Juhlavuosi tuo Lumilinnaan suomalaisuuden ja huippudesignin

Kemin Lumilinna rakennetaan tulevana talvena jo 20. kerran. Pyöreiden vuosien kunniaksi teemana on kaiken kattavasti suomalaisuus, ja yhteistyökumppaneina tunnettuja kotimaisia brändejä.

Kotimaa
Kemin Lumilinnan juliste ja Aarikan maskotteja
Laura Valta / Yle

Kemin Matkailun väki on valmistellut huolellisesti tulevaa Lumilinnan juhlakautta. Linna on totuttu näkemään joka vuosi eri teemaan verhoutuneena, ja tälle kaudelle teeman valitseminen oli helppoa.

Suomalaisuus – The way of Finland nimettiin juhlalinnan teemaksi, sillä kansainvälisten asiakkaiden määrän kasvaessa kiinnostus suomalaista talvea ja elämää kohtaan on lisääntynyt. Lisäksi se korostaa entisestään pyöreitä vuosia.

– Linnassa suomalaisuus tulee näkyville eri muodoissa. Sinne saadaan luontoa, mytologioita, nyky-Suomea, muotoilua, luettelee Kemin Matkailu Oy:n tiedottaja Titta Vuorinen.

Tunnetut brändit Lumilinnaan

Matkailuyhtiön myyntipäällikön Tomi Sipolan työnjälki näkyy tulevassa Lumilinnassa tunnettujen suomalaisten brändien läsnäolona. Yhteistyökumppaneiksi on saatu muun muassa Aarikka ja Ivana Helsinki, jonka perustaja Paola Suhonen on suunnitellut linnalle oman kuosin.

– Yhteistyökumppanuuksilla on tietysti oma rahallinen arvonsa, mutta näkisin sen lisänä myös tunnettuuden kasvun. Yhteistyökumppanit ovat sen tason yrityksiä, että kun he käyttävät omassa markkinoinnissaan yhteyttä Lumilinnaan, se antaa meille ison rahassa mittaamattoman arvon, huomauttaa Vuorinen.

Kemin Matkailussa tiedetään jo se, että Lumilinnaa on 20 vuoden jälkeen helppo markkinoida niin ulkomailla kuin kotimaassakin. Kiinnostus on suurta, ja sekä matkailujäänmurtaja Sampo että Kemin Lumilinna tunnetaan yllättävän hyvin.

– Se brändi on ehkä vahvempi kuin me täällä Kemissä itse edes ajatellaan. Vielä on toki paljon työtä tehtävänä, ja yksi on se, että meidän pitäisi itse olla ylpeitä tästä. Tämä on aika huikea juttu, Vuorinen hehkuttaa.

Tulevalta kaudelta odotetaan paljon

Odotukset tulevan kauden suhteen ovat korkealla. Viime talvena Lumilinnan kausi jäi oikuttelevien säiden vuoksi erittäin lyhyeksi, vain puoleen normaalista ajasta. Epäonnistuneena viime kautta ei silti pidetä, sillä kävijöitä oli kiireisimmän helmikuun aikana paljon.

Nyt tavoitteena on päihittää viime vuosi.

– Kyllä meillä on tosi isot odotukset siinä, että linna vastaa meidän ja yhteistyökumppaneiden, ja viime kädessä asiakkaiden toiveita ja unelmia siitä, mitä suomalainen talvi lumen ja jään keskellä voi olla, Vuorinen sanoo.