Koe uusi yle.fi

Jokin näistä on Suomen uusi hävittäjä – Hornetin seuraajan etsintä alkaa

Ilmavoimien käytössä olevat F/A-18 Hornet -koneet ovat lentäneet Suomessa vuodesta 1995 lähtien. Nyt koneille aletaan etsiä seuraajaa. Vaihtoehdot jäävät yhden käden sormella laskettaviksi.

Kotimaa
F-35A Lightning II
F-35 Lightning II on Yhdysvaltain ja Iso-Britannian yhteinen lentokoneprojekti. F-35B pystyy nousemaan paikaltaan ilman painavaa lastia. Kone ei vaadi kiitorataa myöskään laskeutumiseen. F-35A Lightning on viidennen sukupolven hävittäjäkone, joka on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2016. Yksi kone maksaa eri arvioiden mukaan liki 180 miljoonaa euroa.

Ilmavoimien seuraava hävittäjäkone saattaa tulla mistä ilmansuunnasta tahansa. Virallisesti on sanottu, että kaikki mahdollisuudet selvitetään ja kaikki esillä olevat teknisesti mahdolliset konemallit tutkitaan.

Edes nyt käytössä olevien Hornetien kauppa ei tarkoita ainakaan virallisesti sitä, että uudet koneet pitäisi ostaa samalta toimittajalta tai samasta ilmansuunnasta.

Parasta vaihtoehtoa ei siis kukaan voi sanoa hankkeen tässä vaiheessa.

– Ei semmoista voi sanoa. Ei ole olemassa täysin valmista sellaista konetta, joka meille kävisi vuonna 2025, sanoo asemansa takia nimettömänä pysyvä Yle Uutisten haastattelema ilmailualan asiantuntija.

Esillä olevista koneista esimerkiksi amerikkalainen F-35 lentää jo, mutta se on vielä kehitysvaiheessa ja Saabin JAS 39 Gripen NG on vasta visio. Vastaavasti venäläinen Suhoin T-50 eli PAK on vasta testikäytössä.

Eurooppalaisista koneista Eurofighter kaatuu siihen, että se on varmuudella vanha kymmenen vuoden kuluttua. Sama kohtalo on edessä ranskalaisella Dassault Rafale -koneella.

Yhdysvalloissa tehty F-22-kone puolestaan on elinkaarensa päässä. Konetyyppiä ei ole saanut myydä ulkomaille ja sen valmistus on esitetty lopetettavaksi, vaikkakin kone on nykyaikaisten järjestelmäilmataistelujen yksinäinen valtias.

Uuden konemallin lisäksi esityöryhmä miettii, voidaanko nykyisten Hornetien elinikää jatkaa. Käytännössä kone on niin vanha kymmenen vuoden kuluttua, että se pitää korvata uudella mallilla.

Viisi vaihtoehtoa ja jokeri-kortti

Monimutkaisen valintaprosessin takia suomalaisten vaihtoehdoiksi jää nyt esillä olevista koneista viisi. Ne ovat F-35A Lightning II (siirryt toiseen palveluun), Jas 39E Gripen NG (siirryt toiseen palveluun), Suhoi PAK FA eli T-50 (siirryt toiseen palveluun), Dassault Rafale (siirryt toiseen palveluun) ja Mikojan MiG-35 (siirryt toiseen palveluun).

JAS 39C Gripen.
Ruotsin JAS 39C Gripen -hävittäjästä on tulossa tyypin kolmes versio. Uusin versio, NG, on vielä suunnitteilla. Kaikkiaan Gripeneitä on tehty liki 250. Niitä on Ruotsin armeijalla ja vuokrattuna myös Etelä-Afrikan, Tshekin ja Unkarin ilmavoimilla. Yksi uuden sukupolven JAS maksaa noin 90 miljoonaa euroa.Johan Nilsson / EPA
Sukhoi T-50 (PAK FA).
Viidennen sukupolven Suhoi PAK FA eli T-50 on vielä koelentovaiheessa ja vasta muutama prototyyppi on valmistettu. Kone on ensimmäinen Venäjän ilmavoimien häive-teknologiaa käyttävä kone. Yksi kone maksaa hieman yli 100 miljoonaa euroa.Sergei Chirikov / EPA
Dassault Rafale.
Dassault Rafale on jo vuonna 2000 palveluskäyttöön otettu ranskalainen hävittäjä. Koneen huippunopeus on 1,8 Machia ja sen toimintasäde on 1 800 kilometriä.Dominic Favre / EPA
MIG-35
Venäläinen Mikojan MiG-35 hävittäjä maksaa noin 45 Me. Konetyypin ensilento oli vuonna 2007. Kone pystyy lentämään jopa pyrstö edellä. Ainakin Intia ja Egypti ovat kiinnostuneet ostamaan Mig-35-koneita.Sergei Chirikov / EPA

Lisäksi jokerikortiksi voi nousta täysin uusi toimittaja. Esimerkiksi Etelä-Korea ja Kiina sekä Japani ovat satsanneet valtavia summia hävittäjien kehitystyöhön.

Pelkän ostohinnan lisäksi kauppaan vaikuttavat koneen käyttökustannukset koko niiden toiminta-ajalta, eli ainakin vuodesta 2025 jopa pitkälle 2040-luvulle.

Lisäksi kone pitää ostaa sellaiselta toimittajalta, joka pystyy pitämään koneen vaatimat ase- ja ohjelmajärjestelmät kunnossa jopa 20 vuotta koneen hankkimisen jälkeen.

Asiantuntijoiden mukaan Suomen pitää tehdä sellainen ratkaisu, joka on kaikilta näkökulmilta katsoen kestävällä pohjalla.

Asiantuntijat huomauttavat myös, että uuden konemallin valinta linjaa myös Suomen paikkaa maailmassa.

Korjaus 17.10. klo 9.45: Jutun tekstiä korjattu viittaamaan kuvituksen mukaisesti MiG 35:een.