Energiansäästö voi olla agenttitehtävä

Kainuussa yli 200 kakkosluokkalaista on opetellut tällä viikolla energian säästämiseen, kuluttamiseen ja tuotantoon liittyviä asioita.

Kotimaa
Oppilas tekemässä koulutehtävää.
Miia Roivainen / Yle

– Parsin sukat uudestaan, roskikseen taas roskat jaan, laulavat Teppanan koulun 2-luokkalaiset valtakunnallisen energiansäästöviikon viimeisenä päivänä.

Opettaja Kaisu Kekkonen-Määttä on kuitenkin sitä mieltä, että ei energiansäästöoppi teemaviikkoon jää. Paikallinen energiayhtiö on jakanut eri kainuulaiskouluille opetuspaketin, joka antaa tietoa energiakäsitteistä, energiantuotannosta, sen järkevästä käytöstä ja säästöstä.

– Jatkamme asian opettelemista eri kannoilta. Esimerkiksi kierrätystä.

Teppanan kakkosluokkalaisten energiaopinnoissa on perjantaihin mennessä päästy säästämiseen. Jami sanoo, että valot kannattaa sammuttaa poistuessa omasta huoneesta. Konsta kertoo, että pieneksi jääneet vaatteet voi viedä kirpputorille.

Tunnin lopussa lapsille jaetaan Väijykortit. Kekkonen-Määttä nimeää lapset agenteiksi ja kertoo ohjeita.

Hyvä huomata, että lapset oppivat miten sähköä voisi säästää, että mitä he itse voisivat tehdä. Hekin voivat pienillä teoillaan säästää.

Kaisu Kekkonen-Määttä

– Merkkaatte korttiin aina, kun olette sammuttaneet turhaan päälle jääneet valot, tai kun sammutatte yksinään pauhaavan telkkarin.

Äidit valitsivat pesukoneen, isät telkkarin

Kaisu Kekkonen-Määttä teetätti oppilaillaan pienen tutkimuksen perheen sähkönkulutustavoista. Tutkimuksesta selvisi, mitkä sähkölaitteet ovat eri perheenjäsenten mukaan tärkeimpiä.

– Äidit valitsivat uunin tai pyykinpesukoneen, isät television, ja lapset pelikonsolin tai puhelimen.

Oppilaat laulamassa energiansäästölaulua.
Miia Roivainen / Yle

Opettajan mielestä sähkönsäästöä on tärkeä opettaa siksikin, että elektronisten laitteiden määrä lisääntyy koko ajan.

– On hyvä huomata, että lapset oppivat, miten sähköä voisi säästää, mitä he itse voisivat tehdä. Hekin voivat pienillä teoillaan säästää.

Osana energiansäästöviikkoa koko luokka pääsi vierailemaan Kajaanin Lämmöllä.

– Päästiin katsomaan läheltä, että miten sitä energiaa oikein tuotetaan, Kaisu Kekkonen-Määttä kertoo.

Lasten suhtautuminen energia-asioihin on opettajan mielestä ollut innostunutta. Energiaan liittyvien tehtävien avulla ei ole myös pelkästään pyritty neuvomaan lapsia.

– Lapset ehkä herättelevät vanhempiaankin siellä kotona.

Kysyttäessä luokalta, aikovatko he jatkossakin säästää sähköä, kuuluu vastaus kuin yhdestä suusta.

– Joo!