Tulevaisuuden oppilaat rakentavat itselleen opettajan

Tulevaisuuden koulussa oppilaat rakentavat ja kehittävät itse oppivälineitään. Helsingin yliopiston Innokas-verkosto haluaa oppilaat kehittämään taitojaan ja oppimaan robotiikan ja koodauksen avulla.

Kotimaa
Robotiikkaa.
Yle

Miltä tuntuisi tulla kouluun, jossa saisi eteensä kasan palikoita ja ohjeet rakentaa itselleen oppimateriaali ja opettaja?

Ihan tällaiseen ei vielä mennä, mutta robottien rakentaminen ja ohjelmointi halutaan kiinteämmin kouluopetukseen ja oppilaiden arkeen.

- Oppilaat oppivat ymmärtämään robotiikan ja koodauksen kautta, miten meidän maailmamme rakentuu. Missä kaikessa ja miten robotiikka on läsnä, sanoo Helsingin yliopiston Innokas-verkoston johtaja Tiina Korhonen.

Ei omaksi oppiaineeksi

Robotiikkaa ja koodausta ei ole tarkoitus opettaa erillisinä oppiaineina, vaan ne nivotaan yhteen muiden aineiden kanssa.

- Rakennetaan toiminnallinen oppitunti ja käytetään näitä välineitä asian oppimisessa, innostetaan oppilaita näin, muotoilee Innokas-verkoston johtaja Tiina Korhonen.

Oppilaat ja opettajat robottien kimpussa

Helsingin yliopiston koulutustilaisuudessa opettajat ja oppilaat ovat ahtautuneet samojen pöytien ympärille. Meneillään on taistelurobottien rakentaminen ja ohjelmointi.

Homma näyttää kiinnostavan opettajia aivan yhtä paljon kuin oppilaita. Tekeillä olevan robotin rakentaminen ja ohjelmointi käy kuudesluokkalaiselta Manu Heiskaselta näppärästi.

- Ei se kovin vaikeeta ole. Kyllä se menee, kun 10 minuuttia harjoittelee, sen jälkeen osaa jo suurimman osan hommista, toteaa Vanttilan koulua Espoossa käyvä Manu.

Huoneen keskellä on noin metrin läpimittainen ympyrä, johon laitetaan kaksi robottia taistelemaan. Voittaja on se, joka työntää toisen pois ympyrästä. Robotit on ohjelmoitu pysymään itse ympyrän sisällä ja työntämään vastustaja pois ympyrästä.

Opettajat koulutukseen

Opettajille robotiikan ja koodauksen tuominen opetukseen merkinnee lisää opiskelua.

- No näin voisi ajatella asian olevan. Opettajakoulutuksessa ei varmasti näitä taitoja ole paljoa opetettu, varsinkaan, jos kyseessä on vanhempi opettaja. Kyllä taidot joutunee opettelemaan lisäkoulutuksen kautta, arvelee luokanopettaja Laura Niemi Helsingin Aurinkolahden koulusta.

Oppilaat innoissaan

Oppilaita koodauksen ja robotiikan tuonti opetukseen innostaa.

- Kyllä tää on musta hauskempaa kuin esimerkiksi, no matikka, toteaa Manu Heiskanen Espoon Vanttilan koulusta.