1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ilmiöt

Miksi hätäkeskus vaatii lähes tajutonta puhelimeen?

Tampereella hiljattain ambulanssin tuupertuneelle tilanneet ihmettelevät, miksi hätäkeskuspäivystäjä tiukkaa moneen kertaan tarkkaa osoitetta vaikkei sitä tiedetä. Myös vaatimus saada puhua puhekyvyttömän kanssa hämmensi.

Kuva: Yle

Pirkanmaan hätäpuheluihin on vastattu pian vuoden ajan Porissa. Porin hätäkeskuksen vs. päällikkö Jouko Rytkönen kertoo, että tänä syksynä ei hänen tietoonsa ole enää tullut palautetta päivystäjien paikallistiedon puutteesta.

Usein apua hälyttävän käsitys tarkasta osoitteesta on puutteellinen. Rytkönen kertoo, että matkapuhelinten paikannusta käytetään tarvittaessa.

– Kyllä niitä viikottain tulee, välillä useitakin päivässä. Ne ovat vielä epätarkkoja varsinkin taajamien ulkopuolella sillä ne perustuvat puhelinmaastotekniikkaan.

Hyvin harvoin sattuu enää tilanteita, joissa apu olisi mennyt väärään paikkaan.

Hätääntyneestä päivystäjän kysymykset voivat tuntua kummallisilta

Yle Tampereen toimittajat Jyrki Hakanen ja Anne Savin osuivat toimituksen Tesoma-viikolla tilanteeseen, jossa tarkalla osoitetiedolla olisi ollut tarvetta. Muutenkin hätäkeskuspäivystäjän tiukat kysymykset hämmensivät.

Näin Jyrki Hakanen kuvaa tilannetta.

Koimme Anne Savin kanssa viime viikolla tilanteen, joka ei ihan hetkeen unohdu. Olimme lähdössä Tesomalta kohti keskustaa työpäivän jälkeen, kun huomasimme vanhan ostoskeskuksen ikkunaan nojanneen vanhemman naishenkilön, joka viittoi kädellään. Pysähdyimme kysymään, onko kaikki hyvin. Nainen kertoi, että taju meinaa lähteä eikä hän pysy pystyssä. Haimme hänelle nopeasti tuolin, koska naista ei voinut laittaa lonkkaproteesin takia istumaan maahan.

Soitimme hätänumeroon. Hätäkeskuspäivystäjällä ei ollut mitään käsitystä, missä kaupungissa Tesoma sijaitsee. Kerroimme, että Tampereella, mutta ettemme tiedä tarkkaa osoitetta. Kuvailimme olevamme Tesoman vanhan ostoskeskuksen kohdalla ja että vieressä on Länsiportti-niminen kauppa. Päivistyjä sanoi kireään äänensävyyn, että täytyisi tietää osoite.

Tuolilla istuneelta naiselta alkoi lähteä kokonaan taju ja meillä oli täysi työ pitää hänet tuolilla ja pää paikallaan, koska ilmeisesti sairauskohtauksen myötä pää heilui. Päivystäjä pyysi antamaan puhelimen potilaalle. Kerroimme, että potilas on tajunnan rajamailla eikä pysty puhumaan. Päivystäjä sanoi uudestaan, että voitko antaa puhelimen potilaalle ja rouva saikin sanottua jotakin epämääräistä, mutta ei kuitenkaan edes kokonaista sanaa. Päivystäjä pyysi edelleen kireällä äänensävyllä, että antaisit nyt puhelimen potilaalle, kun kerran potilas jotakin yritti sanoa. Yhtäkkiä tuntui, että potilas enää edes hengitä ja Anne sanoikin päivystäjälle, että potilas ei nyt ihan oikeesti pysty puhumaan, kun tuskin pystyy hengittämään.

Onneksi ambulanssi saapui 10 minuutin kuluessa ja nainen sai hoitoa.

Porin hätäkeskuksen vs. päällikkö Jouko Rytkönen kuunteli kyseisen hätäpuhelun tallenteen. Hänen mukaansa tapaus ei ole hätäkeskuksen päivittäistoiminnassa poikkeuksellinen.

– Tilanne oli ihan sitä meidän perustyötä, kun ulkopuolinen kertoo kadulla, että joku tarvitsee terveyspuolen apua. Päivystäjä toimi annettujen ohjeiden mukaan.

Rytkosen mukaan tässäkin tilanteessa Tampereen Tesoman ostoskeskus oli riittävä osoitetieto.

– Varsinkin kun ostoskeskuksessa on isoja liikkeitä, niin meillä on järjestelmään syötetty synonyymejä tai paikkakohteita. Länsiportti Tesomalla on ihan riittävä tieto.

Soiton alusta kului puolitoista minuuttia siihen, että ambulanssi lähti kohti avuntarvitsijaa. Rytkösen mielestä se on riittävän nopeasti. Tietoja voidaan tarkentaa sinä aikana, kun yksikkö on matkalla.

– Se kuulostaa aina pitkältä ajalta hätätilanteessa, Rytkönen kertoo ymmärtävänsä sivullisten huolta ajan kulumisesta.

Päivystäjiä on ohjeistettu pyytämään potilasta puhelimeen. Tampereella sattuneessa tilanteessa pyyntö esitettiin toistuvasti vaikka soittajat sanoivat, että potilas ei pysty puhumaan.

– Hän varmaan vain varmisti, että tilanne on todella näin. Mahdollisuuksien mukaan puhutetaan potilasta ja saadaan häneltä tietoa esimerkiksi aikaisemmista sairauksista, Rytkönen sanoo.