Lättähatulla Lappeenrannan paikallisliikenteessä?

Lappeenrannassa olisi mahdollista toteuttaa paikallisjuna. Kaupungin läpi menee junarata, joka on hyvin vähän käytöllä.

raiteet
Paikallisjunan mahdollinen reitti Lappeenrannassa.
Google

Lappeenrannassa voisi melko helposti matkustaa läpi kaupungin paikallisjunalla. Junaraide kulkee Voisalmen saaresta keskustan kautta Mustolaan saakka. Mustolan alueelle on kaavailtu suuren Ikea–Ikano-kauppakokonaisuuden nousemista muutaman vuoden sisällä.

Radan käyttäminen paikallisliikenteessä olisi täysin mahdollista, sanoo kunnossapidon aluepäällikkö Seppo Mikkonen Liikennevirastosta.

– Erilaisissa kirjoituksissa, muun muassa rautatiepiireissä, on kysytty jo pari vuotta sitten, olisiko raideliikenne mahdollinen Mustolaan asti. Kyllä se onnistuisi, sanoo Mikkonen.

Voisalmesta Mustolaan

Jos liikennettä on vähän, kunnossapito lopetetaan ja lopulta liikenne rataosuudella loppuu kokonaan

aluejohtaja Seppo Mikkonen, Liikennevirasto

Rata kulkee Voisalmesta keskustaan. Se kiertää suuren Nordkalkin tehdasalueen ja menee läheltä isoa asuinaluetta Karhuvuorta aina Mustolaan saakka. Radan pituus on lähes 19 kilometriä. Rataa pitkin menee nyt Voisalmen saarelle puukuorma kahdesti vuorokaudessa. Liikennettä on siis vähän.

- Nyt on myös menossa selvitys vähäliikenteisistä radoista. Jos liikennettä on vähän, kunnossapito lopetetaan ja lopulta liikenne rataosuudella loppuu kokonaan, huomauttaa Mikkonen.

Rataosuuden liikenteen lisääntyminen paikallisliikenteen myötä toisi myös haittavaikutuksia.

- Kun liikennettä on enemmän, täytyy suunnitella hyvin muun muassa erilaiset tasoristeysjärjestelyt ja ihmisten kulkeminen radoille täytyy estää. Lisäksi on selvitettävä mahdolliset meluhaitat.

Rautatiekiskot Lappeenrannassa
Tässä vanhan Keisarinaseman paikalla olisi hyvä paikka paikallisliikenteen pysäkille.Yle / Jussi Vainikka

Kaupunkilainen maksaa aina jotain

Yksi paikallisjunaliikenteenpysäkki maksaisi Lappeenrannassa 300 000 eurosta ylöspäin. Hintaan vaikuttavat pysäkin varustelutaso, odotuskatokset, kuulutukset sekä esteettömyyden huomioiminen.

Paikallisjunan liikennöitsijä voisi olla vaikkapa museojuna.

- Joko höyryvetoinen, tai vanha lättähattu (kiskobussi Dm6 tai Dm7), jossa ei ole mitään mukavuuksia, esimerkiksi vessaa, sanoo Mikkonen.

Yksinkertaisimmillaan Liikennevirasto rakentaa pysäkit ja Lappeenrannan kaupunki rakentaa puolestaan yhteydet pysäkeille.

Kesällä olisi jo mahdollista liikennöidä joillekin pysäkeille

aluejohtaja Seppo Mikkonen, Liikennevirasto

- Nämä ovat kuitenkin neuvotteluasioita, joissa otetaan huomioon myös mahdolliset liikennöitsijät. Lisäksi pidetään yleisötilaisuudet ja tehdään joidenkin asemapaikkojen ja liikennöinnin suunnittelu. Kustannusjako menisi niin, että se kuka hyötyy eniten, on maksumiehenä. Veronmaksajalle tulisi maksettavaa koko hankkeesta esimerkiksi 20, 30 tai jopa 50 prosenttia, visioi Mikkonen.

Ensi kesänä Voisalmesta keskustaan?

Mikäli päätös paikallisjunaliikenteen rakentamisesta tehtäisiin tänään, ensimmäisiä matkoja pääsisi tekemään jo ensi kesänä.

- Kesällä olisi jo mahdollista liikennöidä joillekin pysäkeille. Mutta jos lähdetään tekemään isompaa hanketta, puhutaan vähintään kolmen viiden vuoden ajanjaksosta, toteaa aluepäällikkö Seppo Mikkonen.