Mahallaan, selällään vai kyljellään - osaatko nukkua oikein?

Huono nukkumisasento voi aiheuttaa paitsi selkä- ja niskakipuja myös vatsavaivoja ja turvotusta. Pahimmillaan väärä uniasento voi johtaa jopa halvaantumiseen. Ilmiö tunnetaan nimellä Saturday Night Palsy.

ilmiöt
Nainen nukkuu peiton alla.
Selkäneuvoja Sinikka Kilpikoski kertoo, että kultainen keskitie pätee nukkumisessakin: kannattaa välttää sellaisia asentoja, joissa nivelet joutuvat olemaan pitkään ääriasennoissa.

Kippurassa tai pää kenossa nukutun yön jälkeen niska on jäykkä ja selkä jumissa. Päätäkin saattaa särkeä heti aamusta alkaen ihan vain sen vuoksi, että uniasento on ollut huono.

Terveystieteiden tohtori, selkäneuvoja Sinikka Kilpikoski muistuttaa, että ihminen kuluttaa kolmasosan elämästään nukkuen: ei siis ole yhdentekevää, missä asennossa yönsä viettää.

– Esimerkiksi vatsallaan nukkuminen saattaa provosoida päänsärkyä. Vaikka ihmisellä ei olisi mitään vammaa tai vauriota siellä, niin jos pää on pitkäaikaisesti kiertynyt ääriasentoon sivulle, se voi aktivoida kipujärjestelmän.

Maailman paras asento on yksilöllinen

Kilpikosken mukaan yhtä ainoaa oikeaa nukkumisasentoa ei ole olemassa: se mikä sopii yhdelle, voi olla haitaksi toiselle. Selällään nukkuminen esimerkiksi voi auttaa närästyksestä kärsivää, mutta ei välttämättä ole hyväksi kuorsaajalle tai sydänvaivaiselle.

– Jos on refluksiongelmaa, niin silloinhan suositellaan nukkumaan selällään ja nostamaan vielä sängynpäätyä ylös. Kuorsaajia taas kehotetaan välttämään selinmakuuta ja nukkumaan kylkiasennossa.

Myös sydänpotilaat suosivat kylkiasentoa: monen mielestä nimen omaan oikealla kyljellä nukkuminen helpottaa vaivaa. Kilpikosken mukaan kylkiasennollakin on silti riskinsä. Selkä ei tykkää sikiöasennosta.

– Jos selkä on hyvin pyöreänä, nikamien välilevyyn imeytyy kudosnestettä ja siksi ihmiset ovat jäykkiä aamuisin. Kylkiasennossakin selkärangan pitäisi olla suorassa.

Jos taas on erityisen tarkka ulkonäöstään, ei kannata nukkua mahallaan. Nesteet liikkuvat painovoiman mukaisesti ja aamulla peilistä saattaa katsoa turvonnut naama isoine silmäpusseineen.

– Toisaalta sehän tarkoittaa sitä, ettei ole ryppyjäkään, Kilpikoski lohduttaa.

Lauantai-illan halvaus voi uhata väsynyttä juhlijaa

Tavallisesti ihminen ei nuku koko yötä samassa asennossa, vaan vaihtaa asentoa lukuisia kertoja. Lääkkeiden tai alkoholin vaikutuksen alaisena refleksit eivät kuitenkaan välttämättä toimi niin kuin niiden kuuluisi. Silloin huonolla nukkumisasennolla voi olla hyvinkin ikävät seuraukset.

– Jos liian pitkään nukutaan huonossa asennossa, eikä ole kykyä vaihtaa asentoa, se voi johtaa jopa käden halvaantumiseen, Kilpikoski kertoo.

Ilmiö tunnetaan nimellä Saturday night palsy eli lauantai-illan halvaus. Pahimmillaan se voi kestää useita päiviä tai jopa kuukausia.

Jos liian pitkään nukutaan huonossa asennossa, se voi johtaa jopa käden halvaantumiseen.

Sinikka Kilpikoski

Kilpikoski kertoo, että omaa nukkumisasentoaan voi ohjata oikeaan suuntaan erilaisilla apuvälineillä. Ei kuitenkaan kannata heti sännätä tuhansien eurojen ostoksille patjakauppaan, vaan ensin kannattaa koluta omat kaapit.

– Jos esimerkiksi patja tuntuu liian pehmeältä, petauspatjan alle voi laittaa vaikka vanhan maton. Myös pyyheliinarulla on asennon korjauksessa oiva apuväline.

Nukkuipa sitten kyljellään, mahallaan tai selällään, tärkeintä on kuunnella omaa oloaan ja välttää ääriasentoja. Kilpikosken mukaan kultainen keskitie on valttia nukkumisessakin.

– Kannattaa välttää sellaisia asentoja, joissa nivelet joutuvat olemaan pitkäkestoisesti ääriasennoissa. Asennon pitäisi olla sellainen, ettei se tuota kipua.