EHYT epäilee alkoholikeskustelua masinoiduksi – virheellinen tieto leviää

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toivoo medialta ja päättäjiltä lähdekriittisyyttä alkoholikeskusteluun. Yhdistys kysyy, kenen intressi on käynnistää uudelleen vaikuttamistyö alkoholimainonnan puolesta.

politiikka

Ehkäisevää päihdetyötä tekevä EHYT ry epäilee viime viikkoina kiivaana vellonutta alkoholikeskustelua masinoiduksi. EHYT ry toivoo lähdekriittisyyttä niin medialta kuin päättäjiltäkin. Yhdistys kysyy maanantaina julkaistussa tiedotteessa, kenen etuja ajaa käynnistää uudelleen vaikuttamistyö alkoholimainonnan puolesta.

- Aktiivisia keskustelijoita alkoholimainontaan liittyvissä kysymyksissä ovat olleet alkoholiteollisuus ja sitä myytävät toimijat ja ulkomainosyritykset. Eli alat, jotka hyötyvät alkoholin myynnistä tai sen mainostamisesta, sanoo toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi Yle Uutisille.

Yhdistyksen mukaan viimeaikainen keskustelu alkoholimainonnasta on liikkunut hyvin oudoilla urilla.

Väärät tiedot ovat jo lähteneet elämään omaa elämäänsä sosiaalisessa mediassa

EHYT ry

EHYT ry:n mielestä on yllättävää, että keskustelu mainonnan rajoittamisesta on kiivasta, vaikka asiassa ei aiota tehdä uusia päätöksiä.

– Siitä huolimatta me yhtäkkiä keskustelemme Keravan jättitölkistä, keskustelemme Sinebrychoffin hevosten nimistä, siitä, että joku olisi kieltämästä suosikkioluen kehumisen sosiaalisessa mediassa, ja uusimpana, että viski-sana oltaisiin kieltämässä. Hyvin outoja julkisen keskustelun aiheita, ihmettelee Aalto-Matturi.

Yhdistyksen mukaan esille nousseet asiat ovat epäolennaisia alkoholimainontaa koskevassa lakiuudistuksessa, joka astuu voimaan vuodenvaihteessa. Aalto-Matturi epäilee, että keskustelulla yritetään estää uudistuksen voimaantuloa tai muuttaa säädöksiä myöhemmin.

Yhdistys muistuttaa, että alkoholimainonnan uudet rajoitukset rajaavat vain alkoholin tuottajien ja myyjien mahdollisuutta mainostaa tuotteitaan kaduilla tai sosiaalisessa mediassa. Kuluttajat saavat jatkossakin kehua suosikkijuomiaan niin paljon kuin haluavat.

EHYT muistuttaa, että alkoholimainonta lisää lasten juomista

EHYT ry muistuttaa tiedotteessaan, että alkoholimainonnan rajoitusten taustalla on tutkimusnäyttö, jonka mukaan alkoholimainonta vaikuttaa ennen kaikkea lapsiin ja nuoriin.

– Nykyään on olemassa vahva näyttö, että mainonta vaikuttaa erityisesti lasten ja nuorten juomiseen, ja minusta se on aika painava peruste rajoittaa alkoholimainontaa, Aalto-Matturi sanoo.

Eduskunta päätti alkoholin ulkomainonnan ja sosiaalisen median markkinoinnin rajoituksista vuosi sitten. Muutokset tulevat voimaan vuodenvaihteessa.