K-kaupat markkinoivat ruoan verkkokauppaa Kaakkois-Suomeen ja Venäjälle

Kaksi eteläkarjalaista K-kauppaa avaa ruoan verkkokaupan. Ensimmäisenä verkkopalvelu aukeaa Lappeenrannassa, sitten Imatralla. Tarkoituksena on siirtää kotiinkuljetusasiakkaiden tilaukset verkkoon. Imatrankosken K-supermarket markkinoi noutomahdollisuutta myös Pietariin, Svetogorskiin ja Viipuriin.

Kotimaa
Kauppa K-Market Kanneli kassa
Lauri Silvander / Yle

Kaupat kehittävät parhaillaan ruoan verkkokauppaa, noutoa ja kotiinkuljetusta. Lappeenrantalainen K-market Kanneli avaa verkkopalvelunsa asiakkaille parin viikon kuluttua.

– Me hoidamme tavaroiden pakkauksen ja käsittelyn myymälässä. Käytämme tilatut ostokset kassan läpi, ja asiakas maksaa ostokset korttimaksuna tai mahdollisesti laskulla, kauppias Teppo Kylmä kertoo.

Kannelilla on ennestään kymmenkunta kotiinkuljetusasiakasta. Heidän tilauksensa siirtyvät sähköpostista verkkoon.

Verkkokaupan tarkoituksena on tarjota kuljetusta myös lähikuntien syrjäseuduille. Näin kotiinkuljetuksella paikataan muun muassa lähiöistä kadonneiden ruokakauppojen palveluita.

Kokemukset ovat osoittaneet, että pienikin kauppa voi tarjota tällaista palvelua.

Teppo Kylmä

Säkit kuljetukseen kolmessa tunnissa

Kannelin tavoitteena on täyttää asiakkaiden tilaamat ruokakassit kolmen tunnin sisällä tilauksesta. Tämä tarkoittaisi sitä, että aamuyhdeksältä tilatut tuotteet olisivat joko noudettavissa tai kuljetusvalmiina keskipäivällä.

– Kokemukset ovat osoittaneet, että pienikin kauppa voi tarjota tällaista palvelua. Haemme tietysti myös kasvua. Näillä palveluilla voi myös erottua muista.

Vastaava ruoan verkkopalvelu on tulossa myös Imatrankosken K-supermarketiin. Noutopalvelua markkinoidaan Pietariin, Svetogorskiin ja Viipuriin. Imatrankoskella on ennestään yli sata kuljetusasiakasta, jotka tekevät jatkossa tilauksensa verkossa.

Verkko ja nouto ovat tulevaisuuden kauppaa

Verkkokauppatutkija ja konsultti Arhi Kivilahti Solitasta kertoo, että verkkokauppa täydentää pienten lähikauppojen valikoimaa. Ruoan verkkokauppa on edelleen Suomessa hyvin pientä, mutta se kasvaa.

– Suomessa on valtava ruokakauppojen verkosto valmiina, ja ihmiset liikkuvat paljon. Jatkossa tilaa ja nouda -tyyppinen kauppa luultavasti lisääntyy.

Käytännössä tiettyyn lähikauppaan voi siis tilata tuotteita itse myymälän valikoiman ulkopuolelta. Ruokatarvikkeet saa sitten poimia sopivasta kaupasta vaikkapa työmatkan varrelta. Näin verkkokaupalla voi laajentaa oman lähikaupan ruokavalikoimaa.

– Maailmalla ruoan verkkokauppa on auttanut pieniä ketjuja pärjäämään isojen ketjujen keskellä. Kaikkien tuotteiden ei ole enää pakko olla hyllyllä, mikä muuttaa kauppojen roolia, Kivilahti sanoo.

Britanniassa ruoan verkkokauppa on kasvanut etenkin kotiinkuljetuksen vuoksi. Ranskassa verkkokaupan kautta tilatut ruokatarvikkeet noudetaan puolestaan erilliseltä noutopisteeltä.

Arhi Kivilahti arvioi, että suomalaiset oppivat tulevina vuosina hyödyntämään etenkin noutopalvelua.