yle.fi-etusivu

81-vuotias automyyjä ei haaveile eläkepäivistä: "Ei me haluta lähteä Espanjaan"

Maahantuojien vaatimukset huolettavat pieniä, itsenäisiä autoliikkeitä. Kiteeläisen auto- ja konetalo Waschkon Toyota-edustus on katkolla vuodenvaihteessa. Autoliike on tärkeä monikymmenvuotisen uran tehneelle yrittäjäpariskunnalle.

ilmiöt
Autokauppiaat Pentti ja Annikki Waschko.
Esa Huuhko / Yle

Auto- ja konetalo Waschkon perustajat 81-vuotias Pentti ja 79-vuotias Annikki aloittavat työt autoliikkeessä joka aamu kello 7. Virallisesti yritys kuuluu nyt heidän pojalleen Timolle.

– Joka päivä ilomielin tullaan. Tämä on meille elämäntapa. Täällä aika menee nopeasti ja saa asiakkaiden kanssa jutella ja on kaikin puolin mukavaa. Kotona ei tapahtuisi mitään, autosihteerinä toimiva Annikki Waschko naurahtaa.

– No joo, pitää ottaa vanhoista parroista irti kaikki, että nuoret säilyisivät pidempään. Minä olen sanonut, että 20 vuotta sitten olisi ollut hautajaiset, jos en olisi jatkanut täällä, myyntipäällikkönä toimiva Pentti Waschko puolestaan toteaa.

Joka päivä ilo mielin tullaan. Tämä on meille elämäntapa. Täällä aika menee nopeasti ja saa asiakkaiden kanssa jutella ja on kaikin puolin mukavaa.

Annikki Waschko

Waschkot aloittivat automyyjinä vuonna 1954. Ensimmäinen auto, jonka Pentti myi, oli Wartburg Limousine. Parhaimmillaan Waschkot ovat myyneet yli 200 uutta autoa vuodessa. Nyt tahti on 50-100 auton luokkaa. Myyntitavoitteet on ylitetty tänäkin vuonna.

Maahantuojan aikeet huolettavat

Toyotaa Waschkot ovat myyneet lähes 50 vuotta, tiettävästi pidempään kuin kukaan muu Suomessa. Automerkin maahantuonti alkoi Suomessa vuonna 1964, ja Kiteellä myynti käynnistyi vuonna 1965. Waschkot ovat selvinneet monesta myllerryksestä. Nyt elämäntyötä uhkaavat maahantuojan vaatimukset.

– Jatko on hämärän peitossa. Ei tahdo pystyä täyttämään kaikkia nykymaahantuojien kriteerejä. Ei pienelle paikkakunnalle kannata tehdä kymmenien miljoonien lasipalatseja. Silloin kaatuisi kyllä hetkessä. Tässä ovat nyt pienet liikkeet eli Kitee, Ähtäri ja Viitasaari tapetilla. Me pienet myymme kaksin-kolminkertaisesti, ja me olemme vaarassa joutua hyllytetyksi, Pentti Waschko sanoo.

Waschkon Toyota-edustuksen jatko ratkeaa loppuvuodesta. Autoliikkeen onneksi venäläisasiakkaat ovat pitäneet huollon kiireisenä.

– Venäläiset ovat pelastus itäsuomalaisille autokauppiaille ja muillekin yrityksille. He maksavat käteisellä ja heti. Meilläkin käy Petroskoita ja Pietaria myöten asiakkaita huollattamassa autonsa, pääasiassa maastureita, Pentti Waschko kertoo.

"Myymälöiden lattiat eivät enää kulu"  

Kiteeläinen auto- ja konetalo Waschko juhlii 60-vuotista taivalta lauantaina 11.10.2014. Annikki ja Pentti Waschko toivovat asiakkaiden käyvän myymälässä. Pariskunta ei ole kovin innoissaan yhä lisääntyvästä kaupanteosta netissä.

Venäläiset ovat pelastus itäsuomalaisille autokauppiaille. Meilläkin käy Petroskoita ja Pietaria myöten asiakkaita huollattamassa autonsa, pääasiassa maastureita.

Pentti Waschko

– Autokauppa on muuttunut sataprosenttisesti. Nykyään katsotaan netistä kaikki värit ja mikä auto ostetaan. Ja tarjoukset pyydetään meiltä sähköpostitse, näkemättä pitää tarjota vaihtoautosta. Sitten vasta näkee, kun asiakas tulee hakemaan uutta. Kuten yksi joensuulainen kauppias sanoi, niin myymälöiden lattiat eivät enää kulu, kun ketään ei tahdo käydä. He katsovat vain netistä, Pentti Waschko sanoo.

Pitkän uran tehnyt yrittäjäpariskunta haaveilee vielä monista työpäivistä. Eläkkeelle jääminen ei juuri kiinnosta.

– Kyllähän siitä on puhuttu, mutta päivää ei ole vielä varattu, että milloin jäädään. Kyllä tässä on vielä hyvä olla päältä katsomassa, autosihteerinä toimiva Annikki Waschko naurahtaa.

– Ei me kyllä haluta tästä lähteä Espanjaan. Ei meillä aika kulu muuten, jos ei ole mitään tekemistä tai asiakkaiden kanssa keskustelua, Pentti Waschko toteaa.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Kehitysyhteistyö

Ebolahautajaisten kokki sai ammatin suomalaisten rahoilla – sitten rahat ehtyivät, ja nyt Sierra Leonessa sammutellaan valoja

Jussi Halla-aho

Jussi Halla-aho väleistään sinisten Sampo Terhoon: Vaikea puhua väleistä, ei ole puhuttavaa

Sininen tulevaisuus

Sininen tulevaisuus aloittaa poikkeuksellisen puoluekokouksen – Paikka puoluekentästä haussa

Sosiaalityö

Syömishäiriö ja masennus olivat koitua Christian Liliuksen kohtaloksi – moniongelmaisten auttamiseksi haetaan valtakunnallista hoitomallia