1. yle.fi
  2. Uutiset

Miksi torilta on helpompi ajaa satamaan kuin toisinpäin? 14 kysymystä ja vastausta Kuopion liikennevaloista

Kuopion liikennevaloista vastaava suunnitteluinsinööri Jouko Häyrinen vastasi kuulijoiden kysymyksiin Yle Radio Savon aamulähetyksessä.

liikennevalot
Arkistokuva: Kävelijät ylittävät suojatietä.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Kuopiossa liikennevalot ovat toimineet huonosti jo vuoden ajan. Mitä vuosi sitten oikein tapahtui?

– Silloin uusittiin liikennevalojen valvontajärjestelmä. Sen kautta pystytään seuraamaan tilannetta koko ajan ja samalla saadaan synkronoitua risteykset. Siinä oli alkuun paljon ongelmia, mutta se oli tämmöistä uuden järjestelmän säätämistä. Ihan viime aikoina järjestelmässä oli palvelinvika, joka aiheutti Puistokadulle ongelmia, eikä vikaa meinattu millään löytää. Nyt olemme melko tyytyväisiä järjestelmään. Se ei ole vielä täydellinen, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa, vastaa suunnitteluinsinööri Jouko Häyrinen.

Tuleeko kaupungille paljon palautetta liikennevalojen toimivuudesta?

– Viime viikkoina on ollut aika hiljaista. Mutta kun Puistokadulla oli ongelmia, viestejä tuli viikoittain vähintään puolenkymmentä. Kritiikkiähän se on aina, että miksi tämä vihreä aalto ei toimi ja miksi joudun pysähtymään punaisiin. Asiatonta kiroilua on vain vähän: hyvin paljon palautteesta on perusteltua kritiikkiä. VarsinkinPuistokadun osalta palaute oli täysin perusteltua.

Aikanaan esimerkiksi Leväsen Shellin risteys pistettiin pimeäksi öisin, mutta siellä sattui yöaikaan yllättävän paljon kolareita.

Jouko Häyrinen

Miksi sunnuntaisin pidetään valoja päällä?

– Tieliikennelaki lähtee siitä, että valot ovat päällä aina. Mutta täällä on aikanaan tekninen lautakunta tehnyt päätöksen siitä, milloin valoja pidetään päällä. Sunnuntaina esimerkiksi Savilahdentiellä on nykyisin paljonkin liikennettä, kun kaupat on auki.

Milloin arkena valoja pidetään päällä?

– Yleensä ne lähtevät päälle kello 6:30 ja sammuvat kello 22:00. Lisäksi on olemassa muutama sellainen risteys, jossa valot ovat päällä aina. Aikanaan esimerkiksi Leväsen Shellin risteys pistettiin pimeäksi öisin, mutta siellä sattui yöaikaan yllättävän paljon kolareita. Sen takia päätettiin, että siellä ovat valot aina päällä.

Miksi ihmeessä vapaan oikean kääntyminen piti muuttaa valo-ohjatuksi Karjalankadulla eteläisen moottoritierampin kohdalla?

– Vapaan oikean systeemi tarvitsee kolmiokorokkeen ja nykyisessä laissa on määritelty tarkkaan, millainen korokkeen pitää olla. Karjalankadulla oleva koroke ei täyttänyt lain vaatimuksia, eikä siihen sovi rakentamaan isompaa. Ei jäänyt paljon vaihtoehtoja.

Päivärannan rampin kahdet liikennevalot saavat sillan tukkoon jatkuvasti. Miksi?

– Kun on kaksi lähekkäistä risteystä, ne on hankala saada toimimaan siten, että väli ei menisi koskaan tukkoon. Siinä on varmaan ollut ilmaisinvikojakin, jotka aiheuttavat rampeilta ongelmia.

Niiralankadun suojateillä valot toimivat päin prinkkalaa. Miksi?

– Pahin paikka on Mustinlammenkadun risteyksessä, jossa jalankulkijat joutuvat aina pysähtymään keskikorokkeelle. Niihin valoihin on muutossuunnitelma olemassa ja sen korjaaminen on parin viikon asia.

Kun nousee Kelloniemen rampille etelästä, on hankala kääntyä Inkilänmäelle tai Kelloniemen suuntaan. Olisiko siinä valojen paikka?

– Kysyjä on oikeilla jäljillä: se on harkinnan paikka. Risteyksessä on muitakin liikenneturvallisuusongelmia, kuten risteävä pyörätie.

Kiertoliittymä vaatii suuremman tilan ja sen ylläpitokustannukset ovat pienemmät, mutta liikennevalot on halvempi rakentaa.

Jouko Häyrinen

Kun ajaa Tulliportinkatua satamasta ylöspäin, aina vaihtuu nokan edessä punainen valo. Aikaa menee eto pätkälle kymmenen minuuttia. Miksi satamasta on niin vaikea ajaa torille?

– Keskustan alueella risteysvälit ovat hankalat, eikä vihreää aaltoa saa toimimaan kuin toiseen suuntaan. Tulliportinkadun kohdalla on valittu, että sitä on helpompi ajaa satamaan torilta kuin toisinpäin.

Kumpi on parempi, liikenneympyrä vai liikennevalo? Onko Saaristokaupungin Valintatalon kohdalle tulossa liikenneympyrää?

– Molemmissa on hyvät puolensa. Kiertoliittymä vaatii suuremman tilan ja sen ylläpitokustannukset ovat pienemmät, mutta liikennevalot on halvempi rakentaa. Saaristokaupungin Valintatalon kohdalla kiertoliittymä on parempi ratkaisu ja siitä on olemassa suunnitelma, mutta en pysty sanomaan, milloin se on toteutuksessa.

Jalankulkijoiden on vaikea päästä Karjalankadun yli Hesburgerin kohdalla. Onko siihen tulossa parannusta?

– Liikennevaloihin on tehty saneeraussuunnitelma ja lähiaikoina kojeita uusitaan. Yritin saada siihen pidemmän vihreän.

Miksi esimerkiksi Volttikadun yli ei pääse yksillä vihreillä? Varsinkin pyöräilijöiden on hankala odottaa ruuhka-aikana valojen vaihtumista risteyksen keskellä.

– Monessa paikassa suojatie on niin pitkä, että se vaatisi niin pitkän vihreän ja suoja-ajat, että ei pääse kerralla yli.

Minne seuraavaksi Kuopiossa on tulossa liikennevalot?

– Asemakadun ja Maaherrankadun kulmaan ihan lähiaikoina.

Manailetko itse ikinä punaisissa valoissa istuessasi?

– Totta kai.

Lue seuraavaksi