Pian myös sinun autosi soittaa hätäpuhelun omin päin

Autoihin on suunnitteilla pakollinen eCall-hätäviestijärjestelmä. Ideana on, että auto soittaa vakavassa kolaritilanteessa automaattisesti lähimpään hätäkeskukseen. Hätäkeskuslaitoksessa pelätään, että autonvalmistajien jo olemassa olevat järjestelmät saatavat vaikeuttaa hätäviestien käsittelyä.

liikenne
eCall-hätäviestijärjestelmän esittelyä autoliikkeessä
Timo Heikura / Yle

Monissa uusissa autoissa on erityinen hätäviestijärjestelmä, joka kolaritilanteessa käyttää autoilijan matkapuhelinta ja soittaa omin päin hätäpuhelun. Uutta autoa hakemassa ollut Jari Hakkarainen kuulee tällaisesta ominaisuudesta vasta Ford-liikkeessä, kun autoa luovutetaan.

– Jos ajat autolla kolarin, ja turvatyyny laukeaa tai polttoainesyöttö katkaistaan konehuoneesta, niin auto ottaa automaattisesti yhteyden hätäkeskukseen, opastaa automyyjä Juho Itkonen.

Hakkarainen on turvajärjestelmästä hyvillään.

– Jos ajaa yöllä pimeässä ja joutuu jonnekin ojaan, niin ei siellä ole kukaan katsomassa, hän toteaa.

Järjestelmän uskotaan säästävän ihmishenkiä

Automaattista eCall-hätäviestijärjestelmää ollaan parhaillaan luomassa EU:n alueelle. Järjestelmän uskotaan voivan säästää vuosittain jopa 2 500 ihmishenkeä, Suomessakin ehkä toistakymmentä.

Hätäviestijärjestelmä tulee pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin, ja se on tarkoitus ottaa käyttöön viimeistään vuoden 2017 syksyllä. Monilla autonvalmistajilla on kuitenkin jo nyt käytössä oma automaattinen hätäviestijärjestelmä.

Meidän piti ottaa monesti yhteyttä sinne toiseen päähän, että koettakaa nyt saada se loppumaan.

Kari Nevalainen

Esimerkiksi Volvon hälytykset menevät Suomessa sijaitsevaan Falckin valvomoon, kun taas Mercedes-Benzin hätäviesti menee ensin ulkomailla sijaitsevaan valvomoon ja vasta sitten Suomessa olevaan hätäkeskukseen. Citroenissa auto ei sen sijaan soita lainkaan omin päin, vaan hätäviesti lähtee vasta nappia painamalla.

Hätäkeskuslaitoksen näkökulmasta tilanne ei ole täysin ongelmaton.

– Jos eCall-hätäkutsu menee ensin jonnekin saksalaiseen valvomoon, josta se sitten välitetään suomalaiseen hätäkeskukseen, niin veikkaanpa, että kieliongelmia tulee, arvelee Kuopion hätäkeskuksen päällikkö Kari Nevalainen.

Virheilmoituksia tullut vasta vähän 

Hätäkeskuksessa lisätyötä aiheuttavat autojen lähettämät virheilmoitukset, joita toistaiseksi on tullut vain muutamasta autosta. Yksi tapaus on Kuopiosta, jossa korjaamolla ollut auto soitti useita perättäisiä häirikkösoittoja.

– Meidän piti ottaa monesti yhteyttä sinne toiseen päähän, että koettakaa nyt saada se loppumaan, muistelee Nevalainen.

Vastaavanlaisten virheilmoitusten määrä tuskin jatkossa vähenee, kun järjestelmä laajenee.

– Mutta jos se edes muutamia ihmisiä pelastaa, niin hyvähän se on.

Käytössä myös muuntotaulukko

Lisäongelmia aiheuttaa se, että autoissa saattaa olla erilainen paikannusjärjestelmä kuin se, jota hätäkeskus käyttää. Suomessa tällainen poikkeava järjestelmä on ainakin Fordilla, mistä on olemassa jo yksi konkreettinen esimerkki. Kyse on tammikuussa sattuneesta kolarista, jossa auto ilmoitti omaksi sijaintipaikakseen Sipoon, vaikka kolari sattui Espoossa.

Hätäkeskuslaitoksessa asiasta on nyt otettu opiksi.

Jos ajat autolla kolarin, ja turvatyyny laukeaa tai polttoainesyöttö katkaistaan konehuoneesta, niin auto ottaa automaattisesti yhteyden hätäkeskukseen.

Juho Itkonen

– Meidän pitää muuttaa Ford-järjestelmän antamat koordinaatit sellaisiksi koordinaateiksi, joita meidän tietojärjestelmämme ymmärtää, ja sitä varten meillä on oma työkalu.

Nevalainen tarkoittaa muuntotaulukkoa, johon hätäkeskuspäivystäjä joutuu syöttämään kolariin joutuneen Fordin antamat tiedot. Koordinaattipaikantaminen ei ole kuitenkaan tavallista, sillä suurin osa hätäkeskuspäivystäjän tekemästä paikantamisesta tapahtuu osoitteen perusteella.

– Paikannetaan satoja ja tuhansia puheluja osoitteen perusteella, ja sitten yhtäkkiä napsahtaa se koordinaatti, Nevalainen sanoo ja pudistaa päätään.

– Silloin saattaa olla vähän hakusessa.

Fordeja myyvän J. Rinta-Joupin automyyjän Juho Itkosen mielestä pääasia on kuitenkin se, että automaattinen hätäviestijärjestelmä on ylipäätään olemassa.

– Turvallisuusasioissa kaikki on aina kotiinpäin.