Turvallista matkaa: nämä 14 toimintoa tekevät autoilijan työstä entistä helpompaa

Tulevaisuuden autot voivat esimerkiksi lähettää toisiin autoihin viestin tiellä olevasta esteestä. Myös nykyisissä huippuvarustelluissa autoissa on monia turvallisuutta parantavia ominaisuuksia, joista ei ennen osattu uneksiakaan.

Kotimaa
Käsi pitää kiinni ratista.
Kia-Frega Prepula / Yle

Älykkään liikenteen sovellukset yleistyvät autoissa tulevina vuosina. Harvasta järjestelmästä tulee lähivuosina pakollista, mutta monia on jo mahdollisuus hankkia uusimpiin autoihin. Kehitteillä olevien järjestelmien tarkoituksena on tukea kuljettajaa ja tehdä liikenteestä entistä turvallisempaa ja vähemmän ympäristöä rasittavaa.

Tulevaisuudessa autot saattavat sisältää nämä kaikki turvallisuutta parantavat ominaisuudet.

1) eCall-hätäviestijärjestelmä

Auto soittaa vakavassa kolaritilanteessa automaattisesti lähimpään hätäkeskukseen. Automaattista eCall-hätäviestijärjestelmää ollaan parhaillaan luomassa EU:n alueelle. Järjestelmän uskotaan voivan säästää vuosittain jopa 2 500 ihmishenkeä, Suomessakin ehkä toistakymmentä. eCallin on arvioitu tulevan pakolliseksi uusissa tyyppihyväksyttävissä automalleissa vuoden 2017 loppuun mennessä.

2) Automaattinen hätäjarrutus

Autoon asennetut sensorit tarkkailevat ympäristöä ja auton liikettä ajon aikana. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa ja auto jopa jarruttaa itse, jos järjestelmä havaitsee törmäyksen uhkaavan. Varoitus voidaan antaa esimerkiksi äänimerkillä tai penkin tai ratin tärinällä. Automaattinen hätäjarrutus on jo käytössä joissain autoissa.

3) Kaistalla pysymisen tuki

Jos auto ylittää kaistaviivan ilman suuntavilkun käyttämistä, auto antaa kuljettajalle varoituksen tai tekee itse korjausliikkeen. Varoitus voidaan antaa äänimerkillä tai penkin tai ratin tärinällä. Järjestelmä on jo vakiona joissain uusissa automalleissa, mutta sen pakollisuudesta ei ole suunnitelmia.

Teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n erikoistutkija Risto Öörni sanoo, että monet automaattiset toiminnot ovat viime vuosina yleistyneet. Esimerkiksi kaistalla pysymisen tuki ja automaattinen hätäjarrutus ovat jo saatavilla keskihintaisiin autoihin.

– Aikaisemmin monet kuljettajan tukisovellukset olivat saatavilla vain kalliisiin autoihin, mutta järjestelmien tarjonta on lisääntynyt koko ajan. Tosin yleensä järjestelmät tulevat ensin kalliimman hintaluokan autoihin ja vähän ajan päästä muihin.

4) ESC-ajovakautusjärjestelmä

Ajovakausjärjestelmä estää auton luisuja ja niistä johtuvia hallinnan menetyksiä jarruttamalla yksittäisiä pyöriä ja vähentämällä moottorin tehoa. Auto pysyy hallinnassa tilanteissa, joissa se voisi ilman järjestelmää lähteä sivuluisuun tai ohjautua huonosti. ESC on ollut pakollinen varuste Euroopassa myytävissä uusissa automalleissa vuodesta 2012 ja kaikissa uusissa autoissa 1.11.2014 alkaen.

5) Rengaspaineiden valvonta

Järjestelmä valvoo ajoneuvon rengaspaineita ja antaa kuljettajalle varoituksen, jos esimerkiksi ajetaan liian tyhjillä renkailla. Rengaspaineiden valvonnalla on tarkoitus lisätä turvallisuutta ja valvoa energiakulutusta. Järjestelmä on tulossa pakolliseksi kaikissa uusissa autoissa 1.11.2014 alkaen.

7) Mukautuvat ajovalot

Mukautuvat ajovalot kääntyvät sen mukaan, mihin rattia kääntää. Mukautuvat ajovalot löytyvät jo monista uusista automalleista.

8) Taloudellisen ajon opastin

Taloudellisen ajon opastin neuvoo kuljettajaa ajamaan taloudellisemmin. Opastin voi neuvoa esimerkiksi kojelautaan syttyvän merkkivalon avulla kuljettajaa vaihtamaan suuremmalle tai pienemmälle vaihteelle. Vaihteen valintaa tukeva vaihtamisopastin on tulossa pakolliseksi useimmissa uusissa manuaalivaihteisissa henkilöautoissa 1.11.2014 alkaen.

Opastin on kehitetty ennen kaikkea EU:n tavoitteisiin hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä liikenteessä.

– EU:ssa on liikenneturvallisuudessa pitkällä aikavälillä nollavisio, eli tavoitteena on ettei yhtään ihmistä kuolisi liikenneonnettomuuksissa. Tukisovelluksia kuljettajille kehitetään nykyään yhä enemmän hiilidioksidipäästöjen vähentämistä varten, Öörni kertoo.

9) Vireystilan avustin

Järjestelmä tunnistaa 20 minuutin yhtäjaksoisen ajominuutin jälkeen väsymystilan kuljettajan liikkeistä. Järjestelmä tunnistaa esimerkiksi, jos lämmityslaitetta käännetään viileämmälle, radiota kovemmalle tai jos nopeus on laskenut kuljettajan huomaamatta. Keskusnäyttöön syttyy valo ja kuljettaja saa äänimerkin muistuttamaan tauon pitämisestä.

10) Törmäyksenestoavustin

Tutka mittaa välimatkaa edellä olevaan autoon. Mittariston punainen kolmio ilmoittaa huomiomerkin kanssa, kun oletettu törmäyshetki on alle 1,6 sekuntia sen hetkisellä nopeudella.

11) Adaptiivinen vakionopeussäädin

Vakionopeussäädin, joka tunnistaa muun liikenteen nopeuden ja muuttaa nopeutta esimerkiksi 100:sta 80:een kilometriin tunnissa. Kuopion Autotalo Hartikaisen mukaan moni asiakas on nykyään valmis maksamaan adaptiivisesta vakionopeussäätimestä.

12) Pysäköintiavustin

Auto tekee automaattisen taskupysäköinnin kadunlaitaan ilman että kuljettajan tarvitsee koskea ohjauspyörään. Auto kääntää automaattisesti rattia. Kuljettajan tarvitsee painaa vain kaasua ja jarrua onnistuneen ruutuparkin tekemiseksi.

13) Kuolleen kulman ja liikennemerkin tunnistin

Kuolleen kulman tunnistin varoittaa sivupeilin avulla, jos toinen auto on perässä. Liikennemerkin tunnistin puolestaan ilmoittaa, kun nopeusrajoitukset muuttuvat. Järjestelmä näyttää keskusnäytössä, jos nopeusrajoitukset muuttuvat. Järjestelmä tunnistaa myös muun muassa tietyöt ja talvi- ja kesänopeusmuutokset.

14) Ajoneuvojen välinen kommunikointi

Tulevaisuudessa autot kommunikoivat ulkomaailman ja muiden autojen kanssa. Järjestelmän toimivuus perustuu lyhyen kantaman radiotekniikkaan, joka mahdollistaa autoilijoiden varoittamisen esimerkiksi liukkaasta kelistä. Autoihin asennettavat sensorit voivat esimerkiksi havaita liukkauden tai tiellä olevan esteen ja välittää tiedon lähistöllä oleville muille autoille. Ajoneuvojen väliseen kommunikointiin perustuvia sovelluksia ei ole vielä kuluttajamarkkinoilla, mutta niitä on jo testattu laboratorio-olosuhteissa. Sovellusten arvellaan tulevan markkinoille muutamien vuosien päästä.

Myös navigaattoreiden uskotaan parantuvan tulevaisuudessa. Teknologien tutkimuskeskus VTT:n erikoistutkija Risto Öörni sanoo, että esimerkiksi ajantasaiset liikenne- ja kelitiedot ovat tulevaisuudessa yhä paremmin ihmisten ulottuvilla.

– Vaikea kuitenkaan ennustaa millaisia esimerkiksi navigaattorit ovat kymmenen vuoden päästä. Jos sen osaisi sanoa, olisi varmasti jo rikas, hän nauraa.

Lähteet: Autotalopäällikkö Marko Kantanen, Kuopion Autotalo Hartikainen. Erikoistutkija Risto Öörni, Teknologian tutkimuskeskus VTT.