1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Soklin kaivos

Eeva-Maria Maijala ei välttele puhumasta Soklista

Keskustan lappilainen kansanedustaja Eeva-Maria Maijala torjuu väitteet, että hän porotaloustaustansa vuoksi välttelisi puhumasta Soklin kaivoksesta ja pitäisi aihetta jotenkin henkilökohtaisesti vaikeana. Maijala sanoo suhtautuvansa tietyin ehdoin myönteisesti Soklin kaivoksen rakentamiseen kotikunnassaan Savukoskella. Hän sanoo senkin, että kaivoskuljetuksissa hänelle kelpaa vain rautatie.

Lapin kansanedustajat vierailivat Sodankylässä maanantaina. Lapin radion haastattelussa pyörähtivät Markus Mustajärvi (vr.), Eeva-Maria Maijala (kesk) ja Heikki Autto (kok). Soklin kaivoksesta puhuttiin ja kaivoksen tarpeellisuudesta on kaikilla yhtenevä näkemys: Kaivos tarvitaan ja kuljetukset rautatielle.

Keskustan lappilainen kansanedustaja Eeva-Maria Maijala sanoo, että Soklin kaivos ei ole henkilökohtaisesti mitenkään vaikea puheenaihe.

– Ei se ole minulle lainkaan vaikeaa tai vastenmielistä. itse asiassa siitä pitää puhua. Mitä enemmän, sen parempi.

Maijala sanoo suhtautuvansa tietyin ehdoin myönteisesti Soklin kaivoksen rakentamiseen kotikunnassaan Savukoskella. Hän sanoo senkin, että kaivoskuljetuksissa hänelle kelpaa vain rautatie.

– No nyt se tuli sanotuksi. Sanoinko riittävän selvästi? hän kysyy toimittajalta ja naurahtaa.

Lapin kansanedustajat ovat käymässä Sodankylässä. Visiitit ovat jääkäriprikaatissa ja kunnassa. Kevitsan kaivoksellakin pyörähtävät. Eletään maanantaita.

Eeva-Maria Maijalan mielestä Soklin kaivos on tärkeä koko Suomelle ja se tarvitaan turvaamaan fosfaatin kysyntää. Hän sanoo, että maailmalla on jopa pulaa fosforista.

Mutta ennenkaikkea Maijala arvostaa kaivostoiminnan työllistävää vaikutusta.

Ei kaivosta millä hyvänsä ehdoilla

Eeva-Maria Maijalasta on selvää, että Soklin kaivos rakennetaan. Hänen mukaansa sitä ei kuitenkaan saa rakentaa ehdoilla millä hyvänsä. Kaivoksen ympäristövaikutukset on minimoitava ja luvituksessa pitää olla tiukka. Itse asiassa hän sanoo olevansa valmis lausumaan viimeisen mielipiteensä Soklista vasta, kun lopulliset ympäristövaikutukset ovat tiedossa.

– Siinä pitää ottaa monia asioita huomioon, hän tähdentää.

Maijala edellyttää, että kaivoksen rinnalla turvataan myös muiden elinkeinojen menestyminen. Porotalous ja erämaamatkailu ovat tärkeitä Savukoskelle.

– Täytyy myös katsoa huomista pitemmälle. Mitä kaivoksen jälkeen? Sitäkin on pohdittava.

Keskustelu päällä kaiken aikaa

Myös Kokoomuksen Heikki Auttolla ja Vasenryhmän Markus Mustajärvellä on vahva usko Soklin kaivoksen avaamiseen Savukoskella.

Heikki Autto jopa odottaa, että hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta ja kaivosyhtiö Yara vielä tänä vuonna ottavat Soklissa yhteisen askeleen eteenpäin.

– Kyllä hallitus tiedostaa Soklin miljardihankkeen merkityksen, mutta se haluaa vielä varmistua Yaran aikeista. Keskustelua käydään kaiken aikaa, Autto sanoo.

Vasenryhmän Markus Mustajärvestä näyttää siltä, että nyt valtio ja kaivosyhtiö vain vedättävät toisiaan, kun mitään ei tapahdu.

– Ja mitä siitä sitten seuraa? Ei mitään. Valtion voisi tehdä Yaraa sitouttavan päätöksen ja edetä sitä tietä. Siinähän se ei menetä mitään.

Mustajärven mielestä Sokli olisi valmis päätettäväksi.

Soklin rata ja Jäämeren rata eri asioita

Eeva-Maria Maijalan, Markus Mustajärven ja Heikki Autton mielestä Soklin kaivosrata ja Jäämeren rata ovat eri asioita.

– Kyllä Soklin rautatie rakennettaisiin ihan teollisuusperustein, sanoo Autto.

Markus Mustajärvi näkee kuitenkin, että Sallan kautta kulkeva Sokli-rata antaa mahdollisuuden Suomen ja Venäjän väliselle junaliikenteelle.

– Tosin nyt ei ole paras poliittinen hetki asiaa edistää, hän arvioi.

Kansanedustajakolmikko on yhtä mieltä siitä, että Soklin kuljetukset hoidetaan rautateitse ja puheet maantiekuljetuksista saa unohtaa.

Mustajärvi muistuttaa, että valtio on UK-kansallispuiston kompensaationa luvannut korjata Martti-Sokli-tien jo vuosikymmenet sitten.

– Siihen ei pidä laittaa Soklin väylärahoja.