Yhden miehen paja pelastaa jäljellä olevia höyrykoneita eloon

Suomessa ei ole montaakaan miestä, joka tekee toimivan höyrykoneen sata vuotta vanhasta ruosteisesta romusta, jonka osista puuttuu suuri osa. Jokioislainen Juha-Pekka Viitanen paitsi osaa myös tekee sitä työkseen. Osaamiselle on kysyntää ulkomaita myöten. Höyry vei unelmatyötään tekevän miehen jo pikkupoikana.

tekniikka
HöyryWelho Juha-Pekka Viitanen kunnostamassa pajassaan lokomotiivia
Markku Karvonen / Yle
Juha-Pekka Viitasen oman kokoelman kotimainen Kullervo-lokomotiivi.

On melkoinen ihme ja muodonmuutos miten ruosteisesta ja lähes kaikesta riisutusta kattilan ja koneen romusta tulee uutuuttaan kiiltelevä toimiva höyrykone. Sellaisen tekijöitä ei ole Suomessa montaa. Ja koska taidon osaa vain harva, jokioislainen Juha-Pekka Viitanen uskaltautui ammattimaiseksi höyrykoneiden kunnostajaksi. Hän perusti Höyrywelho firman, ja taidolle on ollut kysyntää ulkomaita myöten.

Kaiken lisäksi velho sanoo, että nyt hän on unelmahommassaan, jota on aina tykännyt tehdä.

– Pajalla uuden elämän saavat muun muassa lokomobiilit, laivamoottorit, paloruiskut ja muut, kertoo Viitanen, jolla on myös oma toimiva höyryveturi. Pajalla käydessä työn alla oli osin uudelleen rakennettu lokomobiili eli omilla pyörillään siirreltävä höyrykone.

Höyryvoimaa isältä pojalle

Mikä näissä kiehtoo? Höyrytekniikka ja se höyry. Kun tästä on haaveillut koko ikänsä, ja kun vihdoin on oma yritys jossa voi tehdä näitä juttuja, niin aina on mukava virne naamalla kun tulee töihin.

– Olin oikeastaan lastentarhaikäisestä asti isän kanssa höyryveturissa ja näin siinä sen alkuperäisen käytön. Olen oikeastaan ikäni ollut tekemisissä höyryn kanssa. Ja sama näyttää periytyvän geeneissä myös omalle pojalle, nauraa Juha-Pekka Viitanen.

Olen oikeastaan ikäni ollut tekemisissä höyryn kanssa.

Juha-Pekka Viitanen

– Olin vanhan työpaikan jälkeen vähän aikaa työttömänä, tein erilaisia hommia ja mietin, että tässä iässä pitää alkaa tehdä jotakin sellaista josta todella pitää. Lopulta lyötiin firma pystyyn. Sitä ennen olin jo harrastuspuolelta ollut tekemisissä Jokioisten museorautatien, Rautatiemuseon, Haapamäen ja joidenkin yksityisten höyryvetureiden kanssa sekä tietenkin oman Tv1 Jumbon kanssa. Erilaiset koneet ovat itsellekin hauskoja, kun huomaa niissä pieniä eroja, eikä työ ole aina sitä samaa.

Työtä tuntuu riittävän

Seuraavaksi Viitasen työn alla saattaa olla SS Heinon laivakone, ja pihalla on pari höyrylokomobiilia odottamassa.

– Tulossa on vielä laivakoneita ja muuta vastaavaa. Ne vain pitää purkaa ja kunnostaa. Kyllä niihin tulee aika paljon omien lapasten kuvia ennen kuin ne toimivat. Käyvät osat kunnostetaan ja puuttuvat hankitaan tai tehdään. Osia joutuu tekemään melko paljon, mutta kyllä osa yleensä sorvilla ja jyrsimellä löytyy raudan ja messinkikappaleen sisältä.

Kyllä niihin tulee aika paljon omien lapasten kuvia ennen kuin ne toimivat.

Juha-Pekka Viitanen

Höyrykoneessa on luistinohjaus, vesipumppu, kiertokanget, regulaattori, voitelupumput ja muut. Se on mystisen näköistä hommaa kun kone käy ja kaikki vivut näyttävät liikkuvan eri tahtiin. Kun kone pitää pienen hömpsötyksen käydessään, se on monelle elämys. Ne ovat monelle niitä oikeita koneita.

Haaveissa olisi vielä höyrytraktori

Viitasen omia koneita hallissa ovat muun muassa englantilainen Ruston, Proctor & Co vuodelta 1890, Suomen vanhin toimintakuntoinen höyrylokomobiili, sitten Turun Rauta- ja koneteollisuuden Kullervo, Kotkan palokunnan ja Forssa Yhtiön Ludwigsberg-höyrypaloruiskut, Kodinkonepajan Columbia-lokomobiili nro 15, ja englantilainen Marshall vuodelta 1904.

– Ja kone ei ole kone, ellei se käy. Kyllä koneelle pitää antaa henki.

Viitanen muistuttaa, että tämähän on historian tallentamista, mutta ei tätä mielletä kulttuurityöksi, koska tämä on kovaa teknologiaa. Koneellisen historian tallentamiseen pitäisi myös satsata, mutta eihän siihen nyky-yhteiskunnassa ole varaa. Jotkut näihin satsaavat ja se on hieno asia. Muuten niitä ei kohta enää ole.

Suomen Rautatiemuseolla Hyvinkäällä ajaa lauantaina 11.10. iltapäivällä maan vanhin kulkeva höyryveturi Leena. Kuinka ollakaan sekin on Juha-Pekka Viitasen kunnostama.