Rekkakuskien mielestä ratsiarinki ehkäisee onnettomuuksia – "Poliisilla asenne, että sakko tulee kun vain keksitään mistä"

Rekkaratsioista varoittava Facebook-ryhmä kapinoi kuljetusalan lainsäädäntöä ja poliisin sakotuskäytäntöä vastaan.

Kotimaa
Ratsiaseuranta-facebook-ryhmän etusivu
Satu Krautsuk / Yle

Rekkakuskien suosima Raskaan liikenteen ratsiaseuranta -ryhmä perustettiin Facebookiin vastavoimaksi kuljetusalalla vallitseville epäkohdille. Ryhmän ylläpitäjien mukaan yksi suurimmista ongelmista on liian tiukka lainsäädäntö ajo- ja lepoaikojen osalta.

– Olen itsekin saanut sakon, kun olin pitänyt edellisellä viikolla yhtenä päivänä 10 minuuttia liian vähän taukoa. Ei huomioida, vaikka olisin ollut vain yhden päivän sillä viikolla töissä, sanoo ryhmän perustaja ja ylläpitäjä Juha Kuusisto.

Kuusiston mielestä myös poliisin sakotuskäytäntö on kyseenalainen. Hänen mielestään poliisi hakee hakemalla rikkeitä.

– Sakkoja voi tulla asioista, joihin kuljettaja ei voi vaikuttaa millään lailla. Poliisilla välillä on asenne, että sakko tulee kun vain keksitään mistä se tulee. En ymmärrä poliisin logiikkaa siinä, että poliisi haluaa, että tielle lähtee huonokuntoinen auto ja osuu heidän ratsiaansa.

Ratsia pilaa aikataulut

Kuusisto on eri linjoilla poliisin kanssa myös siitä, että ratsioista varoittelu heikentäisi liikenneturvallisuutta. Hän pitää toimintaa päinvastoin hyödyllisenä ja ennaltaehkäisevänä.

En ymmärrä poliisin logiikkaa siinä, että poliisi haluaa, että tielle lähtee huonokuntoinen auto ja osuu heidän ratsiaansa.

Juha Kuusisto

– Me tiedämme, millä massoilla ja riskeillä olemme liikenteessä. On parempi jättää huonoin jarruin varustettu rekka varikolle korjaamaan kalustoaan kuin lähteä kokeilemaan onneaan ratsiaan.

Ratsiat häiritsevät myös kuljetusalan tiukkoja aikatauluja.

– Ratsiassa vierähtää helposti 1-2 tuntia, vaikka kaikki olisi kunnossa. Sitten toivotetaan hyvää matkaa. Kuljetuksissa, joissa on tarkat aikataulut, voi olla päivä tai jopa koko viikko pilalla. Kuljetusyrityksille koituu aikamoiset kustannukset.

Pitkäkilpiset ongelma

Kuusiston mukaan suomalaisten kuljetusyritysten kaluston kunnossa ei ole useinkaan ole moittimista.

– Suurimmat ongelmat ovat ulkomaisin kilvin varustetuissa rekoissa. Pitkäkilpiset kuitenkin hurauttavat ratsoista ohi, koska heitä sisäänheittomies ei ohjaa tarkastettavaksi.

Ratsiaryhmä vastustaa myös valtio-omisteisten yhtiöiden käyttämiä ulkomaisia kuljetusyrityksiä ja työvoimaa, jotka kilpailuttavat suomalaiset kuljetusyritykset pois pelistä halvoilla hinnoillaan.

Kuljetuksissa, joissa on tarkat aikataulut, voi olla päivä tai jopa koko viikko pilalla.

Juha Kuusisto

– Osa jatkaa ja laskee hintojaan ja silloin muista asioista joudutaan tinkimään. Kun valtion puolesta kyykytetään, niin ajautuu suomalainenkin ”rikoksen” tielle.

Raskaan liikenteen ratsiaseuranta -ryhmässä on noin 15 600 jäsentä. Kuusisto painottaa, että ryhmässä julkaistaan kaikki liikennettä häiritsevät tekijät – paitsi tutka- ja puhallusratsioihin liittyvät ilmoitukset.

– Ylläpito poistaa ne välittömästi. Sellaisten sietääkin jäädä kiinni.