Raskaan liikenteen tehoratsian suurimmat puutteet ajo- ja lepoajoissa

Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen alueella tarkastettiin lähes sata raskaan liikenteen ajoneuvoa. Suurimmat puutteet liittyivät ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen sekä kuorman sidontaan.

Kotimaa
poliisi tutkii rekkaa
Niko Rönkkö / Yle

Raskasta liikennettä valvottiin päätieverkon alueella viime viikolla yhteistyössä Euroopan Liikennepoliisijärjestö Tispolin koordinoimassa, yhteiseurooppalaisessa valvontatapahtumassa. Länsi-Uudenmaan poliisin alueella, Espoon ja Hangon välillä tarkastettiin lähes sata ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää.

Neljännes tarkastetuista ajoneuvoista oli rekisteröity ulkomaille. Seuraamuksia määrättiin yhteensä kymmenille kuljettajille.

– Kirjoitimme seuraamuksia yhteensä 45 kappaletta, mutta yhdelle kuljettajalle voitiin kirjoittaa useampia seuraamuksia, kertoo ylikomisario Jussi Päivänsalo Länsi-Uudenmaan poliisista.

Ulkomaalaisille annettujen seuraamusten määrä noudatti pitkälti suhteellista osuutta kaikista tarkastetuista raskaista ajoneuvoista.

Huolestuttavaa oli, että muutamassa tapauksessa oli manipuloitu ajopiirtureita ja sillä tavalla yritetty hämätä valvojaa.

Jussi Päivänsalo

Lepoaikojen noudattamisessa suurimmat puutteet

Suurimmat puutteet löytyivät ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa, puutteellisista kuorman sidonnoista ja ylikuormasta.

– Huolestuttavaa oli, että muutamassa tapauksessa oli manipuloitu ajopiirtureita ja sillä tavalla yritetty hämätä valvojaa. Tämä ilmiö täytyy ottaa vakavasti, sanoo Päivänsalo.

Päivänsalo muistuttaakin, että raskasta ajoliikennettä valvotaan säännöllisesti myös erityisten teemajaksojen ulkopuolella.