoilta, joista kukaan ei ollut nähnyt edellisen illan koulukiusaamiskeskustelua. Katsoimme heidän kanssaan ohjelman ja kysyimme sen jälkeen, miten he puuttuisivat koulukiusaamiseen.

Kiusaamisesta puhutaan liian vähän

Yleinen mielipide nuorten keskuudessa oli, että kiusaamisesta pitäisi puhua enemmän, jotta siihen uskallettaisiin puuttua.

Nuoria pitäisi rohkaista siihen, että kaikenlaiseen kiusaamiseen pitää puuttua, vaikka siinä olisi mukana omia kavereita.

Se on hyvä, että aiheesta keskustellaan julkisesti esimerkiksi telkkarissa. Kiusaamisesta pitäisi uskaltaa kertoa eteenpäin ja ottaa siihen kantaa.

Nuoret olivat sitä mieltä, että koulun rangaistukset ja opettajan nuhteleminen vain lisäävät kiusaajan valtaa.

Sen pitäisi lähteä nuorista, ettei hyväksytä kiusaamista. Jos se tulee opettajasta, silloin kiusaaja saa itselleen paremman aseman oman ikäistensä silmissä. Yläasteikäisille opettaja ei ole niin iso auktoriteetti. Jos opettaja paheksuu sua, se laittaa sut korkeammalle oman ikäisten joukossa.

Kiusaaja saattaa kokea jälki-istunnot ja wilma-merkinnät palkintona. Niillä voi retostella ja kokea itsensä pahikseksi. Ehkä kiusaaja pitäisi enemminkin nostaa esiin jotenkin, vaikka laittaa koko luokan eteen lukemaan tekstiä vaaleanpunaisesta lapusta.

Ei saa nauraa mukana

Osa lukiolaisista oli sitä mieltä, että kiusaaja menettää mielenkiintonsa, jos kiusaamisella ei ole katsojia.

Siitä tilanteesta pitäisi lähteä pois. Jos sillä tilanteella ei ole katsojia, niin tuskin kiusaamistakaan tapahtuu. Ei naura itse siinä mukana.

Kiusaajaa ei saa tukea henkisesti. Ei saa olla itse siellä yleisössä naureskelemassa kaverien kanssa. Pitää lähteä vaan pois ja antaa kiusaajalle vihainen mulkaisu.

Muutamien mielestä kiusaaja pitää saada ymmärtämään itseään ja kiusattua.

Kiusaajan, kiusatun ja opettajan pitäisi mennä keskustelemaan johonkin samaan tilaan. Kiusattu voi silloin kysyä kiusaajalta, miksi tämä on lyönyt tai haukkunut. Kiusaajan pitäisi jotenkin vastata siihen. Se herättää kysymyksiä hänen mielessään kiusaamisen todellisista syistä.

Kiusaajalle pitäisi näyttää, minkälaisia seurauksia kiusatulle siitä kiusaamisesta oikeasti tulee, millainen olo siitä tulee sen loppuelämäksi. Ehkä kiusaaja sitten ymmärtäisi lopettaa kiusaamisen.

Kiusaamisesta rikos?

Luokan keskuudessa keskusteltiin myös kiusaamisen kriminalisoimisesta. Kiusaamisesta pitäisi osan mielestä saada nykyistä rankempia rangaistuksia.

Kiusaaminen pitäisi kriminalisoida. Jos lyö jotakuta tai turmelee jotain muualla kuin koulussa, se on rikos. Miksei se sitten olisi kiusaamistilanteessakin. Opettajien velvollisuus olisi puuttua kiusaamiseen, mutta en ole kovinkaan usein nähnyt niin tapahtuvan. Puhutaan vaan, että kiusaaminen on väärin ja laitetaan jälki-istuntoon, mutta ei siitä ole koskaan mitään apua. Kiusaamisesta pitäisi saada järeämpiä rangaistuksia, ei se muuten lopu.

Osa nuorista oli sitä mieltä, että kiusaamisen saa loppumaan keskittymällä kiusaajan pahaan oloon.

Kiusaajillekin pitäisi antaa apua. Rangaistus antaa vain enemmän syytä kiusata lisää sitä kiusattua. Se herättää vihaa, koska kiusaaja on saanut kiusatun takia sen rangaistuksen.

Kiusaajalla on aina joku syy kiusata. Se on tapauskohtaisesti kiusaajasta kiinni, mikä siihen kiusaamiseen voisi auttaa.

Lue seuraavaksi