1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Sumunäytön keksijä: Nyt tekisin kaikki aivan toisin

Matka kahvitaukokeksinnöstä mediamylläkän, maailmanvalloituksen ja lopulta konkurssin kautta uuteen nousuun on opettanut tutkija Ismo Rakkolaiselle paljon. Hän kyseenalaistaa julkisen tuen hyödyn vientiyrityksille.

Kuva: Jan Hynnä / Yle

Uskon, että hyvä bisnes kantaa itse itsensä. Epäilen, onko julkinen tuki hyödyllistä. Ehkä valtio voisi ennemminkin astua syrjään.

Ismo Rakkolainen

Muistatko vielä sumuvalkokankaan? Kyseessä on Tampereen teknillisessä yliopistossa 2000-luvun alussa keksitty vesihöyrystä muodostuva valkokangas, jonka läpi voi kulkea. Sumunäyttö valloitti maailmaa hurjan mediarummutuksen myötä.

– Tekisin kaikken aivan toisin, sitä on oppinut niin paljon, sanoo tutkija Ismo Rakkolainen nyt, 12 vuotta keksinnön ensiesittelyn jälkeen. Hän kehitti mm. Disneyn huvipuistoissa käytettävän sumuvalkokankaan yhdessä toisen tamperelaistutkijan Karri Palovuoren kanssa.

Ismo Rakkolaisen mielestä julkiset tuet vientiyrityksille ovat oikeastaan turhia.

– Uskon, että hyvä bisnes kantaa itse itsensä. Epäilen, onko julkinen tuki kuitenkaan niin tarpeellista ja hyödyllistä bisneksen olemassaololle.

– Ehkä valtio voisi ennemminkin astua syrjään, se olisi tärkeämpi asia - ei liikaa mitään turhia byrokratioita, säädöksiä tai muita työllistämisen esteitä.

Menneisyys: Veijaritarinoita, onnea ja epäonnea

Kahdentoista vuoden seikkailusta voisi vaikka kirjoittaa kirjan, mutta sitä Rakkolainen ei aio tehdä.

– Ei tällaisia tarinoita satu kuin elokuvissa. Suurimmalta osalta bisnes ja elämä on varsin tylsää kuitenkin. On tässä ollut monenlaista veijaritarinan ainesta ja monenlaista soheltajaa.

Annetaan nykyisin Tampereen yliopiston tutkijana pääsääntöisesti työskentelevän Ismo Rakkolaisen aloittaa alusta.  

Tekisin kaikken aivan toisin, sitä on oppinut niin paljon.

Ismo Rakkolainen

– Idea oli itseasiassa se helpoin osa. Olin kuullut erilaisista vesiscreeneistä. Työskentelin silloin TTY:llä. Menin puhumaan työkaverin kanssa siitä, miten pystyisi tekemään screenin, jossa ei kastu ja johon voisi heijastaa hienoja kuvia. Se idea syntyi siinä kahvitauon aikana tuosta noin vaan.

Rakkolainen rakensi ensimmäisen prototyypin olohuoneessaan banaanilaatikosta ja parista tuhannesta mehupillistä.

– Aikamme sitä kehitettyämme julkistimme sen vuonna 2002 Turussa. Siitä seurasi hillitön kansainvälinen mediakohu. Puhelin alkoi piristä: Mistä niitä saa ja mitä maksaa?

Niin keksijät pistivät tuotannon ja firman pystyyn. Tukea ja palkintoja sateli. Fog Screen Oy:n huippuvuosia olivat 2007 ja 2008. Sumuseinää myytiin kaikkialle maailmassa, kunnes taloustaantuma taittoi myynnistä 80 prosenttia. Konkurssi koettiin pari vuotta sitten.

Nykyisyys: Enää ei mennä mainosten ohi vaan läpi

Tuhkasta noussut Fogio Oy yrittää nyt valloittaa ostoskeskuksia.

Kuva: Jan Hynnä / Yle

– Me emme myy enää niinkään laitteita vaan mainostilaa eli tuotteesta palveluun. Jatkuvaa mainosmyyntiä on helpompi tehdä kuin isoja laiteinvestointeja.

– Meillä oli kesän alussa ensimmäinen kokeilu Espoon ostoskeskuksessa ja Koskikeskuksessa se alkoi syyskuussa. Tästä on tarkoitus lähteä valloittamaan maailma, mutta eihän se helppoa ole.

Sumumainoksia on nähty muillakin suomalaispaikkakunnilla. Kokeilu on ollut käynnissä myös Ruotsissa. Seuraavaksi on tarkoitus suunnata ainakin Englantiin.

Tänä vuonna Fogio Oy:n liikevaihto jää alle miljoonan euron. Alkuperäiset patentit omistavat Rakkolainen ja Palovuori ovat osakkaina yrityksessä, mutta jättävät käytännön työt muille.

Tulevaisuus: Pöytämalli ja interaktiivisuutta

Ismo Rakkolaisen pienessä työhuoneessa Tampereen yliopiston Pinni-rakennuksessa on pieni nuhjuisen näköinen prototyyppi, joka ilahduttaa ainakin alkuperäisten Star Wars -elokuvien faneja.

Kuva: Jan Hynnä / Yle

– Help me, Obi-Wan Kenobi. You're my only hope, aneleeprinsessa Leia robotin toistamassa avunpyynnössä (siirryt toiseen palveluun). Nyt tuon elokuvatrikin voisi helposti tehdä sumunäytön avulla.

Rakkolaiselle itselleen kulttielokuva ei ollut insipiraation lähde.

– Ensin keksin sumuscreenin ja sitten näin sen elokuvan. Tuossahan sen on!

Pöytämalli, jossa sumuseinä nousee alhaalta ylöspäin, halutaan kaupallistaa. Se ei Rakkolaisen mukaan kilpaile nykyisten suurten laitteiden kanssa.

– Sillä on ihan eri käyttötarkoitus. Se sopisi moneen paikkaan, vaikkapa pikkuputiikin pöydälle.

Prototyypiksi asti on tehty myös sumunäyttö, joka on interaktiivinen. Sumussa olevaa nappia voidaan painaa tai tietystä kohdasta huitaisemalla syntyy ääniä.

Matka ei ole edelleenkään helppo. Kun tuotteista viedään ulkomaille 98 prosenttia, verkostojen pitää olla kunnossa. Lisäksi tarvitaan osaamista, oikeaa ajoitusta ja onneakin.

–  Siinä on aika paljon tekemistä teknisesti ja kaupallisesti, että pääsemme sinne mitä kaikkea visioimme.

– Jos on hyvä idea, niin miksei voisi vaikka Tampereelta käsin maailmaa valloittaa. Huonolla idealla ei kannata yrittää, mutta hyvä idea voi viedä minne vain, Rakkolainen kannustaa.