1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Kunnallisilla satamilla alkaa olla kiire muuttua firmoiksi – video

Monilla Suomen satamilla alkaa jo olla kiire yhtiöittämisessä. Suuri osa kunnallisista satamista on vasta rakentamassa satamien uutta toimintamuotoa, vaikka lain mukaan satamien pitäisi toimia yhtiöinä jo vuodenvaihteesta lähtien.

Rahtilaiva lipuu maailmanmerille Oulun satamasta 14.10.2014
Rahtilaiva on lähtenyt Oulun satamasta kohti merta.

Suomen satamaliiton toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä sanoo, että kolmen viime vuoden aikana yhtiömuotoon siirrettiin puolen tusinaan kunnallista satamaa, mutta loput ovat jättäneet päätökset tähän vuoteen.

Mäkilän mukaan aikataulu näyttää pitävän, mutta ainakin osa yksityiskohdista saattaa jäädä päätettäväksi vasta vuodenvaihteen jälkeen. Yhtiöittämistä perustellaan sillä, että näin kaikki satamat saadaan kilpailutilanteessa samalla viivalle.

Satamien tavaraliikenteen määrä ei viime vuosina ole juuri lisääntynyt, mikä heijastuu myös satamien keskinäiseen kilpailuun.

– Jokainen satama joutuu tekemään kovasti töitä ja tulevaisuuskin on hieman sumuinen, sanoo toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä satamaliitosta.

Kalajoella yhtiöitetään täyttä höyryä

Kalajoella sataman yhtiöittäminen on täydessä vauhdissa. Luottamusmiehet pohtivat viimeksi viime viikon lopulla, kuinka kunnallisen laitoksen omaisuus siirretään uudelle yhtiölle.

Kalajoen sataman johtaja Esa Anttio ei usko yhtiöittämisen vaikuttavan suoraan sataman käytännön toimintaan. Kalajoella satamayhtiö jää edelleen kokonaan Kalajoen kaupungin omistukseen.

Oulussa satama on toiminut yhtiönä jo jonkin aikaa. Oulun sataman toimitusjohtaja Marko Mykkänen uskoo, että jatkossa kilpailu satamien välillä joka tapauksessa kovenee.

Suuret satamat hamuavat suuria asiakkaita

Suomen suurimmat satamat sijaitsevat Suomenlahden rannikolla. Eniten tavaraa Suomeen ja Suomesta on kulkenut perinteisesti Sköldvikin, Hamina-Kotkan sekä Helsingin kautta. Suuret satamat kilpailevat myös suurista tavarakuljetuksista.

Pohjoisessa kilpailua on käyty muun muassa kaivosteollisuuden vientireiteistä. Viikonvaihteessa Helsingin satama kertoi suunnitelmistaan laajentaa Vuosaaren satamaa Metsä Fibren Äänekoskelle suunnitellun biotuotetehtaan tarpeiden perusteella.

Paikallisen teollisuuden merkitys suuri

Pohjanlahden vilkkaimpia satamia ovat Kokkola, Rauma, Naantali, Raahe ja Tornio, joiden tavaraliikenteen määrää pitävät yllä paikalliset suuret teollisuuslaitokset.

Paikallisen teollisuuden merkitys satamien toiminnalle onkin keskeinen. Se toimii myös samalla satamien perusturvana kiristyvässä kilpailussa.

Esimerkiksi Perämeren satamat toimivat joko isojen teollisuuslaitosten vieressä tai niiden lähituntumassa ja lähivuodet jatketaan pääosin nykyisillä perusrakenteilla, arvioi Marko Mykkänen.

Isot rakenteelliset muutokset teollisuudessa voivat kuitenkin heijastua myös satamien toimintaan.