Rundgren: Kaunisvaaran malmi Kemin satamaan

Northland-yhtiön ajautuminen taloudelliseen umpikujaan on ennen näkemättömän vakava isku Tornionlaaksolle, Lapille ja Norrbottenille, sanoo keskustan lappilainen kansanedustaja Simo Rundgren.

Kotimaa
Northland resources Pajalan kaivos
Northlandilla on kaivos Pajalassa Ruotsissa.SVT

Kansanedustaja Simo Rundgrenin mukaan kaivoksen kriisi ei kuitenkaan tullut yllätyksenä tilannetta läheltä seuranneelle. Hänen mukaansa koko Kaunisvaaran projekti lähti väärille raiteille viimeistään siinä vaiheessa, kun kuljetus päätettiin suunnata kuorma-autoilla Svappavaaraan.

Rundgrenin mukaan Matti Vanhasen hallituksen aikana valmisteltiin jo pitkälle suunnitelma, jonka mukaan malmi olisi tuotu rautateitse Kaunisvaarasta lähtien Kolarin rataa pitkin edelleen laivattavaksi Kemistä tai jostakin Perämeren satamasta maailmanmarkkinoille.

– Suomen ja Ruotsin liikennevirastot olivat suunnitelleet yhteydet Äkäsjokisuulle rakennettavaa rajasiltaa myöten, mutta yhtäkkiä yhtiön ruotsalainen johto teki täyskäännöksen ja kuljetussuunta muuttui. On syytä olettaa, että paitsi maailmanmarkkinahinnoilla myös tällä on ollut iso vaikutus hankkeen vaikeuksiin, Rundgren kommentoi lähettämässään tiedotteessa.

– Nyt on syytä tehdä Northlandissa uusi tilannearvio. Käsitykseni on, että malmin kuljettaminen Kolarin rataa pitkin Perämeren satamiin on otettava vakavasti esille. Uskon, että yhteistyötahtoa löytyy vieläkin Suomen puolelta, ja Tornionlaakson työllisyyden kannalta erittäin tärkeä teollinen tuotanto saadaan jatkumaan.